Monday, September 2, 2013

Harga Minyak Naik 20 Sen



Petang tadi, kerajaan mengumumkan harga minyak ron95 naik sebanyak 20sen bagi seliter. Ini bermakna, harga terbaru bagi petrol ron95 ialah RM 2.10 seliter dan RM 2.00 seliter bagi disel. Menurut kerajaan, ia merupakan sebahagian daripada rasionalisasi subsidi kerajaan.




Kenaikan harga minyak akan mengakibatkan kenaikan harga hampir semua barangan lain. Perkara ini sememangnya tidak dapat dielakkan. Bila harga minyak naik, jangkaan yang bolehdibuat ialah kenaikan harga bagi perkhidmatan dan barangan lain. Maklumlah semuanya berpaksikan kepada kenaikan kos pengangkutan.




Sebentar tadi, kenderaan saya juga sempat beratur di sebuah stesen minyak yang letaknya tidak jauh dari kediaman kami. Memang kenderaan beratur panjang untuk mengisi minyak. Maklumlah mulai tengah malam ini harganya akan bertambah 20 sen lagi.




Pengumuman kenaikan harga minyak dibuat hampir 4 bulan selepas pilihanraya umum ke-13. Setelah pengumuman kenaikan harga minyak mula tersebar, maka pelbagai pendapat, pandangan dan tafsiran berkaitan kenaikan tersebut turut sama tersebar. Ada yang mengatakan ia adalah hadiah untuk rakyat. Ada juga yang berkata, inilah padahnya bila rakyat didahulukan kerana bila berlaku kenaikan harga rakyat biasalah yang kena dahulu.


Lontarkanlah apa juga pendapat atau pandangan, mengeluhlah sepanjang mana sekalipun, menjeritlah sekuat mana pun, menyumpahlah sepuas mana pun, harga minyak tetap akan naik juga. Bukankah ini pilihan majoriti kita semua! Jadi kita seharusnya menyokong langkah yang diambil ke arah merasionalisasikan program subsidi kerajaan!




Selepas ini, bila harga barangan dan perkhidmatan naik ekoran daripada kenaikan harga minyak, kita juga tidak perlu buat-buat terperanjat macam bayi kena agah. Sebaliknya kita harus menyokong semua kenaikan tersebut. Lagipun ini pilihan kita juga. Kebiasaannya kenaikan harga perkhidmatan dan barangan lain akan berlaku secara senyap-senyap. Ia tidak perlu diumumkan oleh pihak yang berkuasa sebagaimana pengumuman mengenai kenaikan harga minyak petang tadi.




berterima kasihlah kepada diri sendiri.




No comments: