Sunday, August 14, 2011

Genap Dua Tahun Asri Rabbani Pergi Yang Takkan Kembali

Semalam (13 Ogos), genap sudah dua tahun Ustaz Asri meninggalkan dunia yang maha fana ini. Ustaz Asri yang juga turut dikenali sebagai Asri Rabbani telah pergi menghadap Ilahi pada hari Khamis 13 Ogos 2009. Ketika itu kita dan seluruh umat Islam sedang mengira hari untuk ketibaan bulan Ramadhan Al-Mubarak.

Walaupun sudah dua tahun Ustaz Asri menghadap Penciptanya, tetapi alunan nasyid dendangan beliau sentiasa menjadi halwa telinga kita hampir setiap ketika. Seolah-olahnya beliau masih lagi bersama kita. Alunan irama nasyidnya, bait-bait lagunya, kalimah zikir dan munajad beliau sentiasa segar membelah sunyi kerohanian insani. Namun begitu, hakikatnya, beliau kini sudah tiada lagi buat selama-lamanya.

Ada ketikanya, azan waktu solat alunan beliau turut dikumandangkan oleh sesetengah media penyiaran. Ia sekaligus mengingatkan insan yang masih meminjam nyawa daripada Yang Maha Esa seperti kita mengenai kewajipan menunaikan solat 5 waktu. Alangkah moleknya apa yang telah ditinggalkan oleh dia yang telah pergi kepada kita yang masih belum sampai masa untuk pergi seperti dia?

Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Demikianlah Ustaz Asri, oleh kerana sewaktu hidupnya beliau telah melaksanakan usaha amar maaruf dan nahyi mungkar menerusi bakat seninya, maka setelah beliau meninggalkan kita, apa yang telah beliau usahakan masih terus dikumandangkan. Mudah-mudahan Allah akan sentiasa mencucuri rahmat-Nya ke atas beliau sepanjang masa.

Sebenarnya banyak yang boleh sama-sama kita jadikan iktibar mengenai kisah Ustaz Asri. Sementara nyawa masih terpinjam, sama-samalah kita membuat bakti semoga ia akan mendapat keredhaan Allah. Sekiranya bakti yang kita buat baik, bermanfaat serta memberi impak yang baik kepada orang lain dan disisipkan pula dengan rasa keikhlasan yang tertinggi, insha-Allah ia akan dikenang sepanjang zaman. Sebaliknya, jika kita asyik mencuri sahaja untuk kepentingan peribadi, dan kita gunakan pula hasil curian itu kononnya untuk berbakti dan berdakwah, mungkin sementara hidup kita dipuji segelintir orang, tetapi ingatlah usia kita bukanlah sepanjang mana. Esok lusa kita akan mati jua. Setelah kita menghadap Ilahi dan apabila tembelang dan temberang kita pecah dipukul masa, nescaya curi dan bakti yang telah ditaburkan selama ini akan membusuk semesta maya. Tatkala itu, anak cucu kita pun akan malu untuk mengaku bahawa mereka adalah anak dan cucu kepada kita.

Sepatutnya tulisan ini saya postingkan semalam, tetapi oleh kerana sejak petang Jumaat hingga pagi tadi saya berada di lokasi yang tidak dapat akses kepada internet, maka lewat sedikit saya postingkan tulisan yang tak seberapa ini.

No comments: