Friday, May 27, 2011

Sembang Malam

Ragam Pengguna Jalan Raya Kita

Sekitar jam 5.15 petang tadi, saya sekeluarga bertolak dari rumah. 15 minit kemudian, kenderaan kami masuk ke Jalan Tun Razak. Di sinilah kenderaan kami tersekat dan melekat gara-gara kesesakan jalan raya yang kronik. Namun begitu, bagi saya dan mungkin sebahagian besar penghuni ibu kota, keadaan sebegini sudah biasa. Bagi kebanyakan pemandu terutamanya di ibu kota, cukai jalan dan bayaran tol yang dibayar bukan untuk keselesaan di jalan raya, tetapi lebih merupakan untuk menyesakkan lagi jalan yang ada.

Tatkala kenderaan kami bergerak macam semut kudung nak habis nyawa, tiba-tiba saya terdengar bunyi siren kenderaan lain. Bunyinya memanglah membingitkan, apatah lagi dalam keadaan kesesakan sebegini. Bila saya suruh isteri saya tinjau-tinjau kenderaan yang bersirin tadi, rupa-rupanya ia adalah kenderaan orang kenamaan. Geram juga saya dibuatnya. Macam dia seorang sahaja yang ada urusan penting. Apalah salahnya rasai sama kesesakan di jalan raya sebagaimana yang sedang dirasai oleh pengguna jalan raya yang lain termasuklah saya! Sudahlah bunyi sirennya cukup membingitkan, pemandu jalan raya lain terpaksa pula memberi laluan semata-mata untuk keselesaan si kenamaan yang seorang ini. Belajarlah sedikit untuk menjiwai golongan marhaen. Oleh kerana awak tu tak pernah rasai kesesakan, sebab itulah awak tu tak tahu betapa perit dan jerihnya orang yang tersangkut dalam kesesakan.

Dari Jalan Tun Razak, saya sekeluarga mengambil masa sekitar 1 jam setengah untuk tiba di tol Sungai Besi. Itu pun kami telah memilih laluan Terowong SMART. Dalam terowong memanglah jalannya lancar dan tidak sesak langsung. Tapi sebelum dan sesudah terowong, jalannya begitu menyesakkan. Sekitar jam 7.00 malam, barulah kenderaan kami dapat melepasi tol Sungai Besi.

Sewaktu kenderaan kami sedang meluncur laju (tapi ikut had laju yang dibenarkan), tiba-tiba ada seorang pemandu lori yang tak ada otak membuang puntung rokoknya di atas jalan raya. Nasib baiklah tak kena kenderaan kami. Saya katakan pemandu semacam ini bodoh kerana dia tak pernah memikirkan langsung bahaya gara-gara perbuatan bangangnya itu. Kalau apa-apa yang tak diingini berlaku, dia dan kenderaannya terus meluncur pergi. Yang mungkin kena bahaya ialah kenderaan dan orang lain.

Saya tak dapat nak selidik siapa nama dan apa nombor kad pengenalan pemandu bodoh tu, tapi yang masih segar dalam ingatan saya ialah nombor pendaftaran lorinya iaitu JFY***. Nombor pendaftarannya mudah untuk saya ingat kerana nombornya ialah 3 dijit kedua nombor telefon tangan saya.

Selain itu, golongan pemandu yang gemar potong kiri di jalan raya kita memang berlambak dan berbondong-bondong. Rasanya sudah terlalu acap kali pihak yang berwajib mengingatkan supaya jangan potong kiri, kalau nak memotong juga ambil lorong yang betul dan dengan cara yang selamat, tapi apakan daya, sebilangan pemandu kita bertelinga kuali, maka itulah perbuatan yang membahaya dan menyusahkan pemandu lain terus-terusan berleluasa. Bila bahayanya terkena pada batang hidung sendiri baru padan muka mereka.

Agaknya, sebilangan pemandu di negara kita lebih takut dengan polis dan JPJ daripada malaikat maut.



Salam dari JB.

No comments: