Wednesday, June 5, 2013

Pemergian S. Samsudin Satu Kehilangan



Semalam (4 Jun), kita telah sama-sama menerima berita tentang perginya S. Samsudin ke rahmatullah. Menurut berita, beliau telah menghembuskan nafas terakhirnya pada sekitar jam 11.00 pagi di kediamannya di Singapura. Hari ini pula, jenazah beliau telah selamat disemadikan di pusara Abadi, Singapura.


S. Samsudin merupakan seorang pelakon yang cukup terkenal. Antara filem yang pernah beliau bintangi termasuklah Bujang Lapuk, Ali Baba Bujang Lapuk, Pendekar Bujang Lapuk, Seniman Bujang Lapuk, Tiga Abdul, Labu Labi dan sebagainya. Filem-filem yang disenaraikan di atas merupakan kombinasi lakonan di antara beliau dengan P. Ramlee (Allahyarham) dan juga Aziz Satar. Trio Bujang Lapuk ini memang cukup terkenal dan amat mantap dalam persembahan lakonan mereka.


Pemergian S. Samsudin ke rahmatullah iaitu setelah 40 tahun pemergian yang sama oleh P. Ramlee ke rahmatullah pada tahun 1973. Kini filem-filem yang pernah dibintangi oleh S. Samsudin (Allahyarham) hanya tinggal kenangan dan akan menjadi bahan sejarah sampai bila-bila. Pada hemat saya, generasi akan datang pasti tidak akan jemu menonton filem-filem lakonan S. Samsudin. Inilah keunikan dan keistimewaan persembahan lakonan trio Bujang Lapuk.


Kepada keluarga Allahyarham S. Samsudin, takziah diucapkan. Saya dan juga yang lainnya sentiasa berdoa semoga roh beliau akan sentiasa dalam peliharaan dan perlindungan Allah hendaknya sepanjang masa. Sesungguhnya pemergian beliau merupakan satu kehilangan buat kita semua.


Walaupun catatan ini amat ringkat, namun ia merupakan sebagai tanda bahawa saya mengingati dan meminati Allahyarham.



Alfatihah ....


No comments: