Saturday, November 20, 2010

Kalau Judi Hukumnya Tetaplah Haram

Pagi tadi, saya telah ke satu tempat untuk urusan pengeluaran wang. Maklumlah saya memang tak simpan wang tunai yang banyak. Cukuplah seringgit dua untuk buat belanja barang sehari dua. Begitulah yang saya sekeluarga amalkan.

Kebetulan pula, tidak jauh dari tempat saya berurusan untuk mengeluarkan wang, ada sebuah premis nombor ekor tersohor. Kebetulan agaknya, sewaktu saya menghampiri tempat untuk menguruskan pengeluaran wang, tiba-tiba seorang lelaki berwajah Melayu yang kacak dan berpakaian kemas keluar dari premis nombor ekor berkenaan. Bila terpandang sahaja saya, lelaki berkenaan berubah mukanya menjadi malu. Walaupun riak wajahnya kemalu-maluan, beliau terus berjalan menuju ke kenderaannya dan menulis sesuatu.

Kebetulan juga agaknya, seorang lelaki Melayu yang lain pula tiba-tiba berjalan ke arah premis nombor ekor berkenaan. Bila lelaki berkenaan terpandang sahaja saya, beliau tak jadi pula masuk ke premis berkenaan, sebaliknya berjalan terus seakan mencari sesuatu atau menanti seseorang. Walau bagaimanapun, setelah saya berlalu dengan kenderaan, sempat juga orang yang memandu kenderaan saya meninjau ke belakang dan ternampaklah lelaki tadi masuk ke premis nombor ekor berkenaan.

Mengapa kedua-dua lelaki tadi harus malu kepada saya untuk masuk ke premis nombor ekor tadi? Saya bukannya penguat kuasa mana-mana jabatan agama. Lagi pun saya langsung tak berkopiah atau berserban. Bukankah lebih aula jika kedua-dua lelaki tadi malu kepada Allah? Bukankah Allah itu Maha Melihat apa sahaja yang dilakukan oleh makhluk-Nya?

Acap kali juga saya terdengar istilah “perjudian haram”. Kalau ada judi haram, maknanya adalah judi yang halal. Walhal Kitab telah memaklumkan bahawa semua yang berbentuk judi hukumnya tetaplah haram selama-lamanya hingga kiamat.

Saya juga pernah mendengar ungkapan “judi berlesen”. Maknanya, bila ada lesen maka aktiviti judi sudah menjadi halal. Besar sungguh kuasa “lesen” berkenaan sehingga boleh menghalalkan apa yang telah diharamkan.

Ada orang pernah memberitahu saya, nun di awan biru sana ada syurga judi lagi tersohor. Syurga judi yang ini agak alim sedikit kerana tidak membenarkan orang Malaysia yang beragama Islam menghampirinya. Seorang pemandu teksi yang suatu ketika dahulu pernah aktif di syurga judi berkenaan ada memberitahu saya, hanya orang Islam Malaysia sahaja yang diharamkan untuk menghampiri syurga judi berkenaan. Orang luar negara boleh menghampiri dan bermastautin dalam syurga judi berkenaan tanpa mengira agama dan akidahnya. Demikianlah saya dimaklumkan, wallahu aalam.

Hakikatnya, hukum haram terhadap judi terpakai kepada semua orang Islam almakani waz zamani. Sepatutnya semua orang Islam mesti diharamkan daripada menghampiri syurga judi berkenaan tanpa mengira warganegara, darjat dan pangkat. Sepatutnya juga, pusat-pusat judi yang kecil-kecilan juga seharusnya mengharamkan pusatnya dihampiri oleh mereka yang beragama Islam. Sepatutnya juga, di pintu utama dan di semua pintu lain semua pusat judi tanpa mengira di mana dan besar mana, harus memampangkan bannar gergasi yang ditulis dengan font bersaiz 50 atau lebih dengan ungkapan “Orang Islam dan beriman dilarang memasuki pusat ini”. Kalau pun orang yang berkenaan terlupa Allah sedang melihatnya, setidak-tidaknya tulisan yang sedemikian dapat mengingatkan mereka kepada Yang Maha Melihat. Barulah ada prasyarat untuk Malaysia jadi contoh sebagai sebuah negara Islam moden.

Hairan sungguh saya bila ada orang yang kononnya berakidahkan kepada Yang Satu boleh membuat cadangan supaya memberi kelulusan kepada aktiviti perjudian!!!

No comments: