Saturday, June 12, 2010

Selamat Pengantin Baru Untuk Cikgu Anisah Hasan



Hari ini, giliran Cikgu Anisah binti Hasan pula menyahut seruan takdir Ilahi iaitu menjadi raja sehari. Cikgu Anisah merupakan rakan sejawat saya yang berpenglihatan dan pada masa ini kami bertugas di sekolah yang sama.



Sejak hari Khamis lepas lagi, saya sudah pun berada di Kuantan. Sebagaimana yang telah dirancang, pada hari ini, saya, isteri, Luqman, Kak Arah (kakak ipar) serta umi (ibu mertua) pun bertolak ke Kuala Terengganu. Selain daripada bertujuan untuk menghadiri majlis walimatul urus Cikgu Anisah, kami juga merancang untuk tinggal di Kuala Terengganu selama beberapa hari. Kebetulan pula, anak saudara kami ada menetap di Bukit Tunggal, jadi tempat penginapan kali ini memang tiada masalah langsung.



Saya sekeluarga tiba di rumah Cikgu Anisah di Cabang Tiga, Kuala Terengganu, agak lewat sedikit. Sekitar jam 3 petang baru kami tiba. Walaupun kami rasa agak lewat, tetapi para tetamu masih ramai lagi. Setibanya kami, saya terus ke meja makan dan menjamu selera terlebih dahulu. Lagipun itu juga yang disuruh oleh seorang lelaki (yang belum saya kenali) ketika kami masuk ke perkarangan rumah Cikgu Anisah. Makanan dan lauk-pauknya memang menyelerakan. Seperkara yang menarik, terutamanya bagi mereka yang tidak berpenglihatan ialah suasana di rumah ini tidaklah terlalu bising dengan lagu-lagu. Ada lagu yang diperdengarkan tetapi ia tidak berterusan dan tidak pula dipasang terlalu kuat. Jadi mudah untuk para tetamu berbual-bual antara sesama mereka.



Setelah menjamu selera, baru kami naik ke atas rumah dan menemui dua mempelai yang baru bergelar suami isteri. Anisah kelihatan (kedengaran) begitu ceria sekali. Belum pun sempat Saya naik ke anak tangga pertama, nama saya sudah dilaungnya dari atas rumah. Cikgu Anisah juga tanpa kekok dan malu terus memperkenalkan saya kepada keluarga dan para tetamu yang hampir dengannya.



Cikgu Anisah juga memberitahu saya beberapa rakan sejawat telah pun tiba lebih awal daripada saya. Antara mereka termasuklah Ustaz Zamani, Cikgu Nasrul, Cikgu Azman serta Cikgu Saiful. Sekitar jam 3.45, saya sekeluarga pun meninggalkan majlis.



Kepada Cikgu Anisah dan suaminya, kami mengucapkan selamat pengantin baru. Doa kami, semoga rumah tangga anda berdua kekal bahagia dan diberkati Allah dunia akhirat. Kalau berkemampuan, lahirkanlah zuriat seramai-ramainya kerana Nabi Muhammad di akhirat nanti akan berbangga dengan bilangan umatnya yang ramai .... Itu kalau berkemampuan.



Sedangkan diterjah lagikan sakit,
Inikan pula kalau dibaji;
Sedangkan lidah lagikan tergigit,
Inikan pula suami isteri.



Hari ini menanam serai,
Esok dan lusa menanam halia;
Hari ini tetamu ramai,
Esok dan lusa anda berdua.



Dari Besut ke Cabang Tiga,
Bawa hantaran sirih dan puan;
Terkabul maksud anda berdua,
Doa keberkatan kami iringkan.

Salam dari Bandaraya Kuala Terengganu.

1 comment:

Atikah Dalil said...

Alhamdulillah... akhirnya Cikgu Anisah telah bertemu jodohnya. Semoga perkahwinan mereka berkekalan hingga akhir hayat. Amin...