Monday, June 3, 2013

Hidangan Ikan Paten



Bandar Temerloh amat sinonim dengan ikan paten. Maka itu, tidak hairanlah bilamana bandar ini juga turut terkenal dengan jolokan Bandar Ikan Paten. Pelbagai spesies ikan paten boleh ditemui di sekitar daerah ini sama ada dalam bentuk hidangan, yang masih hidup liar di dalam sungai mahupun yang sedang diternak.






Setiap kali saya ke Temerloh, saya pasti akan mencuri kesempatan untuk menikmati hidangan ikan paten di sini. Kebiasaannya saya akan mengunjungi kawasan medan selera yang terletak di tepi sungai di bandar Temerloh. Bagi saya, di sini merupakan antara tempat menikmati hidangan ikan paten yang paling menyelerakan. Justeru, tidak hairanlah bilamana medan selera di sini sentiasa ramai pengunjung. Situasi kian meriah bila menjelangnya waktu tengah hari. Kedai-kedai makan di sini pasti sesak dengan pelanggan. Mereka bukan sahaja dari sekitar Temerloh, bahkan ramai juga yang datang dari luar Pahang.






Keistimewaan masakan di sini ialah ia sentiasa sedap, enak dan sungguh menyelerakan. Ini ditambah lagi dengan pelbagai cara untuk menikmati masakan ikan paten. Sepanjang kunjungan saya ke medan selera ini, saya tidak pernah merasai hidangan ikan paten yang tidak sedap. Manakala harganya pula, bagi saya ia berpatutan.


Beberapa minggu lalu, sewaktu saya menghadiri satu mesyuarat di KL, ada juga dihidangkan masakan ikan paten. Walau bagaimanapun, rasanya kurang memuaskan. Bila dijamah, ia seakan masih ada rasa tanah lagi. Oleh kerana rasanya yang tidak enak, hidangan ikan berkenaan gagal untuk saya habiskan. Ingatan saya terus menerpa pada medan selera di bandar Temerloh.


Seorang blogger tersohor pernah bercerita kepada saya, adakalanya beliau akan ke Temerloh hanya semata-mata untuk menikmati hidangan ikan paten yang sebenarnya. Selesai menjamu selera, beliau akan kembali semula ke KL. Demikianlah penangan dan tarikan ikan paten di bandar Temerloh.




Adakalanya kalau saya teringin merasai makan masakan ikan paten dan tidak berkesempatan untuk ke Temerloh, saya akan mendapatkannya daripada salah seorang rakan sejawat di sekolah. Isteri guru ini kebiasaannya memang ada menyimpan stok ikan paten. Oleh kerana isteri saya juga orang Pahang, sedikit sebanyak dia boleh juga memasak ikan paten, tapi rasanya kurang sedikit daripada masakan di medan selera di tepi sungai bandar Temerloh.




No comments: