Sunday, July 10, 2016

Menziarahi Ustaz Azam Di Serkam





Pada 8 Julai (Jumaat), saya sekeluarga berkesempatan menziarahi Ustaz Azam di kampung halamannya di Serkam, Merlimau, Melaka. Jarak perjalanan dari rumah saya di kampung ialah sekitar 40 minit sahaja. Ustaz Azam merupakan rakan setugas di sekolah tempat saya bertughas sekarang. Turut sama dalam kunjung ziarah berkenaan ialah Datuk Zamani dan Datin Nurhayati sekeluarga.


(Ustaz Azam)



Selain daripada kunjungan bersempena dengan sambutan aidil fitri, kami turut terpanggil untuk menziarahi Ustaz Azam dan keluarganya ekoran daripada tragedi yang menimpa keluarga Ustaz Azam pada malam sambutan aidil fitri baru-baru ini. Kunjung ziarah ini juga merupakan sokongan moral kami kepada beliau dan keluarganya. Mudah-mudahan sedikit sebanyak ia dapat menguatkan semangat beliau sekeluarga untuk meneruskan kehidupan biar pun tanpa salah seorang yang amat mereka kasihi buat selama-lamanya.

Pada petang hari terakhir Ramadhan lalu, dengan tidak disangka-sangka, salah seorang anak Ustaz Azam telah dilanggar oleh kereta rakan kepada salah seorang bapa saudaranya. Mungkin ia berlaku secara tidak sengaja. Yang lebih tragis ialah peristiwa malang tersebut berlaku di hadapan mata kepala Ustaz Azam sendiri. Ustaz Azam sendiri yang memegang kepala anaknya yang berusia 4 tahun yang berlumuran darah. Beliau sendiri yang membawa anaknya ke klinik berhampiran dengan pertolongan ahli keluarganya. Dari klinik, anaknya terus dibawa ke hospital besar Melaka untuk rawatan lanjut. Menurut Ustaz Azam, dalam perjalanan ke hospital berkenaan anaknya telah tenat dan akhirnya telah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Jenazah anaknya telah selamat dikebumikan selepas solat sunat aidil fitri keesokan harinya. Daripada getar suaranya tatkala menceritakan kisah tragis berkenaan kepada kami, saya dapat merasakan betapa pilunya peristiwa tersebut.





Me nurut Ustaz Azam, beliau dapat menerima hakikat bahawa yang telah berlaku itu ialah takdir dan ketentuan Allah terhadap beliau dan keluarganya. Namun demikian, apa yang membuat beliau masih terkilan sehingga kunjungan saya tempoh hari ialah individu yang telah melanggar anaknya masih tidak menghubungi beliau lagi. Beberapa kali Ustaz Azam berkata, beliau tidak pun marah dengan individu yang telah menyebabkan kematian anaknya. Setidak-tidaknya individu berkenaan harus tampil bagi menjernihkan suasana. Demikian luahan Ustaz Azam kepada kami.

Peristiwa berkenaan pasti akan menjadi ingatan kepada Ustaz Azam buat selama-lamanya sepanjang hayat. Setiap kali menjelangnya aidil fitri, maka setiap kali itu jugalah tragedi berkenaan akan menyelubungi beliau sekeluarga.






Mudah-mudahan Ustaz Azam sekeluarga terus tabah menghadapi ujian Allah ini. Setiap yang bernyawa pasti akan kembali juga kepada Penciptanya. Hanya masa dan caranya sahaja yang kita tidak diberitahu.

Pada kesempatan ini, saya juga ingin mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Ustaz Azam dan seluruh keluarganya kerana sudi menerima kunjung ziarah kami dua keluarga dengan cukup mesra.


No comments: