Friday, June 11, 2010

Bola Sepak Piala Dunia: Sekadar Menyingkap Cerita Lama

Malam ini, bermulalah pusingan akhir bola sepak piala dunia siri 2010. Buat kali pertamanya, pusingan akhir kalii ini diadakan di benua Afrika dan Afrika Selatan telah diberikan penghormatan untuk menjadi tuan rumah pertama dalam kalangan negara-negara Afrika.

Saya sendiri telah mula mengikuti perkembangan setiap siri pusingan akhir bola sepak piala dunia sejak tahun 1978 lagi. Tatkala itu, pusingan akhir telah diadakan di Argintina. Waktu itu saya dan juga rakan-rakan yang lain mengikuti perkembangan pertandingan bola sepak pusingan akhir menerusi siaan radio. Lagipun waktu itu siaran televisyen tidaklah meluas dan masa siarannya pua masih lagi terhad.

Setiap kali datangnya musim bola sepak piala dunia, kotak ingatan saya pasti akan diterjah oleh satu kisah lama yang sukar untuk saya lupakan. Ia berlaku tatkala saya di bangku sekolah menengah. Kebetulan pula, daritingkatan 1 hinggalah ke tingkatan 6 atas, saya bersekolah di sebuah sekolah harian yang agak ternama di Kuala Lumpur. Bilangan muridnya mencecah ribuan orang. Manakala jumlah gurunya pula melebihi seratus orang. Jadi, setiap insan di sekolah berkenaan akan mempamerkan perwatakan masing-masing yang pelbagai dan beraneka pula.

Dalam kalangan guru yang ramai jumlahnya itu, ada seorang guru yang sangat terkenal dengan minatnya dengan bola sepak. Bila mengajar, kadang-kadang guru berkenaan tersasar bercakap fasal perlawanan bola sepak yang ditontonnya semalam. Berdasarkan ulasan-ulasannya, saya merasakan beliau cenderung meminati bola sepak Eropah.

Pada suatu tahun, pusingan akhir bola sepak piala dunia telah berlangsung dan saya masih ingat lagi, pada tahun berkenaan piala dunia telah diadakan di benua Amerika Selatan. Oleh kerana tersangat berminat dengan bola sepak, mungkin guru berkenaan telah menonton perlawanan-perlawanan yang diminatinya hinggakan keesokan harinya beliau tidak hadir ke sekolah. Yang saya ingat, ketika musim bola sepak piala dunia itulah guru berkenaan paling kerap tidak datang ke sekolah. Dalam kalangan murid, kami sering membuat andaian bahawa guru berkenaan tidak hadir kerana malam tadi dia menonton siaran bola sepak piala dunia. Bahkan andaian berkenaan ada kebenarannya bila saya turut pernah terdengar seorang dua guru waktu itu juga bercakap hal yang sama. Bila berakhirnya piala dunia, kehadiran guru berkenaan di sekolah kembali normal.

Hari ini, saya di tempat guru berkenaan selaku pendidik. Setelah memasuki dunia pendidikan, saya telah menempuh beberapa kali musim bola sepak piala dunia. Mungkin kerana saya sekadar minat bola dan bukannya “gila bola”, maka saya belum pernah tidak hadir ke sekolah hanya semata-mata kerana menonton (mendengar) siaran langsung perlawanan bola sepak. Bila usia kian meningkat seperti sekarang, saya lebih cenderung untuk mengetahui keputusannya sahaja daripada menonton (mendengar) siaran langsungnya.

No comments: