Sunday, June 6, 2010

Selamat Pengantin Baru Kepada Saudara Mohd Hairie Aris



Siang tadi, saya sekeluarga berkesempatan menghadiri majlis walimatul urus (majlis perkahwinan) Saudara Mohd Hairie ARis dan isterinya, Pn. Safia Jaini, di Kampung Sungai Buluh, Simpang Durian, Jelebu, Negeri Sembilan. Jaraknya dari Kuala Lumpur sekitar 120 kilometer. Kami tiba agak lewat, iaitu sekitar jam 3.00 petang.



Setibanya kami, pandangan persekitaran kampung yang belum begitu disentuh arus pembangunan memukau mata isteri dan Luqman. Walaupun cuaca agak panas, tetapi ia tidaklah mencacatkan pemandangan indah persekitaran kampung.



Saya sendiri dapat merasakan kenyamanan kampung tersebut kerana udara yang saya sedut terasa segarnya. Kebetulan pula, sewaktu saya dan keluarga tiba, rombongan rakan-rakan lain yang telah pun tiba lebih awal, sedang berkumpul di tepi bas untuk pulang. Semasa saya tiba, para tetamu lain juga sudah pun mula beransur pulang. Maklumlah waktu kunjungan pun sudah hampir ke hujungnya.



Namun demikian, kehadiran saya sekeluarga tetap dialu-alukan dengan penuh mesra oleh tuan rumah. Bapa Hairie yang sememangnya peramah orangnya begitu mengalu-alukan kedatangan saya. Manakala lauk-pauknya masih banyak dan menyelerakan pula.



Saudara Hairie yang juga merupakan seorang yang berpenglihatan terhad (rabun) kini sedang bertugas di salah sebuah sekolah agama di Kuala lumpur. Beliau juga merupakan Naib Pengerusi PERTIS Negeri Sembilan. Sekitar jam 3.45 petang, saya sekeluarga pun meninggalkan rumah pengantin.



Kepada Saudara Mohd Hairie Aris dan Pn. Safiah Jaini, saya ucapkan selamat pengantin baru. Doa kami, semoga beroleh keberkatan daripada Allah dunia dan akhirat dan dikurniakan zuriat yang solihin.



Sewaktu dalam perjalanan pulang, kami singgah pula di sebuah gerai tepi jalan yang menjual air tebu iaitu di sebuah kampung bernama Kerangai. Apa yang menariknya ialah air tebu hanya akan diproses bila ada pembeli yang ingin membeli. Jadi, selaku pembeli kenalah sabar sedikit. Setelah dirasa, air tebunya memang amat menyegarkan. Saya minum 2 gelas.



Sebenarnya pada hari ini saya turut mendapat undangan perkahwinan di beberapa tempat. Oleh kerana kekangan masa, maka saya tidak dapat menghadiri di semua tempat tersebut. Jadi, kepada tuan majlis yang mana undangan mereka tidak dapat saya penuhi, saya mohon berbanyak maaf. Lain kali jangan serik untuk mengundang saya lagi.

No comments: