Saturday, January 21, 2012

Rayuan Kes Liwat Anwar: Sekadar Pandangan

Semalam (20 Januari), pejabat peguam negara telah memfailkan notis rayuan terhadap keputusan hakim mahkamah tinggi pada 9 Januari 2012 yang telah melepas dan membebaskan Anwar Ibrahim daripada tuduhan liwat. Tindakan pejabat peguam negara ini memang selaras dengan peruntukan dalam undang-undang di mana pihaknya boleh membuat rayuan dalam tempoh 14 hari daripada keputusan hakim mahkamah tinggi berkenaan.

Sebelum ini, saya ada menulis menerusi blog ini dalam tulisan yang bertajuk ”Pembebasan Anwar, Sekadar Pandangan”, bertarikh 10 Januari lalu, antara lain saya mengatakan:


.... Pun begitu, kita jangan lupa dengan bidalan orang tua-tua dahulu kala, air yang tenang jangan disangka tiada buaya!


Apa yang jelas di sini ialah, dalam ketenangan air itu rupa-rupanya memang sungguh ada ”buaya”.



Selepas mahkamah tinggi mengeluarkan keputusannya pada 9 Januari lalu, pelbagai pihak khususnya mereka yang menyokkong Anwar telah mengeluarkan kenyataan yang memuji sistem kehakiman di Malaysia. Selain itu, saya juga difahamkan majlis-majlis kenduri kesyukuran juga turut diadakan di tempat-tempat tertentu bagi meraikan keputusan mahkamah tinggi tersebut. Nampaknya ramai di antara para penyokong Anwar alpa bahawa episod masih belum berakhir.

Semalam pihak pendakwa telah memfailkan notis rayuan. Ini bermakna kemungkinan-kemungkinan mengenai masa hadapan Anwar Ibrahim masih belum muktamad. Pelbagai kemungkinan nasib yang bakal ditempuh Anwar masih menjadi teka-teki. Dengan erti kata lain, selagi kes ini masih berpanjangan, maka selagi itulah masa hadapan Anwar Ibrahim akan berada dalam kekaburan.

Saya juga turut mendapat maklumat, pihak-pihak yang menyokong Anwar Ibrahim tidak putus-putus mengadakan solat hajat dan berdoa semoga Anwar benar-benar terlepas daripada hukuman kerana mereka amat yakin Anwar tidak terlibat dengan tuduhan yang dikenakan ke atas beliau selama ini. Manakala bagi pihak yang satu lagi pula, mereka juga turut berdoa semoga keadilan pula menyebelahi mereka. Mereka juga mempunyai keyakinan yang tinggi bahawa kononnya Anwar adalah orang yang telah benar-benar melakukan perbuatan keji yang telah dituduhkan ke atasnya. Maka bertembunglah dua doa yang berlainan dalam isu yang sama daripada golongan yang sama-sama mengucap dua kalimah shahadah di hadapan Allah. Sesungguhnya Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana sama sekali tidak pening dengan pertembungan doa seumpama ini. Sesungguhnya Allah juga Maha Mengetahui apa yang telah berlaku dan Dia juga Maha Mengetahui apa yang akan ditimpakan-Nya.

Sebelum ini, apabila mahkamah tinggi telah melepas dan membebaskan Anwar Ibrahim daripada tuduhan yang telah dikenakan ke atasnya, pelbagai pihak yang selama ini menyebelahi Anwar telah mengeluarkan kenyataan memuji-muja sistem kehakiman di negara kita. Sekiranya, dalam rayuan ini pula, pihak mahkamah mendapati Anwar Ibrahim bersalah, bersediakah untuk sekali lagi pihak-pihak yang berkenaan untuk memuji-muja sistem kehakiman negara kita sepertimana sebelumnya?

Apa yang ingin saya tegaskan di sini ialah, episod masih belum berakhir. Oleh itu, golongan yang bersimpati dengan Anwar Ibrahim seharusnya tidak mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang berlebihan seolah-olahnya kes ini sudah benar-benar muktamad dan berakhir. Bukankah orang tua-tua pernah berpesan, jangan terlalu suka, kelak ia membawa duka!

Sesungguhnya antara benar dan batil itu sudah pun ada tanda-tandanya yang jelas dan nyata. Hanya mereka yang buta hatinya sahaja yang akan menafikan apa yang benar dan mengiyakan apa yang batil. Allah tetap akan memberikan kebahagiaan kepada manusia yang berbuat amalan baik dan memberikan balasan yang seburuk-buruknya kepada manusia yang berbuat jahat. Sudah banyak balasan burut yang telah Allah timpakan ke atas manusia yang jahat dan adakalanya ia berlaku di hadapan mata kita. Hairannya, mungkin kearana kedunguan dan kebodohan sendiri, kita gagal mengambil iktibar daripadanya. Saya bukan menyebelahi mana-mana pihak atau individu. Saya tetap mendokong dan menjunjung setiap yang benar.

Yang betul kita sokong, yang salah kita sanggah.

No comments: