Sunday, June 6, 2010

Menziarahi Mereka Yang Ditimpa Musibah

Semalam (5 Jun) merupakan hari yang agak padat untuk saya. Sebelah paginya, saya telah ke ibu pejabat Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) untuk mempengerusikan mesyuarat di sana. Mesyuarat kali ini ialah mengenai penganjuran Mesyuarat Agung Tahunan PERTIS kali ke-15.

Sebelah tengah harinya pula, saya bersama-sama isteri dan Luqman telah ke Hospital Besar Kuala Lumpur (HKL). Tujuan kami ialah untuk menziarahi En. Arshad Muhammad, bekas pengetua Sekolah Menengah Teknik Setapak. Beliau menghidap penyakit kanser. Beliau telah dimasukkan ke HKL sejak Ahad lepas. Sejak dimasukkan, beliau memang sudah tak dapat bercakap lagi. Pada perkiraan saya, keadaannya memang tenat. En. Arshad telah bersara selaku pengetua pada tahun 2006. Kata isteri beliau, sejak bersara, En. Arshad sekadar berkebun bila ada kelapangan. Menurut isterinya lagi, kesihatannya mula terganggu sejak Februari lalu. Hanya doa yang dapat kami panjatkan ke hadhrat Allah semoga En. Arshad akan dikurniakan yang terbaik untuknya.

Sekitar jam 2.30 pula, kami telah ke Seremban pula. Destinasi kami ialah di Hospital Besar Seremban. Kali ini Saya sekeluarga menziarahi Kak Ija (Cikgu Rosniza) pula. Kisah mengenai Kak Ija pernah saya paparkan menerusi blog ini pada awal tahun lalu.

Saya mengenali Kak Ija setelah saya berkahwin. Beliau merupakan rakan sekerja isteri saya semasa mereka sama-sama mengajar di SMT Kuala Kelawang. Hubungan saya sekeluarga dengan Kak Ija dan keluarganya sememangnya akrab. Bahkan kedua-dua ibu bapa Kak Ija telah menganggap dan sentiasa melayan Luqman macam cucu mereka. Jadi, kalau tak menziarah, rasanya memang tak kena. Kak Ija kini bertugas di Institut Aminuddin Baki (IAB).

Setakat yang saya maklum, kedua-dua buah pinggang Kak Ija tidak berfungsi lagi. Ini ditambah pula dengan penyakit lain pula. Sewaktu kami tiba, ramai bekas anak murid Kak Ija berada di sisi katilnya. Kak Ija pula kelihatan ceria. Beliau boleh bercakap, bergurau dan adakalanya menyingkap memori silam.

Kata ibu Kak Ija kepada saya yang turut berada di hospital, Kak Ija memang kelihatan ceria, tapi setelah semua yang menziarah pulang, Kak Ija mula sakit kembali. Walau apa pun, kami tetap mendoakan semoga Kak Ija cepat sembuh dan akan dapat menjalani hidup seperti sediakala.

Jika ada kelapangan, memang saya sekeluarga akan menziarahi rakan, kenalan atau saudara-mara yang ditimpa musibah. Setidak-tidaknya ia dapat mengikis sifat sombong yang sering bertunas dalam hati sanubari kita sebagai insan. Justeru, kepada mereka yang masih sihat dan belum merasai sakit, anda harus bersyukur sebanyak-banyaknya. Janganlah setelah ditimpa sakit baru hendak memahami kondisi sebenar orang yang selama ini ditimpa musibah sedemikian.

Sekitar jam 8.45 malam, kami tiba semula di KL tetapi tidak terus pulang. Kami ke Brickfields pula untuk membuat penyelenggaraan kecil ke atas kereta usang kami. Maklumlah, esok akan berjalan jauh lagi untuk menghadiri beberapa jemputan perkahwinan pula.

Sekitar jam 11.15 malam, baru kami tiba semula di rumah dalam keletihan.

No comments: