Sunday, March 20, 2016

Selamat Ulang Tahun Kepada Datuk Ann Majeed




Antara perkara yang sering saya laksanakan bila tiba tarikh 20 Mac setiap tahun ialah menelefon Yang Berbahagia Datuk Ann Majeed dan mengucapkan selamat ulang tahun kepada beliau. Hal ini telah pun saya lakukan sejak lebih daripada suku abad yang lalu. Pagi tadi, walaupun saya berada sekitar 240 km di luar KL, namun ia sama sekali bukan penghalang untuk saya melaksanakan rutin yang sama bagi tahun ini.

(Foto Datuk Ann Majeed pada tahun 2013)


Yang Berbahagia Datuk Ann Majeed dilahirkan pada 20 Mac 1928 di Kuala Lumpur. Berdasarkan kepada dapatan saya, beliau merupakan anak Melayu pertama yang berupaya membaca dan menulis tulisan Braille di negara ini. Setelah berupaya membaca dan menulis tulisan berkenaan, beliau telah mengajarkannya pula kepada 3 lagi guru yang juga merupakan generasi guru pertama untuk Princess Elizabeth School )PES) yang mana pada hari ini ia lebih dikenali sebagai SKPK Princess Elizabeth di Johor Baru. Datuk Ann Majeed juga merupakan guru besar PES yang pertama.

Tiga lagi guru yang turut bersama-sama beliau dalam memulakan pendidikan di sekolah pendidikan khas untuk murid cacat penglihatan yang pertama di negara kita ialah Cikgu Sharifah Kamaliah binti Datuk Syed Abdul Kadir, Cikgu Fatimah binti Datuk Ismail (Cikgu Ara) dan Cikgu Rahmah binti Abdullah. Manakala jumlah murid generasi pertamanya juga adalah seramai 4 orang.

Setakat yang saya maklum, keempat-empat guru generasi pertama PES masih ada bersama kita hari ini. Manakala 2 daripada murid generasi pertama PES telah pun meninggal dunia. Mereka ialah En. Shaari Abdullah (Lim Keyong Wah) dan Cikgu Ismail bin Abdullah. Seorang lagi bekas murid generasi pertama PES iaitu Saodah Syarif tidak diketahui sama ada masih bersama kita atau sebaliknya. Setakat yang saya maklum juga, satu-satunya bekas murid generasi pertama PES yang masih bersama kita ialah En. Samani Taib. Sekiranya maklumat ini silap, harap ada pihak yang tampil dan membuat pembetulan.

Di samping itu, YB Datuk Ann Majeed juga merupakan individu yang banyak membantu saya ketika saya menyiapkan latihan ilmiah saya bagi keperluan Ijazah Sarjana Muda saya sekitar 25 tahun yang lalu. Latihan ilmiah berkenaan ialah mengenai penubuhan PES itu sendiri.

Sebenarnya bila berbicara dengan Datuk Ann, banyak perkara, peristiwa dan ceritasuka duka tatkala PES di peringkat penubuhannya. Orang yang terlibat dalam pendidikan khas hari ini mungkin ramai yang tidak menyedari dan mengetahuinya.

Kepada YB Datuk Ann, selamat ulang tahun. Semoga YB Datuk serta keluarga sentiasa dalam rahmat dan peliharaan Allah dunia dan akhirat. Saya juga sentiasa berdoa semoga Datuk dan keluarga dikurniakan kesihatan yang baik.


No comments: