Sunday, August 20, 2017

Konvocation Kolej Vokasional Seluruh Malaysia Di USIM




Pada malam 19 Ogos (Sabtu), saya sekeluarga berkesempatan mengunjungi tapak pesta konvocation kolej vokasional (KV) seluruh Malaysia. Ia berlangsung di sekitar perkarangan DTC, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nilai, Negeri Sembilan. Untuk malam tadi, hanya jualan di gerai dan persembahan sahaja diadakan di samping beberapa siri ucapan.

(Ustaz Sabri dari KV Setapak baca doa)


Selepas bacaan doa dan siri ucapan, acara telah diteruskan dengan persembahan oleh Ustaz Amal. Beberapa lagu nasyid popular nyanyian beliau telah diperdengarkan. Menarik juga persembahannya.

Klik di sini untuk persembahan Ustaz Amal

Sebenarnya kehadiran saya di konvocation berkenaan ialah kerana isteri saya masih lagi merupakan salah seorang tenaga pengajar di salah sebuah KV. Maka itulah juga sekali-sekala secara tidak langsung saya turut sama hadir dalam beberapa program yang melibatkan KV.

(Saya dan isteri)


Lagipun rakan-rakan setugas isteri saya baik-baik semuanya. Kebanyakan mereka bukan sahaja sudi menegur saya bila berjumpa, bahkan ramai juga yang tidak segan silu untuk berseloroh dengan saya. Maka itulah juga bila saya menghadiri majlis KV bersama isteri, saya tidaklah merasa kekok. Demikianlah adanya.

Tatkala saya asyik mendengar suasana di sekeliling, seorang lelaki menyapa saya. Saya ingat-ingat lupa akan suaranya. Setelah agak lama, beliau pun memperkenalkan diri, “Sayalah, Muhammad Radzi”.

(Saya dan Mejar Muhammad radzi)


Baru saya ingat kembali, beliau merupakan antara rakan baik saya ketika di kampus dahulu. Beliau junior sedikit daripada saya. Sewaktu di kampus dahulu, Muhammad Radzi Musa ini merupakan penuntut Fakulti Usuluddin, Akademi Islam. Kali akhir kami berpisah ialah pada tahun 1994 iaitu setelah beliau menamatkan pengajiannya di UM. Ini bermakna kami sudah terpisah sekitar 23 tahun lamanya. Namun demikian beliau masih ingat lagi akan rupa saya, sebab itulah beliau boleh menyapa saya dalam nada yang penuh yakin. Agaknya wajah keremajaan saya masih tidak berubah banyak, sebab itulah Radzi masih boleh menegur saya tanpa syak, zan dan waham lagi!

Seperti yang saya katakan, sewaktu di kampus hubungan kami berdua agak rapat. Waktu itu Radzi ada sebuah motor sikal. Jadi ada ketikanya bila saya hendak ke mana-mana, beliau antara yang sering saya minta tolong untuk hantarkan dan lazimnya beliau tidak pernah menolaknya.

Selanjutnya beliau telah berkhidmat dalam Ko Agama Angkatan Tentera (KAGAT). Kini beliau masih lagi dalam perkhidmatan tentera dan sudah pun berpangkat mejar.

Antara persamaan yang ada pada saya dan Radzi ialah isteri kami berdua merupakan lepasan Fakulti Syariah dan kedua-duanya sedang berkhidmat sebagai tenaga pengajar di Kolej Vokasional. Isteri kami berdua juga merupakan orang Pahang tapi dari daerah yang berlainan.

Akhirnya bila tiba saatnya, kami berpisah sekali lagi. Walau bagaimanapun, perpisahan kali ini insha-Allah akan menjanjikan pertemuan yang berikutnya dalam masa terdekat.

Di bawah ini, saya kongsikan beberapa foto di sekitar majlis konvocation KV yang telah saya hadiri untuk tatapan bersama.




Nampaknya coretan saya kali ini lebih kepada pertemuan dengan rakan lama dan bukannya di sekitar majlis konvocation KV yang telah saya hadiri. Maaflah lari sedikit daripada tajuknya.

No comments: