Tuesday, August 22, 2017

Pn Hajjah Ramlah @ Kamsiah Binti Johan





Mungkin nama Hajah Ramlah @ Kamsiah binti Johan tidak dikenali terutamanya oleh sebahagian besar ahli Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). Namun demikian, setelah mengenali beliau sejak beberapa tahun, saya terpanggil untuk memperkenalkan beliau khususnya kepada sekalian ahli PERTIS walaupun Hajah Ramlah atau lebih mesra saya memanggilnya sebagai makcik sahaja tidak pernah memintanya.

(Pn Hajjah Ramlah @ Kamsiah)


Kini usia beliau sudah menjangkau 78 tahun. Saya mula mengenali makcik ini hampir 5 tahun lamanya. Waktu mula-mula saya bertemu dengan beliau ialah apabila beliau bertandang ke ibu pejabat PERTIS di Taman Ibu Kota, Kuala Lumpur. Tujuan utama kedatangan beliau ketika itu ialah untuk menyerahkan wang tajaan bagi penerbitan Alquran Braille. Saya tidak ingat ketika itu berapa naskah Alquran Braille yang beliau telah menajanya. Namun demikian, jumlahnya mungkin sekitar 10 naskah Alquran Braille.

Baru-baru ini, beliau tampil lagi dengan menyerahkan sejumlah RM6200 dengan tujuan yang sama iaitu untuk penerbitan Alquran Braille. Selanjutnya beliau telah mengamanahkan kepada PERTIS untuk mengedarkan Alquran Braille berkenaan kepada mereka yang ingin menggunakannya. Wang sebanyak di atas boleh mencetak sebanyak 31 naskah Alquran Braille. Daripada 31 naskah, beliau telah meminta senaskah untuk beliau simpan dan dijadikan kenang-kenangan.



Pada petang Sabtu lepas, saya sekeluarga telah ke rumah beliau dan menyerahkan senaskah Alquran Braille sebagaimana yang beliau minta. Beliau sangat terharu bila melihat Alquran Braille sambil kehairanan bagaimana titik-titik yang timbul boleh dibunyikan dengan bunyi Alquran bila dibaca.



Kini dengan usia yang hampir mencecah ke 80 tahun, penglihatan beliau semakin hilang. Katanya, beliau dan saya hampir serupa. Namun begitu, Makcik Kamsiah masih berharap agar keputusan doktor pada 28 Ogos ini akan menghasilkan keputusan yang positif untuk kemungkinan pembedahan mata beliau. Maklumlah situasi, kondisi dan persepsi orang yang hilang penglihatannya selepas pernah melihat dunia dengan orang yang sememangnya telah sedia hilang penglihatannya semasa lahir ke dunia memang amat jauh berbeza.

Sesungguhnya sumbangan beliau kepada masyarakat cacat penglihatan khususnya ke arah membolehkan kita semua membaca Alquran Braille amat besar maknanya. Setahu saya, amat jarang orang perseorangan yang sudi mengeluarkan wang sakunya sendiri sebanyak itu kepada PERTIS untuk tujuan membolehkan golongan cacat penglihatan membaca dan beroleh manfaat daripada Alquran.

(Menantu dan anak Makcik Hjh Ramlah)


Saya juga tidak lupa mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Ayu (anak makcik Kamsiah) dan menantunya (Hafiz) yang selalu menjadi penghubung antara Makcik Kamsiah dengan PERTIS.

Marilah kita sama-sama berdoa semoga Makcik Kamsiah serta keluarganya akan sentiasa dalam rahmat Allah serta akan sentiasa beroleh keampunan-Nya sepanjang masa, dunia dan akhirat.


No comments: