Saturday, September 24, 2011

Aktiviti Sabtu

Siang tadi, jadual saya agak padat. Justeru, saya terpaksa menolak beberapa acara dan jemputan yang telah ditetapkan untuk saya. Antaranya, saya sepatutnya ke majlis sambutan hari raya anjuran PERTIS Pahang. Oleh kerana saya tidak dapat menghadirinya, saya telah meminta pertolongan AJK Pusat PERTIS yang lain untuk menggantikan saya. Walaupun saya telah dimaklumkan akan ada habuan bagi sesiapa yang hadir ke majlis tersebut, saya tetap dengan pendirian saya iaitu saya menghadiri satu-satu majlis bukan kerana habuan, wang atau seumpamanya. Berbeza dengan sesetengah orang, kononnya sudah menyatakan putus hubungan dengan PERTIS, tapi bila dengar ada habuan menanti dalam satu-satu aktiviti, tanpa malu dan silu berpergian untuk hadir. Di mana hilangnya sifat keikhlasan? Sikap dan sifat seperti ini tak ubah bagai lalat dan langau yang akan mengurung apa sahaja asalkan puas dan kenyang!



Sekitar jam 7.30 pagi, saya telah tiba di ibu pejabat PERTIS. Hari ini diadakan kursus dan latihan penggunaan panel E-Braille di sini. Ia dikendalikan oleh para pensyarah dan penyelidik daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai, Johor.





Golongan sasar untuk aktiviti kali ini ialah para ahli PERTIS sendiri. Kursus ini dibahagikan kepada tiga komponen utama iaitu mengenai penggunaak panel E-Braille, software dan juga pengendalian secara mode kluster.







Sekitar 15 peserta telah hadir dalam kursus ini. Mereka yang hadir pula terdiri daripada pelbagai peringkat usia. Antara yang hadir termasuklahlah Cikgu Mohd Jais, Rokiah Nawi, Muner, Abdul Aziz Yusuf, Bakar Asmuni dan lain-lain lagi.



Antara tujuan kursus ini ialah untuk memberikan pendedahan dan kemahiran kepada ahli-ahli PERTIS mengenai penggunaan dan pengendalian panel
E-Braille. Ia dirasakan perlu kerana apabila panel E-Braille tersebut diserahkan kepada PERTIS sepenuhnya nanti, ia boleh diguna dan diurus sendiri oleh ahli-ahli PERTIS. Penyerahan panel E-Braille itu pula akan dibuat dalam masa yang terdekat.



Menurut Prof. Madya Shafiek yang turut hadir, beliau merasa begitu seronok dengan respon dan minat tinggi yang ditunjukkan oleh para peserta kursus yang hadir. Katanya lagi, semangat yang ditunjukkan oleh para peserta turut membakar semangatnya pula untuk melakukan yang terbaik. Sementara itu, Dr. Zarhamdy turut memaklumkan kepada saya, satu lagi kursus susulan khusus mengenai penggunaan software akan dirancang khusus untuk para peserta yang hadir hari ini. Ia memandangkan masa yang diperuntukkan pada hari ini tidak memadai. Saya akur sahaja.



Kepada para peserta, saya ucapkan setinggi-tinggi terima kasih. Kehadiran anda semua amat memberi erti dan semangat bukan sahaja kepada saya, tetapi juga kepada pasukan penyelidik yang hadir. Walaupun anda semua faham, dari segi material anda tidak dapat apa-apa pun. Bahkan tambang pergi dan balik untuk menghadiri kursus ini anda sendiri yang mengeluarkannya, tetapi oleh kerana anda semua sangat cintakan ilmu dan disertai pula dengan sifat keikhlasan tinggi yang ada pada anda, justeru anda semua tetap hadir dalam kursus seumpama ini dengan semangat yang tinggi. Terima kasih saya ucapkan.



Sekitar jam 1.10 tengah hari, saya terpaksa meninggalkan lokasi kursus. Hal ini telah pun saya maklumkan kepada Prof. Madya Dr. Shafiek, Dr. Zarhamdy dan juga En. Rahman selaku pensyarah daripada UTM yang hadir. Saya juga telah meminta pertolongan daripada En. Zamzuri untuk menggantikan saya selaku pemantau bagi pihak PERTIS untuk kursus ini dan beliau telah pun menjalankan tugasnya dengan baik sehingga kursus berakhir. Saya telah dimaklumkan oleh En. Zamzuri kemudiannya, kursus telah berakhir sekitar jam 3.00 petang. Ini bermakna saya telah meninggalkan lokasi kursus sekitar sejam sahaja mengikut waktu berkursus. Dengan erti kata lain, kursus berkenaan telah berjalan bukan tanpa pemantauan daripada mana-mana AJK Pusat PERTIS. Jadi, kepada individu gatal mulut yang telah melontarkan komen beremosi terhadap perkara berkenaan, harap hentikanlah. Jangan sangka mulut anda seorang sahaja yang pedas dan berbisa!!!







Setelah solat zohor, saya sekeluarga pun ke rumah MSO yang letaknya beberapa Km sahaja daripada rumah saya. Malam tadi, MSO telah mengundang saya ke rumahnya hari ini. Walaupun undangan berkenaan sekadar menerusi SMS, tetapi berdasarkan kandungan SMS berkenaan, undangan tersebut ditujukan khusus untuk saya sekeluarga. Untuk memastikan saya akan hadir, MSO turut “mengumpan” saya dengan nasi dagang. Sudah tentulah saya tidak akan melepaskan peluang tersebut. Kebetulan, kali pertama saya ke rumah beliau ialah pada 24 Julai lalu, dan hari ini (24 September) sekali lagi saya dijemput ke rumahnya.



Sewaktu saya sekeluarga tiba, sudah ada beberapa orang tetamu di rumah MSO. Antara tetamunya ketika itu termasuklah En. Lan, seorang penyair OKU. Maaf kerana foto beliau tidak sempat diambil. Kisah En. Lan pernah termuat dalam blog MSO.





Selain itu, terdapat juga tetamu lain yang rata-rata merupakan rakan-rakan facebook MSO dan juga kakitangan pejabatnya.



Seperti yang telah dinyatakan dalam SMS beliau, nasi dagang yang lazat itu sudah tersedia. MSO turut menghidangkan kepada saya kepala ikan sekali. Sebagaimana biasa juga, saya memang tidak lepaskan peluang depan mata untuk menikmati nasi dagang yang sememangnya lazat.



Selesai makan, saya, MSO serta beberapa orang tetamunya sempat bersembang mengenai isu semasa, khususnya mengenai isu sejarah yang kini sudah mula menghiasi kamar mahkamah. Kami bukan bersembang mengenai isu yang sedang dibawa ke mahkamah secara langsung dan terperinci, tetapi perbualan kami lebih kepada isu sejarah itu sendiri. Pada masa yang sama, MSO tidak putus-putus memperkenalkan saya kepada para tetamunya. Sedikit sebanyak saya dapat memahami tujuan MSO memperkenalkan saya kepada para tetamunya. Ia lebih bertujuan untuk memperkenalkan blogger OKU seperti saya ke tengah masyarakat. Bila pengunjung melayari blog ini, mereka juga berkesempatan untuk turut sama melayari blog-blog OKU penglihatan yang lain sebagaimana senarai pautannya di hujung blog ini. Demikianlah halusnya cara MSO berperanan untuk memartabatkan blogger dalam kalangan OKU cacat penglihatan. Terima kasih En. Sayuti!

Dari rumah MSO, saya sekeluarga bergegas pula ke rumah Shukor, seorang lagi sahabat karib saya. Saya telah mengenali Shukor (Datuk Haji Abdul Shukor Ahmad) sejak hampir 20 tahun yang lalu. Sewaktu itu beliau masih lagi di peringkat pengajian ijazah pertama dalam bidang undang-undang di Universiti Malaya (UM). Kini beliau merupakan antara peguam yang berjaya. Selama ini pun, beliau merupakan sahabat yang sering saya rujuk bila saya menghadapi masalah mengenai undang-undang. Ini termasuklah ura-ura pihak tertentu yang kononnya ingin menyaman saya pada tahun lepas.



Selain itu, seorang lagi sahabat karib saya, Kamal (Dr. Ahmad Kamal Arifin) juga sudah hampir 2 jam menanti saya di rumah Shukor. Pertemuan kami bertiga sememangnya amat saya nantikan.

Oleh kerana jalan yang agak sesak, sekitar jam 4.30 baru saya tiba di rumah Shukor di Bangi. Turut sama ialah Prof. Halim seorang pensyarah fizik dari UPM yang juga merupakan jiran terhampir Shukor. . Kami berbual memang rancak dan mesra. Setibanya saya di rumah Shukor, dengan tidak sabar lagi, saya terus mengajukan beberapa soalan kepada Kamal. Soalan-soalan saya adalah berkisar mengenai isu yang ada kaitannya dengan sejarah yang masih lagi hangat masa kini. Kata Kamal. Semalam baru sahaja dianjurkan satu wacana mengenai hal yang sama di Dewan Kuliah F (DK F), di UM. Banyak juga info dan input yang dapat saya perolehi daripada penerangan Kamal. Maklumlah sejarah pentadbiran negara merupakan antara kandungan dalam tesis phD beliau. Justeru tidak hairanlah penerangan, info dan input beliau lancar dan licin macam air saja.



Antara maklumat lanjut yang saya perolehi ialah apa yang dikatakan sebagai negeri-negeri naungan. Kamal memberikan fakta dan perincian mengapa negeri-negeri berkenaan dikatakan sebagai negeri naungan. Menurut Kamal lagi, seorang pegawai tadbir British sendiri ada mengakui bahawa apa yang dilakukan oleh British di Negeri-negeri Melayu Bersekutu adalah salah di sisi undang-undang. Apa nak buat, perkara sudah berlaku dan sudah berlalu. Selain itu, Kamal juga turut memberi sedikit sebanyak info mengenai Mat Indera. Apa yang bagusnya maklumat daripada Kamal ialah ia tidak dipengaruhi oleh aliran politik. Info beliau adalah berdasarkan kajian akademik semata-mata.



Sekitar jam 6.30 baru saya serta Kamal meninggalkan rumah Shukor. Kebetulan pula, ibu mertua serta abang ipar saya sudah pun tiba di rumah saya. Jadi, saya sekeluarga terpaksa bergegas pulang.

Kepada MSO, terima kasih sekali lagi saya ucapkan. Kepada Shukor, juga terima kasih banyak-banyak saya ucapkan. Walaupun anda seorang yang berpenglihatan dan kini seorang yang berjaya dalam profesion yang anda ceburi, namun keikhlasan anda untuk bersahabat dengan orang seperti saya amat saya kagumi. Kepada Kamal. Juga terima kasih saya ucapkan. Input dan info yang dikongsikan amat berguna untuk saya memahami secara lebih adil mengenai isu yang sedang berbangkit. Demikianlah pentingnya sejarah. Kepada rakan-rakan lain yang mana saya tidak sempat ke rumah kalian, saya mohon berbanyak-banyak maaf. Lain kali indanglah kami lagi.

No comments: