Saturday, January 28, 2012

Ustaz Ali Mad Dahan Kini Di afrika Selatan

Tengah hari tadi, saya menerima SMS dari Ustaz Ali Mad Dahan. Kandungan SMS-nya memberitahu, beliau sudah pun selamat tiba di Afrika Selatan. Ustaz Ali Mad Dahan akan berada di Afrika Selatan untuk tempoh setahun bagi menyambung pengajiannya dalam bidang Alquran di peringkat yang setara dengan Sarjana, demikian beritahu Ustaz Ali kepada saya sebelumnya. Ustaz Ali akan meneruskan pengajiannya di sebuah institusi pengajian yang dikenali sebagai Madrasa An-Nur.



Ustaz Ali Mad Dahan merupakan seorang yang cacat penglihatan kategori B1 (tidak berpenglihatan) langsung. Beliau berasal dari Pulau Condong, Kelantan. Beliau pernah menerima pendidikan rendah di SKPK Princess Elizabeth di sekitar dekad 70-an lalu. Pendidikan menengahnya pula ialah di SMPK Setapak pada dekad 80-an.



Setelah menamatkan pendidikan menengahnya, beliau bersama-sama dua orang lagi, iaitu Ustaz Musa Ali (alhafiz) dan juga Ustaz Nadzri Salleh (alhafiz) telah mengikuti pengajian Alquran dalam bidang hafazan di Madrasah Kubang Bujuk, Serada, Terengganu. Saya pernah menziarahi ketiga-tiga mereka ketika mereka sedang menuntut di Kubang Bujuk pada awal dekad 90-an lalu dan turut tinggal di madrasah berkenaan selama 3 hari. Semasa menuntut di Kubang Bujuk, Ustaz Ali berjaya menghafaz keseluruhan Alquran Alkarim.



Untuk pengetahuan bersama, Ustaz Musa kini merupakan seorang guru Alquran di salah sebuah madrasah Alquran di Yala, selatan Thailand. Manakala Ustaz Nadzri pula baru sahaja berjinak-jinak dengan kehidupan di ibu kota setelah menyepi selama hampir dua dekad di daerah kelahirannya di Tumpat.

Setelah menamatkan pengajiannya di Kubang Bujuk, Ustaz Ali telah mengajar di beberapa tempat. Akhirnya Ustaz Ali telah melanjutkan pengajiannya di Madrasa An-Nur, Afrika Selatan. Beliau bukan sekadar mampu menghafaz Alquran, bahkan beliau juga turut berkemahiran dalam aspek penulisan Alquran (Alquran Braille). Beliau juga berkebolehan dalam bahasa Arab dan Inggeris. Maklumlah belajar di negara seperti Afrika Selatan, kalau tak boleh berbahasa Inggeris tentulah sukar untuknya mencedok ilmu di sana.



Ustaz Ali Mad Dahan pernah dikaitkan kononnya sebagai salah seorang yang pernah menyemak teks Alquran Braille yang dicetak daripada soft copy curian. Dakwaan oleh pihak yang berkaitan mengenai pembabitan Ustaz Ali berkenaan telah dibuat pada 22 Disember 2010 yang lalu. Walau bagaimanapun, setelah saya merujuk kepada Ustaz Ali sendiri, beliau menafikan dengan sekeras-kerasnya mengenai pembabitan beliau dengan dakwaan sedemikian. Kata Ustaz Ali, memang ada pihak pernah menghadiahkan senaskah Alquran Braille kepadanya beberapa tahun yang lalu, tetapi pihak yang berkenaan tidak pernah meminta beliau untuk menyemaknya dan beliau sendiri tidak pernah menyemak Alquran Braille yang telah diterimanya.

Sebagai salah satu usaha untuk membersihkan namanya daripada terus dikaitkan dengan penyemakan palsu tersebut, maka pada bulan Oktober 2011 yang lalu, Ustaz Ali telah membuat kenyataan penafian tersebut dan telah bersetuju supaya penafiannya itu dirakamkan secara vedio. Antara lain, beliau menafikan pernah terlibat menyemak teks Alquran Braille mana-mana organisasi di Malaysia sebelum tahun 2011. Maka itu, dalam simpanan saya pada masa ini, ada dua kenyataan berlawanan mengenai penyemakan teks Alquran Braille yang melibatkan Ustaz Ali Mad Dahan.

Persoalannya, mengapa ada pihak-pihak tertentu yang beriya benar cuba mengaitkan nama Ustaz Ali dengan penyemakan teks Alquran Braille? Ia disebabkan kemahiran yang ada kepada Ustaz Ali mengenai Alquran itu sendiri khususnya yang melibatkan Alquran Braille. Bahkan dakwaan yang telah dibuat oleh pihak tertentu pada 22 Disember 2010 yang lalu juga turut mengakui kehebatan serta ketinggian ilmu yang ada pada Ustaz Ali dalam bidang Alquran.



Saya sangat bersyukur ke hadhrat Allah apabila pada tahun 2011, Ustaz Ali bersetuju untuk menjadi salah seorang penal penyemak teks Alquran Braille yang telah diusahakan oleh PERTIS dan UTM. Penal berkenaan telah melaksanakan beberapa kali pertemuan untuk menyemak teks Alquran Braille berkenaan. Kebetulan saya merupakan salahseorang daripada anggota penal berkenaan. Berdasarkan pengalaman saya dalam penal penyemak berkenaan yang turut disertai oleh Ustaz Ali, saya mengakui pengetahuan yang ada pada Ustaz Ali dalam bidang Alquran memang tinggi dan saya memang menghormatinya. Kali terakhir penal berkenaan bersidang ialah pada 11-15 November 2011 yang lalu. Di sini, saya tidak berhasrat untuk mendedahkan kandungan laporan setiap kali penal berkenaan bersidang. Apa yang ingin saya kongsikan di sini ialah mengenai penglibatan Ustaz Ali selaku salahseorang anggota penal penyemak Alquran Braille PERTIS bermula pada tahun 2011. Penglibatan Ustaz Ali dalam penal penyemak ini bukan sekadar dakwaan palsu semata-mata, tetapi ia adalah fakta realiti sebenar.

Pihak yang telah mencuri soft copy Alquran Braille berkenaan, mereka hanya tahu mencurinya sahaja tetapi mereka tidak pernah meneliti kandungan bahan yang telah dicurinya itu. Sebab itulah mereka tidak merasa takut dan malu dengan perbuatan mencurinya itu. Ingatlah firman Allah yang antara lain mafhumnya: ”Dan mereka merancang, dan Allah juga merancang, dan Allah adalah sebaik-baik perancang” (Ali Imran, ayat 54, juzuk 3). Jadi, buatlah dan rancanglah apa sahaja dengan soft copy curian tersebut, suatu hari yang akan tiba nanti, Allah akan mendedahkan juga apa yang benar. Hari ini anda mungkin petah berhujah mempertahankan kepalsuan, tetapi suatu hari yang akan tiba tak lama lagi, Allah akan mendedahkan pula kebenarann dengan nyata. Jangan lupa pada firman Allah yang lain, antara lain mafhumnya, ”Sesungguhnya Kami (Allah), Kamilah (Allah) yang menurunkan Alquran dan Kamilah (Allah) yang akan memeliharanya)” (Alhijr, ayat 9, juzuk 13).

Kepada Ustaz Ali, saya ucapkan selamat berjaya di rantau orang. Gunakanlah ketinggian ilmu yang ada pada anda untuk mensejahterakan orang lain, jangan sekali-kali gunakan kelebihan yang ada pada anda untuk membuncitkan perut dan poket sendiri.

No comments: