Monday, August 29, 2011

Kita Di Hujung Ramadhan




Wadda’ wadda’ ya Ramadhan;
Wadda’ wadda’ ya Ramadhan;
Wadda’ wadda’ ya Ramadhan;
Wadda’ ‘alaina bil ghufran.

“Selamat berpisah wahai Ramadhan;
Selamat berpisah wahai Ramadhan;
Selamat berpisah wahai Ramadhan;
Mudah-mudahan perpisahan kita dalam keampunan”.


(Demikianlah antara bait-bait syair yang sering kami sekeluarga alunkan di hari-hari terakhir bulan Ramadhan saban tahun).

Sedar tak sedar, kini umat Islam sudah pun tiba di hujung Ramadhan 1432 Hijrah. Ini bermakna, bulan yang penuh barakah ini sekali lagi akan meninggalkan kita buat kali ini. Sekali lagi juga, kita semua berada dalam situasi ketidakpastian sama ada akan bertemu lagi atau sebaliknya dengan Ramadhan pada tahun berikutnya. Pada saat-saat sebeginilah para malaikat akan menangisi pemergian bulan yang penuh dengan kemuliaan ini.



Berbahagialah bagi mereka yang telah berjaya memanfaatkan kehadiran bulan Ramadhan kali ini dengan amal ibadah yang sememangnya dituntut oleh Allah. Kerugianlah pula kepada mereka yang masih gagal memanfaatkan kehadiran Ramadhan kali ini dengan amalan yang seharusnya dilakukan. Sebagaimana yang dinyatakan tadi, tiada kepastian untuk kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang berikutnya sebagaimana yang mungkin telah dialami oleh mereka yang akrab dengan kita. Mereka sendiri tidak pernah mengetahui bahawa Ramadhan tahun lalu merupakan Ramadhan terakhir buat mereka. Adakah Ramadhan kali ini pula merupakan Ramadhan terakhir buat kita juga?



Amat beruntunglah bagi mereka yang telah mendapat kerahmatan, keampunan serta yang telah dilepaskan dari seksa neraka bersempena dengan Ramadhan kali ini. Beruntunglah bagi mereka yang telah melipatgandakan amal ibadah di sepanjang Ramadhan kali ini dengan penuh keikhlasan. Beruntunglah bagi mereka yang telah berjaya mengeratkan hubungan silatul rahim dalam bulan Ramadhan kali ini. Beruntunglah juga bagi para peniaga yang telah menjalankan perniagaan masing-masing dengan penuh keikhlasan, kebaikan serta yang lebih mementingkan keuntungan akhirat. Hanya mereka yang sengaja menempah kerugian sahaja yang akan rugi dengan kehadiran Ramadhan setiap tahun.



Kepada sekalian muslimin, jangan lupa tunaikan zakat fitrah yang telah diwajibkan ke atas kita sebelum solat sunat aidil fitri! Saya sekadar mengingatkan pada diri sendiri dan juga kepada mereka yang suka akan peringatan. Jika kita gagal menunaikannya, nescaya sia-sialah ibadah puasa kita.

Salam dari Kuantan.

No comments: