Sunday, June 24, 2012

SBM: Barisan Pimpinan Terkini

Dalam mesyuarat dwitahunan Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM), kemuncak mesyuaratnya ialah pada agenda pemilihannya. Itu jugalah yang telah berlaku dalam mesyuarat dwitahunannya pada kali ini. Sesi pemilihan barisan pimpinan SBM untuk tempoh 2012-2014 telah berlangsung pagi tadi. Saya turut sama mengundi dari awal hingga akhir. Saya bukan pengundi setengah jalan. Sejak awal lagi, saya sudah bertekad, siapa sahaja yang akan terpilih, saya akan terus membuang undi hingga tamat. Tidakkah itu pengundi yang profesional namanya? Bukanlah tujuan saya untuk mengangkat diri sendiri, tetapi itulah yang sepatutnya dilakukan oleh semua ahli yang ikhlas hadir untuk organisasi yang mana kita adalah para ahlinya.

Bagi saya, tidak sepatutnya berlaku apabila kita sudah terkecundang, kita beredar meninggalkan dewan mesyuarat. Sedangkan selepas posisi yang kita tandingi, masih ada lagi posisi lain yang ditandingi mungkin oleh para calon yang sepatutnya kita beri undi kerana mereka mungkin telah memberi undi kepada posisi yang kita tandingi. Seolah-olah ia membawa makna, kita ingin orang mengundi kita, tetapi pada masa yang sama kita tidak sudi memberikan undi kepada mereka yang mungkin telah memberikan ndi kepada kita. Biar apa pun alasan dan sebab musababnya, sifat rasional dan bersikap profesional amat penting dalam menghadapi apa jua situasi.

Setelah pemilihan selesai, maka di bawah ini saya senaraikan barisan pimpinan SBM yang terkini untuk tempoh 2012-2014:

Presiden : Tuan Haji Mohamad Nazari bin Haji Osman;
Naib Presiden : Tuan Haji Abdul Kadir bin Osman;
Setiausaha Agung : En. Rosyam bin Sidik;
Bendahari : Pn. Jasmin Khoo;

Manakala 5orang Ahli Majlis Presiden ialah:
1. Pn. Fadhilah binti Abdul Aziz;
2. Cik Anisah binti Ismail;
3. En. Mohd Faizal bin Che Yusuf;
4. En. Mustaza bin Mohd Zain;
5. En. Loh Kong Kenn.


Nampaknya dua orang paling atas dalam barisan pimpinan SBM kali ini ada dua persamaan, kedua-duanya anak kepada Osman dan kedua-duanya adalah berstatus tuan haji.

Mengundi itu adalah rahsia, tetapi adalah tidak menjadi kesalahan kalau kita membuka rahsia calon undian kita. Saya rasa, mungkin sebahagian ahli sudah mengetahui calon presiden yang mana yang telah saya undi. Sebenarnya saya ingin mengundi Cikgu Mohd Jais, tetapi apakan daya beliau tidak hadir pula dalam mesyuarat kali ini.

Untuk jawatan Setiausaha Agung pula, si adik telah menjadi saksi bahawa saya telah mengundi abangnya. Kebetulan si adiknya duduk di sebelah kanan saya.

Untuk 5 tempat ahli Majlis Presiden pula, kelima-lima yang telah terpilih merupakan calon undian saya. Saya mempunyai sebab tersendiri mengapa saya tidak mengundi calon-calon yang lain.

Kepada mereka yang telah terpilih, syabas dan tahniah saya ucapkan.

Sebenarnya ada ulasan saya mengenai pertandingan barisan pimpinan SBM kali ini. Namun begitu, oleh kerana keletihan dan rasa mengantuk saya yang semakin kronik (tetapi tidak kritikal), maka ulasan yang berkaitan akan saya utarakan pada posting yang akan datang anti, insha-Allah.

No comments: