Saturday, November 27, 2010

Menungan Senja

Hutang

Dalam kehidupan kita sebagai insan, hutang memang sesuatu yang sukar untuk dielak. Suka tidak suka, mahu tidak mahu, adakalanya kita kena berhutang juga. Ada yang berhutang dengan kawan. Ada yang berhutang dengan keluarga. Ada yang berhutang dengan saudara-mara. Ada yang berhutang dengan syarikat. Ada yang berhutang dengan koperasi. Ada yang berhutang dengan kerajaan. Jangan berhutang dengan ah long sudahlah.

Punca kita berhutang pula bermacam-macam. Adayang berhutang kerana tak mampu untuk membayar secara tunai. Ada yang berhutang kerana sesak sangat dalam keadaan keperluan mendesak. Ada yang berhutang kerana kemiskinan. Ada yang berhutang kerana tak pandai mengawal perbelanjaan sendiri. Ada juga yang berhutang sekadar untuk hidup bermewah-mewah. Ada segelintir orang yang suka berhutang kerana memang hobinya suka berhutang.

Ada orang yang kononnya hendak pinjam kerana tak cukup wang. Katanya, esok lusa dia akan bayar. Malangnya sampai sudah pun dia tak bayar. Dia lakukan perkara yang serupa kepada hampir semua kawannya. Walaupun jumlahnya mungkin seringgit dua, tapi ia tetap dikira hutang juga. Kalau orang yang dia berhutang tidak halalkan, akan bertemulah keduanya di akhirat nanti.

Ada juga orang yang terjerumus dalam kancah hutang kerana kononnya untuk buat pelaburan. Wang dan modal pelaburannya pula dipinjam daripada rakan dan kawan baiknya. Jumlah yang dia ingin pinjam bukannya seringgit dua, tapi kadangkala jumlah yang dia mahukan sama dengan jumlah perbelanjaan kalau kita kahwin dua secara serentak. Itu analogi saja. Janji-janjinya memang termatlah manisnya. Kalaulah ia boleh diterjemahkan kepada gula, dah lama orang yang menerima janjinya dapat kencing manis. Bila tiba masa untuk hutangnya dibayar, batang hidungnya pun tak nampak. Kasihan orang yang memberikan hutang. Sepatutnya bila ada orang yang hendak pinjam wang daripada kita untuk melabur, kita suruh saja dia pinjam dari bank atau mana-mana institusi kewangan lain. Kalau institusi kewangan berkenaan tak luluskan pinjamannya, maknanya pelaburannya berisiko atau tak menguntungkan.

Ada juga orang yang sanggup untuk menolong kita membelikan barang yang kita perlukan. Untuk memudahkan orang ini, kita terus memberikannya wang secukupnya agar orang yang menolong kita tidak berhutang. Tapi bila tiba waktunya, barang yang dikirim tak kunjung tiba, wang yang sudah kita hulurkan pun tidak dikembalikan.

Saya amat kasihan kepada orang yang terjerumus ke kancah hutang hanya semata-mata kerana dia menjadi penjamin orang lain. Acap kali juga di mana orang yang dijaminnya merupakan saudara-maranya atau pun sahabat taulan akrabnya. Bila tiba masanya, orang yang dijaminnya hilang entah ke mana. Tinggallah dia keseorangan menanggung hutang yang tak sepatutnya. Lain kali, kalau hendak jadi penjamin, kena fikir berpuluh-puluh kali.

Ada segolongan orang muda yang belum pun masuk ke alam pekerjaan sudah pun memulakan hutang. Maklumlah zaman sekarang kalau hendak belajar tinggi kena buat pinjaman. Jadi acap kali juga surat minta bayar hutang sampai lebih dulu daripada surat tawaran dapat kerja.

Kesan kalau hutang tak dibayar juga bermacam-macam. Ada yang tidak bertegur sapa. Ada yang seakan putus hubungan silatul rahim. Ada yang terpaksa lari membawa diri ke tempat lain. Ada yang sampai berkerat rotan dan berpatah arang dek kerana hutang. Ada juga yang mati bukan mewariskan harta tapi mewariskan hutang.

Rasanya tak salah kalau kita memberikan hutang kepada orang yang benar-benar memerlukan. Umpamanya kepada orang yang benar-benar sesak kerana kemiskinan, bukannya kerana keborosannya. Bila tiba masanya untuk orang semacam ini bayar hutang tapi dia memang benar-benar tak mampu untuk menjelaskannya dan jumlahnya sekadar seringgit dua, maka kalau ada keikhlasan daripada pemberi hutang, tak salah kalau dihalalkan sahaja.

Kerana hutang, macam-macam boleh terjadi!

No comments: