Friday, June 11, 2010

Bicara Jumaat

Secebis Kisah Seorang Pejuang

Syed Qutb dilahirkan dalam tahun 1906 di sebuah kampugng di dalam wilayah As-Yut, Mesir, daripada satu keluarga yang berada tetapi sangat patuh kepada agama. Sejak di bangku sekolah rendah lagi, beliau telah menunjukkan kepintaran dan bakat yang luar biasa. Belkiau tamat menghafal Alquran ketika berumur 10 tahun. Kemudian, beliau telah meneruskan pelajaran di Qahirah hingga tamat di Universiti Qahirah.

Beliau sangat berminat dalam lapangan penulisan dan sastera sejak dari bangku sekolah rendah lagi. Buku karangan pertama beliau yang diterbitkan ialah ketika beliau berusia 25 tahun.

Di lapangan saster, Syed Qutb tealah terpengaruh oleh aliran Al-akkad, seorang pujangga Arab yang terkemuka di abad lalu. Setelah itu, Syed AQutb telah memilih alirannya sendiri sebagai seorang sasterawan dan pujangga Islam hingga ke akhir hayatnya.

Beliau mula terlibat dengan pertubuhan Al-Akhwanul Muslimim (Ikhwanul Muslimin) pada akhir dekat 40-an. Beliau sangat terpengaruh dengan keperibadian dan perjalanan pengasas dan pemimpin agung pertubuhan ini iaitu Sheikh Hassan Al-Banna, yang telah ditembak mati oleh kakitangan kerajaan Al-Malik Farouq pada tahun 1948.

Di dalam pertubuhan Ikhwanul Muslimin, Syed Qutb pernah diberi kepercayaan memimpin majalah Al-Akhwanul Muslimun, suara rasmi pertubuhan berkenaan hinggalah penerbitannya dilarang oleh pihak berkuasa Mesir.

Beliau juga pernah dilantik mewakili pertubuhannya di dalam badan-badan pemerintah setelah kemenangan Revolusi Mesir pada 23 Julai 1952, hasil kerjasama pertubuhannya dengan para pegawai muda di dalam angkatan bersenjata bersenjata Mesir.

Pada tahun 1954, Syed Qutb telah dihukum penjara selama 15 tahunkerana dituduh berkomplot membunuh presiden Jamal Abdul Nasir, tetapi dengan campur tangan bekas presiden Abdul Salam Arif dari Iraq, beliau telah dibebaskan pada akhir tahun 1964. Selang tak berapa bulan kemudian, beliau telah ditangkap semula dan dibicarakan oleh sebuah mahkamah khas tentera di mana Syed Qutb telah dijatuhkan hukuman mati di tiang gantung bersama dua orang rakan perjuangannya, iaitu Yusuf Hawasi dan Abdul Fattah Ismail. Bila ditanya tentang hukuman yang dijatuhkan ke atasnya, beliau telah menjawab sambil tersenyum dengan berkata: “Mati syahid”.

Berikut ialah sajak yang telah ditulis oleh Syed Qutb beberapa ketika sebelum beliau syahid di tiang gantung:

Saudaraku!
Seandainya kau tangisi kematianku
Dan kau siram pusaraku dengan air matamu
Maka di atas tulang-tulangku
Yang handcur luluh,
Nyalakanlah obor buat umat ini
Dan ....
Teruskanlah perjalanan ke gerbang jaya

Saudaraku!
Kematianku adalah suatu perjalanan
Mendapatkan kekasih yang sedang merindu
Taman-taman di syurga Tuhanku bangga menerimaku
Burung-burungnya berkicau riang menyambutku
Bahagialah hidupku di alam abadi.

Saudara!
Puaka kegelapan pasti akan hancur
Dan alam ini akan disinari fajar lagi
Biarlah rohku terbang mendapatkan rindunya.

Janganlah gentar berkelana di alam abadi
Nun di sana fajar sedang memancar ....

(Dipetik daripada buku: Petunjuk Sepanjang Jalan (terjemahan) oleh Syed Qutb).

Salam dari Kuantan.

No comments: