Saturday, August 27, 2011

Tazkirah Tuan Guru Nik Aziz Di Manis FM




Alhamdulillah, sebesar-besar puji dan kesyukuran ke hadhrat Allah, sekitar jam 1.00 tengah hari tadi, saya sekeluarga telah selamat tiba di Kuantan. Perjalanan selesa, walaupun berlaku juga kesesakan di tempat-tempat tertentu. Tahun ini, giliran saya sekeluarga berhari raya di Kuantan. Jika tiada aral, insha-Allah, pada raya kedua kami akan ke Melaka pula.



Sekitar jam 4.00 petang tadi, saya serta isteri keluar ke bandar. Sewaktu di dalam kereta, saya telah membuka radio dan terus mendengar siaran dari Manis FM. Radio Manis FM berpusat di Kota Bharu. Liputan siarannya pula turut mencakupi Kuantan dan sebahagian Terengganu.

Selepas azan asar dikumandangkan, Manis FM telah menyiarkan pula rancangan yang dinamakan Tazkirah Ramadhan. Penyampai tazkirah pula ialah Tuan Guru Haji Nik Aziz, Menteri Besar Kelantan. Rasanya, rancangan ini adalah rancangan tajaan kerana ia mendapat kerjasama daripada PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan). Kandungan tazkirah pula ialah mengenai tanda-tanda kebesaran Allah. Menurut isi tazkirah berkenaan, kalimah “ayat” sebagaimana yang terdapat dalam Alquran mempunyai dua makna, pertama, ia membawa maksud ayat-ayat yang boleh dibaca (maqru’ah) seperti ayat Alquran. Kedua, ia juga bermaksud tanda yang boleh dilihat, seperti gunung, bukit, langit dan sebagainya.



Sebenarnya ini bukan kali pertama saya mendengar suara Tuan Guru Nik Aziz memberi tazkirah sedemikian menerusi siaran radio Manis FM. Isi kandungan tazkirah yang disampaikan menarik dan amat baik untuk dijadikan renungan dan panduan. Seperkara lagi, kandungan tazkirah yang disampaikan tiada unsur-unsur politik, satu unsur yang amat ditakuti dan digeruni oleh sesetengah pihak.

Seorang rakan dari Kelantan pernah memberitahu saya, walaupun Tuan Guru Haji Nik Aziz adalah menteri besar Kelantan, tetapi suara beliau tidak boleh sewenangnya dikumandangkan menerusi satu lagi siaran radio di negeri berkenaan. Berbeza dengan menteri besar di negeri-negeri tertentu di mana suara mereka boleh masuk dan dikumandangkan menerusi siaran radio di negeri masing-masing semahunya. Jadi bila ada siaran radio lain yang bersedia untuk mengumandangkan suara tokoh seperti Tuan Guru Nik Aziz, ia merupakan satu keberanian yang bersifat demokratik.

Kebiasaannya orang Melayu bila berpolitik memang tanpa batasan.

Salam dari Kuantan.

No comments: