Monday, August 29, 2011

Saya Sudah Dengar Petikan Ceramah Muhammad Sabu


Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada salah seorang pengunjung blog inni yang sudi mengemailkan petikan ucapan Muhammad Sabu dalam bentuk video. Sekali lagi berbanyak terima kasih saya ucapkan.



Setelah menerima email petikan ucapan yang penuh kontrovesi itu, saya terus mendengarnya beberapa kali. Berikut adalah apa yang dapat saya perkatakan mengenai isi ceramah yang telah disampaikan oleh Muhammad Sabu.

Intisari Ceramah

1. Pasukan polis yang mempertahankan Bukit Kepong adalah polis British;

2. Yang menyerang Bukit Kepong itu adalah pejuang kerajaan;

3. Mat Indera, ketua pasukan yang menyerang balai polis Bukit Keponng adalah orang Melayu;

4. Tok Janggut, sebelum beliau dihukum bunuh, British telah menghasut sultan Kelantan untuk mengisytiharkan Tok Janggut adalah penderhaka;

5. Pegawai British jadi pejuang kemerdekaan seperti Dato’ Onn dan Tunku Abdul Rahman;

6. Siapa yang lawan British dikatakan pengganas dan jahat seperti Rasyid Maidin, Dr. Burhanuddin Al-Helmy ... ;

Pandangan Dan Ulasan Saya

1. Isttilah “polis British” yang digunakan kepada para anggota polis yang mempertahankan Bukit Kepong bagi saya tidak tepat. Kebanyakan mereka adalah polis yang berbangsa Melayu. Apa yang mereka pertahankan ialah Bukit Kepong, yang terletak di Tanah Melayu dan bukannya London atau mana-mana bahagian United Kingdom. Walaupun gaji para anggota berkenaan dibayar oleh British, tetapi sumber kewangan untuk membayar gaji mereka adalah sumber dari Tanah Melayu. Di sini, Muhammad Sabu ternyata telah tersalah faham mengenai istilah “polis British”.

2. Muhammad Sabu juga membuat kesilapan yang sangat besar bila mendakwa kononnya yang menyerang Bukit Kepong adalah pejuang kemerdekaan. Kita harus faham, tujuan utama serangan ke atas Bukit Kepong bukan untuk memerdekakan Tanah Melayu, sebaliknya ia lebih bertujuan untuk menubuhkan sebuah negara yang berideologikan komunisme. Memang benar di antara yang menyertai serangan ke atas bukit Kepong ialah Mat Indera, tetapi yang jelas di sini ialah pihak penyerang adalah komunis totok. Beberapa minggu sebelum peristiwa Bukit Kepong, pihak komunis telah membuat rancangan untuk menyerang balai polis Pagoh. Rancangan komunis tersebut telah dapat dihidu oleh pasukan keselamatan, lalu pasukan keselamatan telah membuat rancangan balas untuk menyerang komunis lebih dahulu. Rancangan pasukan keselamatan telah berjaya dilaksanakan dan dalam pertempuran tersebut hampir 30 pengganas komunis berjaya dibunuuh dan ditawan. Ekoran dari kekalahan itulah maka PKM telah membuat rancangan untuk menyerang sasaran pasukan keselamatan yang lemah dan terpencil. Balai polis Bukit Kepong merupakan antara sasaran PKM waktu itu. Adakah Muhammad Sabu mengetahui sejarah ini secara terperinci?

3. Mengenai Dato’ Onn pula, pihak British telah bekerjasama dengan beliau ketika beliau menjadi Yang Di-Pertua UMNO. Walau bagaimanapun, apabila Dato’ Onn meninggalkan UMNO dan menubuhkan parti politik yang lain, British tidak lagi beekerjasama dengan Dato’ Onn. Antara sebabnya ialah kerana parti politik yang ditubuhkan oleh Dato’ Onn tidak mendapat sokongan majoriti daripada penduduk Tanah Melayu. Kalau tidak silap, Dato’ Onn sendiri telah tewas dalam pilihanraya untuk Majlis Perundangan Persekutuan yang telah diadakan pada 27 Julai 1955. Sebaliknya UMNO yang kemudiannya telah dipimpin oleh Tunku Abdul Rahman Putra telah mendapat sokongan besar daripada orang Melayu. Sebab itulah UMNO dan Perikatan telah diberi kepercayaan untuk berunding dengan pihak British mengenai kemerdekaan Tanah Melayu. Walaupun Dato’ Onn tidak lagi berada dalam UMNO, hubungan beliau dengan British tetap baik. Idea dan buah fikirannya tetap mendapat perhatian daripada UMNO, Perikatan mahupun British.

4. Dari satu segi, saya bersetuju dengan Muhammad Sabu iaitu siapa yang melawan British dianggap jahat dan pengganas khususnya oleh British sendiri. Tokoh-tokoh seperti Abu Bakar Al-Bakir atau Dr. Burhanuddin Al-Helmy dianggap jahat dan pengganas oleh British, walhal mereka bukanlah jahat dan penggnas sebagaimana yang didakwa. British melabelkan tokoh berkenaan sebagai pengganas untuk menghalalkan tindakan British yang menangkap dan memenjarakan tokoh berkenaan. Walau bagaimanapun, bukan semua tokoh yang menentang British tarafnya sama. Golongan seperti Rasyid Maidin, Mat Indera atau yang seumpama dengan mereka adalah penderhaka negara kerana berjuang atas landasan komunisme. Biarlah mereka yang tersalah pilih landasan untuk berjuang, jangan kita pula yang tersalah pilih tokoh untuk diagung-agungkan. Dalam hal ini, Muhammad Sabu kurang berhati-hati ketika menyaring dan menghalusi fakta sejarah untuk dijadikan modal dan bahan ketika berceramah.

Setelah menghalusi pelbagai kenyataan, dapatlah saya simpulkan, memang benar, kenyataan Muhammad Sabu boleh melukakan hati ramai orang. Muhammad Sabu telah membuka pintu yang seluas-luasnya terutamanya kepada musuh-musuh politiknya untuk membedil beliau semahu-mahunya. Kesilapan beliau ini sedikit sebanyak akan turut sama mengheret PAS kerana beliau adalah timbalan presidennya. Saya kurang bersetuju jika Muhammad Sabu sudah dilabelkan sebagai pengkhianat atau pengganas. Beliau baru di tahap membela pengganas dan belum lagi melakukan apa-apa keganasan. Bagi saya, apa yang boleh dilakukan oleh Muhammad Sabu buat masa ini ialah teliti semula ucapan beliau, kalau benar beliau telah tersalah, akui kesalahan yang telah dibuat. Jika perlu, mohonlah maaf secara terbuka. Barulah maruah dan kredibiliti beliau selaku pemimpin yang telah beliau calarkan sendiri akan dapat dipulihkan secara perlahan-lahan.

Terlajak perahu boleh diundur, kalau terlajak beri ceramah ....?

Saya sekadar mengutarakan pandangan semata-mata.

Salam dari Kuantan.

1 comment:

mohamad said...

Ini ada lah mainan politih mat sabu,bukan beliau tak tahu sejarah.dia cuma nak mencetuskan kontrovosi antara rakyat dengan kerajaan,nak mengalihkan isu anwar yang sedang di bicarakan sekarang.ini lah kerja pembangkang.