Thursday, June 6, 2013

PERTIS Pahang



Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) negeri Pahang merupakan PERTIS peringkat negeri yang paling awal ditubuhkan selepas penubuhan PERTIS pringkat Pusat. Jika PERTIS Pusat telah ditubuhkan pada tahun 1996, PERTIS Pahang pula telah ditubuhkan setahun kemudian iaitu pada tahun 1997. Sejak itu, PERTIS Pahang telah melalui pelbagai cabaran, dugaan, perit jerih serta pasang surut pengalaman yang telah menjadikan perjalanan usianya lebih berwarna-warni. Warna-warni pengalaman inilah yang menyebabkan adakalanya dalam diam saya merasa kagum dengan perjalanan PERTIS Pahang.


Dari aspek ahli jawatankuasanya (AJK), secara umumnya ia dibarisi oleh mereka yang tidaklah setinggi mana pelajaran masing-masing (tidak berniat untuk merendahkan mereka). Bolehlah dikatakan, mereka yang menganggotai AJK PERTIS Pahang merupakan golongan yang sudah berusia (55 tahun dan ke atas) dan bekerja sendiri atau sebagai juruurut. Kalau saya tidak silap, hanya AJK sesi 2013-2014 yang baru terpilih pada bulan April lalu, baru ada seorang guru yang menjadi salah seorang AJK biasanya. Namun demikian, dari segi amanah dan komitmen pula, ternyata setakat ini mereka telah berjaya melaksanakannya dengan baik sekadar yang termampu oleh mereka.



(kelas alquran braille pertis pahang dikendalikan cik siti fatimah)



Jika sekiranya ada aktiviti yang berlangsung untuk dua atau tiga hari berturut-turut, ada dalam kalangan AJK yang bertugas tidak pulang ke rumah. Sebaliknya mereka akan bermalam sahaja di pejabat PERTIS. Bila saya tanya mengapa, mereka memberitahu, tujuannya adalah untuk menjimatkan kos. Jika mereka berulang alik dengan menggunakan perkhidmatan teksi dari pejabat PERTIS Pahang ke Lanchang umpamanya, ia akan menelan belanja RM 60.00 untuk dua hala sahaja. Bayangkanlah jika aktiviti berlangsung untuk tempoh dua hari atau lebih berturut-turut, sudah tentulah kosnya akan lebih tinggi. Untuk menggunakan perkhidmatan bas pula, adakalanya masa perjalanan bas berkenaan tidak menentu. Sedangkan mereka harus tiba di lokasi aktiviti iaitu di pejabat PERTIS Pahang sebelum waktu aktiviti bermula. Demikian saya dimaklumkan.


Dari segi taburan populasi ahli-ahli pula, para ahli PERTIS Pahang tinggal di seluruh pelusuk Pahang khususnya daerah Temerloh. Bahkan ada juga yang menetap hingga ke Lanchang, Maran dan Kuantan. Namun begitu, bila PERTIS Pahang yang berpejabat di Mambang Brulang, Mentakab, menganjurkan sebarang aktiviti, kelazimannya mereka akan hadir. Walaupun sistem pengangkutan di Pahang tidaklah secanggih sebagaimana di KL, tetapi ia bukan halangan untuk para ahli PERTIS Pahang untuk sama-sama meraikan apa jua kegiatan anjuran PERTIS Pahang.



(majlis sambutan maulidul rasul pertis pahang 1434 hijrah)



Antara aktiviti yang kerap dianjurkan termasuklah sambutan pelbagai hari kebesaran Islam seperti maulidul Rasul, sambutan isra’ mikraj, majlis maal hijrah, sambutan hari raya aidil fitri, majlis berbuka puasa dan sebagainya. Selain itu, PERTIS Pahang juga turut menganjurkan beberapa kelas pengajian asas seperti kelas Jawi Braille dan juga kelas pengajian Alquran Braille. Boleh dikatakan kehadiran dan sambutan daripada para ahlinya tidak mengecewakan.


Kegigihan para ahli PERTIS Pahang dalam memberi sokongan dan dokongan kepada setiap aktiviti PERTIS khususnya di Pahang amat mengujakan. Justeru, bagi saya, sudah tiba masanya bagi pihak-pihak tertentu di Pahang, khususnya agensi kerajaan negeri dan sektor korporat khasnya di Pahang memberikan dokongan dan sokongan lebih padu kepada PERTIS Pahang. Bukanlah tiada langsung sokongan selama ini, tetapi ia boleh dipertingkatkan lagi memandangkan sambutan daripada ahli sendiri tidaklah mengecewakan.



(kelas alquran braille anjuran pertis pahang dikendalikan oleh cik nurhafizah)



Baru-baru ini, saya berkesempatan mengunjungi PERTIS Pahang. Selain sebagai melaksanakan tugas saya selaku YDP PERTIS Pusat dan juga selaku penyelaras PERTIS Pahang, tujuan saya adalah untuk memberikan sokongan moral khususnya kepada barisan AJK Pahang yang ada. Jika mereka boleh melaksanakan tanggungjawab walaupun dalam serba kepayahan, malu rasanya jika saya gagal menunjukkan muka biar pun untuk sekali-sekala.


Adalah diharapkan semoga PERTIS Pahang akan lebih gigih lagi dalam melaksanakan apa jua aktiviti bagi membangunkan ummah khasnya dalam kalangan orang seperti kita. Sudah memang menjadi fitrah bahawa segala usaha dakwah akan menghadapi pelbagai bentuk cabaran dan rintangan. Untuk itu, janganlah sekali-kali kita menoleh lagi ke belakang. Kita sudah pun memberi komitmen untuk melaksanakan tanggungjawab ini menerusi pemilihan baru-baru ini, marilah kita sama-sama laksanakan tanggungjawab ini sehingga ia berjaya, insha-Allah. Marilah kita sama-sama beringat iaitu sekiranya apa yang sedang kita sama-sama usahakan ini adalah semata-mata kerana Allah, maka pasti kita akan mendapat pertolongan dari Allah jua.





No comments: