Tuesday, January 3, 2012

Terjun Lubang

Sangat benar bidalan orang tua-tua kita dahulu kala, malang memang tidak berbau. Begitulah yang telah menimpa salah seorang rakan kita pada awal pagi tadi.



Setelah selamat tiba di KL dari percutian hujung minggunya di Kedah, Norhar bin Majid pun terus pulang ke rumahnya. Beliau telah tiba di rumahnya di Gombak sekitar jam 12.30 tengah malam (3 Januari). Oleh kerana keesokan siangnya beliau akan bekerja, maka Norhar telah mengambil keputusan untuk tidur sahaja di pejabat PERTIS. Kebetulan lokasi pejabat PERTIS tidaklah berapa jauh dari rumahnya. Sekitar jam 1.00 pagi, beliau telah berjalan kaki sahaja seorang diri menuju ke pejabat PERTIS. Beliau memang amat biasa dengan jalan yang menjadi laluannya. Lagipun, Norhar merupakan seorang yang berpenglihatan terhad (rabun).

Tiba di satu tempat, iaitu tidak jauh dari stesen minyak Petronas sekira-kira di bawah jejambat berseberangan dengan Masjid Ash-Shakirin, tanpa diduga dan tidak disangka, beliau telah terterjun ke dalam sebuah lubang yang tidak bertutup. Sewaktu terjatuh, tongkatnya telah terpelanting dan tertinggal di atas. Kalau tak silap, selipar yang dipakainya juga turut sama terpelanting dan tertinggal di atas.

Menurut Norhar, lubangnya agak sempit. Nasib baik juga beliau terjatuh dalam keadaan berdiri. Nasibnya sedikit baik bilamana lubang tersebut tidak berair. Cuaca pula baik dan tidak hujan. Mulanya beliau cuba juga untuk naik semula ke atas tetapi gagal. Tangannya sendiri gagal mencapai bahagian permukaan lubang tersebut. Ini bermakna, kata Norhar, beliau telah terjatuh ke dalam lubang yang dalam. Kata Norhar lagi, beliau menganggarkan lubang berkenaan berkedalaman sekitar 10 kaki. Bayangkan beliau menghadapi situasi berkenaan pada sekitar jam 1.15 awal pagi.

Nasibnya semakin baik bilamana telefon tangannya ada bersama beliau. Kata Norhar, kebiasaannya telefonnya seringkali hang, tapi semasa kejadian, telefonnya berada dalam keadaan baik.

Hendak menjerit meminta tolong, ia hampir mustahil kerana tidak mungkin orang lain dapat mendengar jeritannya dari dalam lubang sedalam itu. Lagipun ia berlaku pada awal pagi. Setelah bertenang beberapa ketika, akhirnya Norhar telah menghubungi Jabatan Bomba Dan Penyelamat menerusi nombor 999.

Pihak operator telefon yang menyambut panggilan Norhar bagus layanannya. Di samping membantu menghubungkan dengan Jabatan Bomba Dan Penyelamat, beliau turut cuba menenangkan dan menyabarkan Norhar.

Setelah beberapa ketika dihubungi, pihak bomba pun tiba di sekitar lokasi kejadian. Apa yang berlaku selepasnya ialah, pihak bomba sukar untuk mengesan lokasi lubang secara tepat di mana Norhar sedang berada di dalamnya. Kata Norhar, beberapa kali beliau mendengar siren bomba berlegar-legar di sekitar lokasi, tetapi beliau tidak dapat berbuat apa-apa untuk memberitahu pihak bomba dengan lebih tepat lokasi di mana beliau sedang berada. Akhirnya, dengan tindakan bijak daripada pihak bomba sendiri, mereka telah menghubungi semula Norhar iaitu berdasarkan nombor yang telah digunakan oleh Norhar untuk menghubungi pihak berkenaan sebelumnya.

Setelah menemui lubang tempat di mana Norhar sedang berada, satu cabaran lain pula timbul. Lubang sempat menyebabkan anggota bomba tidak dapat turun ke dalamnya untuk memberi bantuan lebih lanjut. Mulanya mereka cuba gunakan tali tetapi tidak berjaya. Maklumlah bukan setakat lubangnya sempit, Norhar pula bukannya kecil budak. Akhirnya pihak bomba telah menggunakan tangga. Setelah dicuba beberapa kali, akhirnya mereka berjaya menurunkan tangga dan kemudiannya Norhar berjaya naik ke atas dengan selamat. Menurut Norhar, beliau berada dalam lubang berkenaan hampir setengah jam juga.

Setelah berjaya naik ke atas dan selepas mendapati dirinya tidak mengalami kecederaan serius, Norhar ingin meminta diri sahaja. Niatnya ditegah oleh anggota-anggota bomba yang bertugas. Sebaliknya, pihak bomba telah menasihatkan Norhar supaya membuat pemeriksaan segera di hospital. Pihak bomba sendiri telah menghubungi ambulan yang telah tiba di lokasi kejadian dengan agak pantas. Para anggota bomba terus berada di lokasi kejadian sehinggalah Norhar selamat dipindahkan ke ambulan. Sebelum meninggalkan lokasi kejadian, pihak bomba telah menutup lubang berkenaan dengan papan. Tak tahulah pula dari mana mereka memperoleh papan berkenaan. Menurut Norhar, beliau sempat mendengar salah seorang anggota bomba yang bertugas berkata: ”Kalau macam ni lubangnya, jangankan orang buta, orang celik pun boleh terjun dibuatnya.”

Sementara itu, pihak ambulan terus membawa Norhar ke Hospital Kuala Lumpur untuk pemeriksaan. Setelah mendapatkan rawatan, pihak perubatan HKL telah memberikan MC kepada Norhar. Sekitar jam 4 pagi baru Norhar tiba semula di Gombak.



Sebenarnya kisah ini merupakan secebis kisah daripada banyak kisah lain yang hampir serupa. Gara-gara jatuh lubang atau longkang, macam-macam perkara susulan yang lain boleh berlaku. Ada kerana jatuh longkang tidak mahu lagi meneruskan persekolahan. Ada yang kerana jatuh longkang, sampai merajuk hendak keluar kampus. Ada juga yang gara-gara jatuh longkang, terus balik kampung tak mahu lagi meneruskan kuliah di universiti, terpaksa dipujuk baru hendak sambung kuliah semula. Pendek kata, kalau dikisahkan memang tak cukup masa untuk mendengarnya.

Saya sendiri tidak berani mengatakan lokasi kejadian berada di dalam jagaan pihak berkuasa yang mana satu. Kalau salah kata, nanti kena saman pula.

Persoalannya ialah, mengapa lubang yang boleh membahayakan orang awam sebegitu tidak ditutup? Mungkin penutup asalnya sudah dicuri. Maklumlah si pencuri dari spesies mana sekalipun tidak pernah memikirkan kesan kepada orang lain hasil perbuatan kejinya itu. Namun demikian, langkah yang bersesuaian harus diambil bagi menangani kecurian penutup lubang sekiranya ia berlaku. Jika tidak, orang ramailah yang akan menjadi mangsanya. Pagi tadi si buta yang jadi mangsa. Esok lusa kalau tindakan yang bersesuaian tidak diambil, mungkin si celik pula yang akan menjadi mangsa berikutnya, sepertimana kata anggota bomba tadi.

Bagi saya, dalam soal keselamatan orang ramai, mana-mana pihak berkuasa sekalipun jangan mengambil sikap sudah terhantuk baru tengadah. Rumah sudah siap baru pahat hendak berbunyi. Dua tiga orang awam sudah terjun baru pihak-pihak yang berkenaan hendak mengambil tindakan. Jangan begitu .... !!!

Nasib baiklah Norhar tak terfikir untuk panggil media sekali. Hal sedemikian pernah dilakukannya dalam isu yang lain.

Tujuan saya paparkan kisah benar menerusi blog ini adalah sebagai iktibar dan teladan kepada sesiapa sahaja yang ingin mengambil manfaat daripadanya. Dalam apa keadaan sekalipun, sikap waspada dan berhati-hati amat penting. Bertenang dan tidak panik merupakan kunci kepada jalan menyelesaikan masalah. Apatah lagi bagi mereka yang tidak berpenglihatan. Janganlah kita bersikap bila hujan sudah turun baru kelam-kabut hendak cari payung. Bukankah sesal dahulu itu pendapatan!

No comments: