Thursday, December 22, 2016

Muhammad Kassim Kembali Ke Rahmatullah




Antara orang yang sempat saya temui semasa saya mengendalikan ceramah di Nur Laman Bestari tempoh hari ialah Saudara Bakri Mohd Said, pengerusi Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Pahang. Beliau memaklumkan kepada saya iaitu Saudara Muhammad Kassim, salah seorang ahli biasa PERTIS Pahang telah kembali ke rahmatullah sekitar seminggu yang lalu. Saya agak terkejut dengan berita berkenaan kerana setelah beberapa hari beliau (Muhammad Kassim) kembali ke rahmatullah, beritanya masih tidak kedengaran ke telinga saya.

Allahyarham Saudara Muhammad Kassim merupakan ahli biasa PERTIS Pahang. Beliau pernah menjadi AJK PERTIS Pahang untuk beberapa penggal. Di akhir hayatnya, beliau telah menghidap penyakit kencing manis sehingga sebelah kakinya terpaksa dipotong. Walaupun pendidikannya tidaklah setinggi mana, tetapi komitmennya terhadap PERTIS khususnya di Pahang cukup tinggi.

Selain itu, saya juga turut dimaklumkan, Tok Empat Kampung Chatin, Mentakab, juga telah kembali ke rahmatullah beberapa bulan yang lalu. Saya memang kenal dengan Allahyarham. Boleh dikatakan setiap kali PERTIS Pahang menganjurkan aktiviti, kelibat beliau sering kelihatan. Sokongan beliau selaku ketua kampung dan juga masyarakat setempat terhadap PERTIS Pahang cukup besar.

Saya berdoa semoga Allahyarham kedua-duanya akan tergolong bersama-sama para solihin, mendapat keampunan Allah dan dicucuri rahmat sepanjang masa.

Alfatihah ....


No comments: