Monday, June 14, 2010

Kunjungan Ke PERTIS Terengganu

Jadual saya pada 13 Jun (semalam) telah dimulakan dengan berkunjung ke pejabat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) Terengganu. PERTIS Terengganu merupakan satu daripada cawangan PERTIS di peringkat negeri. Saya sekeluarga tiba di pejabat PERTIS Terengganu sekitar jam 10.00 pagi. Kebetulan pula, pada pagi ini memang ada aktiviti di sini iaitu kelas Alquran Braille. En. Zubir, seorang ahli bersekutu yang aktif di Terengganu adalah orang yang mula-mula menyedari kehadiran saya. Beliau menegur saya dan terus membawa saya masuk ke bangunan PERTIS Terengganu.



Kemudian, saya terus dibawa ke ruang pejabat dan En. Fauzi Mansur yang juga merupakan Pengerusi PERTIS Terengganu memberi penerangan ringkas kepada saya mengenai perkembangan semasa PERTIS Terengganu. Daripada penerangan yang beliau beri, saya dapati memang PERTIS Terengganu sangat aktif. Hidup dan amat memberi manfaat kepada para ahlinya.



Untuk menjamin kesinambungan pelaksanaan aktivitinya, PERTIS Terengganu turut mengadakan kerjasama erat dengan pihak-pihak tertentu. Umpamanya, PERTIS Terengganu telah menjalin hubungan erat dengan Universiti Malaysia Terengganu dan melalui hubungan tersebut, beberapa aktiviti telah dapat dilaksanakan dengan jayanya. Ini termasuklah penganjuran kuliah agama, beberapa siri kursus jangka pendek serta aktiviti lawatan. Di samping itu, beberapa aktiviti bersama juga sedang dirancang. Ini termasuklah kursus renang, kursus menternak ikan dalam sangkar dan sebagainya.



Saya juga turut berkesempatan untuk meninjau kelas Alquran Braille secara dekat. Pada masa ini, PERTIS Terengganu menganjurkan kelas Alquran Braille sebanyak 3 kali seminggu. Setiap sesi pula berlangsung selama 2 jam setengah. Pada masa ini terdapat 5 buah kelas berjalan serentak dengan sekitar 40 orang pelajar yang terdiri daripada golongan cacat penglihatan daripada pelbagai peringkat usia. Manakala tenaga pengajarnya pula ialah seramai 5 orang. Para tenaga pengajarnya terdiri daripada En. Samsudin Wahab yang juga merupakan ketua tenaga pengajar dan dibantu oleh En. Ramli Md Som, Pak Soh, En. Hanafi dan Cik Noradila.



Perlu saya jelaskan di sini, aktiviti kelas Alquran ini ditaja sepenuhnya oleh Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu (MAIDAM) Terengganu. Setiap guru dan pelajar yang menghadiri kelas Alquran Braille ini diberikan elaun dengan jumlah tertentu.



Sebagaimana yang dinyatakan di atas, terdapat 5 buah kelas dan ia mencakupi daripada peringkat paling asas hinggalah ke peringkat pelajaran Tajwid. Saya amat tertarik dengan penyertaan golongan berusia untuk kelas ini. Rata-rata mereka ini tidak pernah mendapat pendedahan mengenai tulisan Braille dan tiada asas mengenai Alquran Braille. Namun demikian, kegigihan, ketabahan serta minat mendalam mereka terhadap pembelajaran Alquran menerusi kaedah Alquran Braille amat mengkagumkan saya.



Saya juga turut tertarik dengan alat yang digunakan untuk mengajar tulisan Braille kepada golongan berusia yang sebelumnya tidak pernah terdedah dengan sistem tulisan Braille. Alat ini diperbuat daripada kayu dan menggunakan paku sebagai titik-titik Braille. Menerusi alat ini, bentuk-bentuk titik Braille dapat dibuat dengan mudah dan selesa. Alat buatan tempatan ini amat menarik dan mungkin juga sesuai digunakan kepada mereka yang buta Braille tegar. Sebelum ini, saya pernah mengenengahkan alat yang hampir serupa yang dikenali Braillett Board dan swing cell. Rupa-rupanya di PERTIS Terengganu ada alat yang hampir serupa dan buatan orang tempatan pula. Agaknya inilah yang dikatakan orang, kalau tidak dipecahkan ruyung, bagaimana kita akan beroleh sagunya.



Di sini, saya ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada PERTIS Terengganu, terutamanya kepada pengerusinya, En. Fauzi Mansur yang begitu aktif dan kreatif dalam menggerakkan dan menghidupkan PERTIS Terengganu. Bagi saya, En. Fauzi seorang pemimpin yang penuh iltizam dan berwawasan. Beliau bukan pemimpin yang sekadar hangat-hangat tahi ayam. Beliau juga bukanseorang pemimpin yang separuh masak dalam pertimbangan atau separuh jalan dalam memimpin. Berdasarkan rekod kepimpinannya, En. Fauzi tidak pernah meletakkan jawatanya sebelum sampai tempoh perkhidmatannya tamat. Setakat ini, beliau telah membuktikan bahawa semangatnya tidak mudah luntur walaupun adakalanya beliau juga tidak dapat lari daripada kritikan orang lain. Rekod kepimpinannya amat cemerlang. En. Fauzi bukan sekadar seorang yang hanya pandai mengkritik semata-mata. Beliau telah buktikan bahawa beliau juga seorang yang rajin bekerja dan pandai mengendalikan sebuah organisasi. Justeru, lontaran pandangan dan kritikan daripada orang seperti inilah yang perlu kita pertimbangkan dan harus kita berikan perhatian.



Setelah berada di PERTIS sekitar sejam dan 15 minit, maka saya sekeluarga pun meninggalkan bangunan PERTIS Terengganu. Ada sesuatu yang dapat saya pelajari hasil kunjungan singkat saya di sini.

Salam dari Bandaraya Kuala Terengganu.

No comments: