Thursday, January 26, 2012

Sembang Malam

Mengapa Biarkan Paip Dibuka

Adakalanya terputus bekalan air merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Ia berpunca daripada pelbagai sebab.

Selaku pengguna, walau dalam keadaan apa sekali pun, kita harus berjimat ketika menggunakan air. Elakkan daripada pembaziran. Kita juga harus mendidik ahli keluarga kita supaya tidak membazir ketika menggunakan air.

Dalam hal ini, saya teringat satu hadith Nabi yang antara lain mafhumnya: Tatkala Saad bin Abi Waqas sedang mengambil air sembahyang, Rasulullah pun lalu dan bila baginda melihat cara Saad berwudhuk, lalu baginda pun menegur dengan sabdanya, ”Pembaziran apakah ini hai Saad?” Lalu Saad berkata, ”Adakah mengambil wudhuk juga boleh jadi pembaziran ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab, ”Ya, walaupun di sungai yang mengalir airnya.”

Berdasarkan mafhum hadith di atas, apa yang saya faham, jika tidak kena caranya, pembaziran air juga boleh terjadi walaupun tatkala kita berwudhuk.

Satu sikap dan tabiat yang sering saya temui hampir di mana sahaja bila terputus bekalan air ialah paip dibiarkan terbuka. Mungkin ada pengguna yang telah membuka air dan bila didapati tiada air paip air yang telah dibuka tadi terus dibiarkan terbuka tanpa menutupnya kembali. Pernah sekali dua, dengan hasrat untuk memenuhi naluri ingin tahu saya, bila ketiadaan air, saya telah memeriksa setiap paip yang ada dalam bilik air awam berkenaan dan saya dapati hampir kesemua paip yang ada terbuka termasuklah paip yang ada dalam tandasnya.

Dalam situasi di atas (paip terbuka), apa yang akan berlaku bila bekalan air pulih kembali? Air akan mengalir menerusi semua paip yang dibuka tadi tanpa digunakan. Jika dalam bilik air awam itu ada 10 paip yang dibiarkan dibuka semuanya, maka akan berlakulah pembaziran yang semakin besar. Itu baru satu bilik air awam. Bagaimana pula jika sikap membazir ini sudah berleluasa dan melibatkan ramai ahli masyarakat?

Jadi, bila kita buka paip dan mendapati tiada air, sila tutup kembali. Jangan melepaskan kekecewaan dengan membiarkan paip yang telah dibuka tadi terus terbuka. Pada masa yang sama, kalau kita melihat ada orang lain yang membuka paip dan tiada air kemudian tidak menutupnya kembali, sila ingatkan orang berkenaan supaya menutup kembali paip tersebut.

Hal yang saya timbulkan ini mungkin dipandang kecil dan remeh sahaja, tetapi jika ia terus dibiarkan, maka suatu ketika nanti, sikap negatif ini akan menjadi tabiat biasa yang tidak dianggap salah lagi.

Oleh itu, marilah kita sama-sama mengubah sikap diri sendiri serta sikap orang-orang yang terhampir dengan kita. Jika kita tidak memulakannya, maka ia tidak akan bermula.

Jimat air, sejahtera kehidupan.

No comments: