Saturday, June 1, 2013

Al-Tasneem



Al-Tasneem Corporation Sn Bhd merupakan sebuah syarikat yang terlibat secara langsung dalam mengeluarkan Alquran dengan pembaca pen. Selain itu, ia turut menjual pelbagai jenis buku keagamaan. Syarikat ini turut menumpukan pengeluaran bahan-bahan bacaan berbentuk digital seperti Quran digital, Muqaddam digital dan sebagainya. Ia merupakan syarikat usaha sama antara usahawan Malaysia dengan usahawan Mesir. Pejabat utamanya ialah di Taman Melati Utama, Kuala Lumpur.


Baru-baru ini, saya telah dijemput oleh syarikat Al-Tasneem untuk berkongsi sedikit pengetahuan yang saya ada mengenai penggunaan perisian untuk menghasilkan bahan-bahan berbentuk Braille. Dalam perkongsian tersebut, saya turut membuat beberapa cadangan ke arah memantapkan bahan-bahan bentuk Braille yang ingin dihasilkan oleh Al-Tasneem.





Pada masa sama, Al-Tasneem baru sahaja membeli seunit mesin pencetak Braille (Braille embosser). Kita semua sedia maklum, mesin pencetak berkenaan bukan sedikit hargana. Jika Al-Tasneem sudah sampai ke tahap membeli mesin embosser, sudah tentulah ia sudah mempunai rancangan tersendiri yang berkaitan dengan pengeluaran bahan-bahan Braille itu sendiri.


Salah satu rancangan yang sedang diusahakannya ialah untuk menghasilkan Alquran Braille dengan penggunaan read pen. Ia bukanlah Alquran Braille penuh. Sebaliknya pen khas akan digunakan beserta dengan tanda-tanda Braille tertentu. Tanda-tanda Braille berkenaan bukanlah tanda yang asing, tetapi merupakan tanda yang sangat biasa digunakan seperti nombor. Dengan meletakkan hujung pen ke atas tanda Braille tertentu maka pen tersebut akan membunyikan (mengalunkan) ayat Alquran yang tertentu pula. Sebagai contoh, jika kita meletakkan hujung pen berkenaan pada nombor 30 surah Abasa, maka pen berkenaan akan membunyikan (membaca) ayat 30 dari surah Abasa.


Bagi saya, keistimewaan projek ini ialah terdapat pilihan alunan bacaan beberapa qari yang boleh dipilih sendiri oleh penggunanya. Selain itu ia turut dibekalkan dengan opsyen terjemahan dalam bahasa Melayu. Setakat ini, Alquran Braille besertaread pen kelolaan Al-Tasneem telah berjaya menghasilkan juzuk 30 sebagai projek rintis. Setakat yang saya maklum, hanya 3 orang cacat penglihatan di negara kita yang ada menyimpan Alquran Braille juzuk 30 beserta read pen keluaran Al-Tasneem.


Saya pernah memberitahu kepada salah seorang “orang besar” dalam Al-Tasneem, sekiranya anda melakukan semuanya ini untuk memperoleh keuntungan, anda mungkin akan kecewa. Sebaliknya, jika anda melakukannya sebagai usaha dakwah serta khidmat dan tanggungjawab sosial anda kepada golongan seperti saya, insha-Alah anda akan beroleh kepuasan daripadanya.


Kini setelah melihat kejayaan projek rintis berkenaan, Al-Tasneem ingin pergi lebih jauh lagi secara bersendirian. Justeru, Al-Tasneem telah mula mengorak langkah dengan menyediakan prasarana asas untuk ke arah itu. Di samping itu, Al-Tasneem juga mula melatih kakitangannya yang amat berkemahiran dalam bidang ICT untuk mempelajari selok-belok tulisan dan penerbitan Braille. Sudah tentulah, selaku anggota masyarakat cacat penglihatan, saya amat mengalu-alukan hasrat murni Al-Tasneem.


Bagi saya, kita harus memberi sokongan padu ke atas usaha-usaha yang sedang dilakukan oleh Al-Tasneem. Kalau pun kita tidak dapat memberi sumbangan wang ringgit,setidak-tidaknya kita dapat memberikan sokongan dalam bentuk doa dan buah fikiran. Adalah diharapkan semoga tiada mana-mana pihak yang akan mengambil kesempatan di atas usaha murni yang sedang dilaksanakan oleh Al-Tasneem.



No comments: