Sunday, June 6, 2010

Selamat Datang Ke Dunia Maya

Pada pertengahan minggu lepas, saya telah memperkenalkan seorang blogger cacat penglihatan. Kali ini, saya ingin tampilkan seorang lagi blogger cacat penglihatan yang terbaru. Blogger yang dimaksudkan ialah Mohd Fakhrul Azzeri bin Abdul Mujid. Beliau merupakan seorang lagi anak murid saya. Beliau juga sekelas dengan Lok Weng hang dan Ahmad Shahide Ruslan.



Mohd Fakhrul Azzeri merupakan seorang murid yang mempunyai penglihatan terhad (rabun). Beliau juga mempunyai komitmen yang tinggi dalam pelajaran. Murid yang berasal dari Gambang, Kuantan ini juga seorang yang sangat menghormati guru-gurunya.

Bagi saya, pertambahan bilangan blogger cacat penglihatan terutamanya dalam kalangan pelajar merupakan suatu perkembangan yang baik dan sihat. Ini menunjukkan bahawa golongan pelajar juga telah beroleh manfaat daripada perkembangan teknologi maklumat masa kini. Bagi saya juga, sekiranya semua murid pendidikan khas cacat penglihatan punya kemahiran yang baik dalam bidang teknologi maklumat, maka sudah tentulah pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran akan dapat dilaksanakan dengan lebih berkesan lagi. Tugas kita di sini ialah untuk mendidik para pelajar berkenaan supaya dapat menggunakan kemudahan dan kemahiran teknologi maklumat dengan cara yang bermanfaat. Untuk itu, saya juga tidak menafikan bahawa pengawasan yang sesuai juga perlu dilaksanakan supaya para pelajar yang berkenaan tidak menyalahgunakan kemahiran dan kemudahan yang mereka ada.

Kepada Mohd Fakhrul Azzeri, diucapkan selamat datang ke dunia maya. Penuhilah laman sesawang anda dengan perkara-perkara yang bermanfaat. Kalau games sahaja yang menghiasi laman sesawang anda, rasanya ia tidak bermanfaat sangat terutamanya kepada rakan-rakan seusia dan yang seperjuangan dengan anda. Dunia memang ingin tahu apa yang sedang bergelora dalam hati anda. Jadi, beritahulah kepada dunia semuanya itu dengan cara yang berhemah. Mungkin pemberitahuan semacam itu ada gunanya terutamanya kepada golongan yang baru sehari dua menyertai dunia pendidikan khas.

Kepada mereka yang berminat, sila kunjungi ke http://yakuzagame.blogspot.com. Laman sesawang beliau juga ada saya pautkan pada Laman Sesawang Kendalian Blogger Cacat Penglihatan dalam blog ini dan sila klik (enter untuk pengguna cacat penglihatan yang menggunakan perisian pembaca skrin) pada mohd Fakrul Azzeri.

No comments: