Thursday, July 28, 2016

Mesyuarat Dwitahunan SBM 2016




Pada hujung minggu ini, Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) akan mengadakan mesyuarat dwitahunannya peringkat kebangsaan bagi tahun 2016. Mesyuarat berkenaan akan berlangsung di sebuah hotel di Port Dickson, Negeri Sembilan.

Sebagai maklumat bersama, SBM merupakan pertubuhan terbesar yang mempunyai ahli dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan. Keahliannya pula terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Ia juga merupakan sebuah pertubuhan yang dikendalikan sendiri oleh mereka yang cacat penglihatan. SBM juga mempunyai cawangannya di setiap negeri di Malaysia.

Salah satu agenda penting dalam mesyuarat dwitahunan ini ialah pemilihan pucuk pimpinan tertingginya. Barisan pemimpin yang akan terpilih nanti akan meneraju SBM untuk tempoh dua tahun yang akan datang.

Setakat ini, tidak terdengar sebarang isu besar dan serius yang melanda SBM. Ini merupakan petanda baik kepada kebanyakan ahli Majlis Presiden yang ingin mempertahankan jawatan masing-masing. Setakat ini masih belum pasti berapa ramaikah dalam kalangan ahli Majlis Presiden yang ingin berubah posisi. Contohnya daripada ahli majlis yang biasa ke kedudukan 4 jawatan utama. Sekiranya hal ini berlaku, maka persaingan mungkin akan menjadi sedikit hebat.




Setakat ini juga, pada perkiraan saya, kedudukan presiden SBM yang ada, Tn Hj Nazari, masih utuh. Kalau ada pun orang lain yang berhasrat mencabar kedudukannya, ia sama sekali tidak boleh menggugat kedudukan beliau. Ini kerana seperti yang saya katakan tadi, tiada sebarang isu besar yang melanda SBM dan ia sekaligus memberi kelebihan kepada ahli Majlis Presiden yang berhasrat ingin mempertahankan kedudukan masing-masing. Kalau ada pun isu yuran mesyuarat yang lebih tinggi kali ini, ia bukanlah satu isu besar kepada ahli. Oleh kerana ia bukan satu isu besar, maka itulah juga mesyuarat dwitahunan kali ini tetap mendapat sambutan.

Kepada sekalian ahli SBM yang akan menghadiri mesyuarat dwitahunan kali ini diucapkan selamat bermesyuarat. Pilihlah pemimpin dalam kalangan anda daripada mereka yang benar-benar boleh memimpin.


No comments: