Friday, August 26, 2011

Selamat Bercuti



Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan bagi separuh pertama semester kedua setelah bersekolah selama 11 minggu. Murid-murid seluruh negara akan bercuti selama seminggu. Sesi persekolahan akan diteruskan semula pada 5 September nanti.

Rasanya cuti ini lebih bermakna kerana pada masa yang sama umat Islam akan menyambut hari raya aidil fitri. Justeru, kegembiraan yang tergambar dalam kalangan murid sekolah berkali ganda ceria.

Bagi murid yang tinggal di asrama, kegembiraan lebih menyerlah. Maklumlah setelah 11 minggu berjauhan dari keluarga dan sanak saudar, pulang ke kampung kali ini sememangnya merupakan saat-saat yang amat dinantikan. Saya boleh bercakap demikian kerana saya pernah mengalaminya suatu ketika dahulu.



Sebenarnya bukan sahaja murid-murid yang seronok, guru-guru juga turut sama tumpang gembira. Maklumlah setelah 11 minggu memerah minda mencari pelbagai kaedah dan strategi ke arah melaksana dan menjayakan pengajaran dan pembelajaran untuk masa depan anak-anak murid, kini tiba masanya untuk merehatkan minda buat seketika. Demikianlah.

Kepada anak-anak murid dan juga rakan-rakan setugas, saya ucapkan selamat bercuti. Kepada murid-murid tingkatan 5, jangan lupa, sebaik bermula semula persekolahan pada 5 September nanti, peperiksaan percubaan untuk SPM akan bermula. Jangan lupa untuk laksanakan ulang kaji secara tersusun.



Kepada semua, diucapkan selamat bercuti!

No comments: