Friday, November 12, 2010

Menungan Subuh

Kalau Cepat Naik, Biasanya Akan Cepat Turun Juga

Acap kali kita mendengar orang berkata, hidup ini umpama pusingan roda, kadangkala naik dan kadangkala turun. Kalau pusingan roda itu laju naiknya, maka pusingan turunnya akan laju juga. Kehidupan makhluk yang bernama insan pun begitulah juga agaknya.

Beberapa hari lepas, meletup cerita Datuk Zaid Ibrahim yang telah meletakkan semua jawatannya dalam PKR. Beliau juga telah menarik diri dari bertanding untuk jawatan timbalan presiden. Usia Datuk Zaid dalam PKR baru hampir mencecah setahun jagung. Mungkin kerana Datuk Zaid terlalu ingin cepat naik, maka beliau tidak sedar ramai lagi orang lain yang separti dengannya yang inginkan beliau cepat tersungkur. Itulah akibatnya kalau hendak cepat sangat naik, akhirnya lebih cepat turun sebelum betul-betul sempat naik. Walau apa pun, keputusan Datuk Zaid beberapa hari lalu telah merealisasikan hasrat dan impian golongan yang ingin supaya beliau cepat turun.

Kalau diimbas sejarah naik turun Datuk Seri Anwar Ibrahim pun lebih kurang sama sahaja. Tinggal lagi, masa yang diperolehi oleh Datuk Seri Anwar semasa di atas agak lama sedikit.

Pada awal dekad 80-an Datuk Seri Anwar menyertai UMNO. Tidak lama selepas itu, beliau dapat jadi timbalan menteri. Tidak lama kemudian beliau dapat jadi menteri pula. Pada tahun 1993 beliau dapat naik hingga ke tahap timbalan perdana menteri. Hanya setakuk lagi untuk jadi pemimpin nombor wahid negara. Sewaktu Datuk Seri Anwar jadi timbalan perdana menteri, beliau sebenarnya telah “memotong jalan” ramai ahli dan pemimpin UMNO yang lebih lama dan lebih kanan daripada beliau. Apa nak buat, nak cepat naik punya fasal, itu semua tidak jadi perkiraan lagi.

Walau bagaimanapun, pada bulan September 1998, Datuk Seri Anwar telah jatuh tersungkur dan terhempas. Berdentum bunyinya. Almaklumlah, beliau bukan jatuh dari kedudukan rendah, tapi dari kedudukan nombor dua dalam negara. Tinggi tu! Sekarang setelah 12 tahun Datuk Seri Anwar tersungkur, peluang untuknya naik semula masih belum kelihatan. Saya tidaklah sampai mengatakan peluang untuknya naik semula sudah di tahap mustahil, tetapi realitinya buat masa ini, kata orang, tak nampak cara.

Dalam kalangan artis negara pun hal yang sama juga turut terjadi. Adalah sebilangan artis baru yang tiba-tiba namanya begitu melonjak sekali. Di mana-mana namanya disebut orang. Fesyen rambutnya pun jadi ikutan anak-anak muda. Boleh dikatakan, popularitinya bukan setakat melantun, tetapi melonjak sehinggakan sang awan pun terpaksa ke tepi untuk memberikan laluan. Malangnya usia popularitinya seakan tak panjang. Hari ini, nama artis berkenaan sudah semakin jarang disebut orang. Mengapa? Adakah artis berkenaan sedang menuruni puncak kejayaannya?

Ada satu golongan manusia yang suka naik cepat tapi ambil masa juga untuk turun. Golongan sebegini ialah jenis orang yang suka naik dengan memijak kepala orang lain. Selagi ada kepala yang boleh dipijak, selagi itulah orang semacam ini sukar untuk turun. Orang jenis ini pun pandai juga. Mereka tidak akan pijak kepala yang hampir reput. Sebaliknya mereka akan pijak kepala yang masih keras tapi berotak lembik. Walaupun kepala nampak keras tetapi oleh kerana otaknya lembik dia tak perasan atau tak peduli kepala kerasnya sedang dipijak orang yang ingin naik cepat.

Jadi, kalau ada mana-mana orang yang terasa dirinya cepat sangat naik, atau memang berniat hendak naik cepat, berhati-hatilah. Saya tidaklah sampai mengatakan semua orang yang cepat naik akan cepat turun, tetapi potensi untuk orang berkenaan cepat turun memang ada.

Saya bukanlah termimpikan hal ini malam tadi!

No comments: