Sunday, July 31, 2016

Pilihanraya Negeri Pulau Pinang: Sekadar Jangkaan



Akhirnya Ketua Menteri Pulau Pinang telah membatalkan hasratnya untuk mengadakan pilihanraya negeri lebih awal. Sebenarnya, sebelum pengumuman pembatalan tersebut, saya telah pun menyediakan satu tulisan mengenainya tetapi tidak dapat dimasukkan ke dalam blog ini lantaran saya berada di kampung yang mana kemudahan internetnya masih terbatas. Namun demikian, di bawah ini saya ketengahkan juga apa yang telah saya tulis mengenai tajuk di atas sekadar untuk tatapan kita bersama. Untuk berita pembatalan pilihanraya awal sila baca
Di sini

(Draf posting awal adalah seperti di bawah ini)

Setakat ini, sama ada kerajaan Pulau Pinang akan meneruskan rancangannya untuk mengadakan pilihanraya negeri lebih awal atau sebaliknya masih lagi menjadi teka-teki. Ini kerana kata sepakat masih lagi belum dicapai mengenai keperluan dan kepentingan pilihanraya berkenaan. Selain itu, setiap parti komponen juga harus melihat kesan pilihanraya berkenaan kepada parti masing-masing jika pilihanraya yang dicadangkan itu diadakan juga pada waktu sekarang.

Dari sudut sebuah keranaan, sepertimana yang telah saya tulis melalui blog ini sebelum ini, pilihanraya berkenaan tidak sepatutnya diadakan. Ini kerana kerajaan negeri yang ada sekarang masih cukup stabil, kukuh dan mendapat sokongan padu sama ada di dalam DUN mahupun di luar DUN. Jika diadakan juga pilihanraya berkenaan, bagi saya ia sekadar membazirkan wang rakyat sahaja. Adalah lebih bijak dan lebih strategik jika pilihanraya yang dicadangkan itu ditunda sehingga tamat tempoh penggal sekarang.

Namun demikian, bagi DAP, salah sebuah parti komponen yang terpenting dalam koalisi parti yang sedang membentuk kerajaan Pulau Pinang, melihat kepentingan dan kewajaran pilihanraya negeri untuk diadakan sekarang dari sudut yang berbeza. Berdasarkan mood yang ada, DAP cukup yakin parti berkenaan sedang mendapat lonjakan sokongan rakyat Pulau Pinang yang menghampiri ke tahap maksimum. Mungkin bagi DAP, tujuan pilihanraya lebih awal ini diadakan bukan sekadar untuk membentuk sebuah kerajaan, tetapi ia juga mungkin bertujuan untuk menunjukkan kepada pihak-pihak tertentu betapa besar dan kukuhnya sokongan rakyat terhadap kerajaan yang ada khususnya terhadap DAP sendiri. Biar apa pun bentuk tindakan yang bakal dikenakan ke atas ketua menterinya, sokongan rakyat bukan sahaja tidak berganjak malahan akan terus bertambah kukuh. Demikianlah.

Selain itu, menerusi pilihanraya negeri ini juga DAP mengharapkan untuk memperolehi jumlah kerusi DUN yang lebih daripada yang ada sekarang. Sebagai pengetahuan bersama, pada masa ini DAP mempunyai 19 kerusi daripada 40 kerusi DUN kesemuanya. Dengan jumlah kerusi yang ada, DAP tidak boleh membentuk kerajaan secara bersendirian. DAP juga tidak boleh melulus dan melaksanakan apa jua dasar yang disukainya secara bersendirian. Sekiranya menerusi pilihanraya ini DAP berjaya memperolehi sekurang-kurangnya 21 kerusi, maka parti berkenaan boleh membentuk kerajaan secara bersendirian jika ia mahu. Parti berkenaan juga boleh meluluskan dan melaksanakan apa juga dasar yang disukainya secara bersendirian kecuali meminda perlembagaan negeri.

Walau bagaimanapun, sekiranya DAP berjaya memperolehi jumlah kerusi yang diidamkannya, iaitu sekurang-kurangnya 21 kerusi, saya amat yakin parti berkenaan tidak akan mengenepikan rakan-rakannya dalam Pakatan Harapan. PKR dan PAN tetap akan dijemput bersamanya untuk membentuk kerajaan dengan syarat kedua-dua parti berkenaan juga ada wakil mereka di DUN Pulau Pinang. Namun demikian, dalam soal pelaksanaan sesuatu dasar atau keputusan, DAP sudah tentu mempunyai kekuatan tersendiri untuk melaksanakannya tanpa terlebih dahulu mendengar pandangan daripada rakan-rakan PH. Ini bermakna, sekiranya perlu, DAP boleh mengenepikan pandangan kedua-dua rakan sepolitiknya demi melaksanakan keputusan tertentu yang dirasakan mempunyai kepentingan kepada partinya.

Bagi PKR pula, amat sukar bagi parti berkenaan untuk menilai tahap sokongan rakyat Pulau Pinang sekiranya pilihanraya negeri diadakan sekarang. Ketiadaan Datuk Seri Anwar Ibrahim sedikit sebanyak turut menterencatkan kekuatan parti berkenaan sama ada di peringkat kebangsaan mahupun di peringkat negeri Pulau Pinang. Di samping itu, beberapa masalah dalaman yang melanda parti berkenaan juga turut mengganggu kekuatan dan kemampuan PKR untuk mempertahankan jumlah kerusi yang ada. Di samping itu, oleh kerana asas kekuatan sokongan PKR adalah daripada para pengundi Melayu, maka ia turut menyukarkan parti berkenaan untuk mengukur kekuatan sebenar sokongan yang ada jika pilihanraya negeri diadakan sekarang. Sayugia diingat, sokongan para pengundi Melayu berbeza daripada sokongan para pengundi Cina. Kebiasaannya sokongan para pengundi Cina lebih stabil, lebih padu dan sering menampakkan kesatuan. Manakala sokongan para pengundi Melayu pula sering berbelah bagi dan masih lagi tidak boleh dipisahkan daripada sebuah parti yang selama ini dianggap keramat. Maka itulah juga sejak tahun 2008, kekuatan kerajaan negeri Pulau Pinang sebenarnya terletak kepada sokongan pengundi Cina kepada DAP dan bukannya sokongan pengundi Melayu kepada PKR atau PAS.

Bagi PAS pula, sekiranya pilihanraya negeri Pulau Pinang diadakan sekarang, ada kemungkinan juga satu kerusi yang ada buat masa ini boleh terlepas daripada genggaman. Ini kerana kekuatan kerusi PAS sebenarnya turut bergantung kepada sokongan para pengundi Pakatan Rakyat sebelum ini. Dengan berkuburnya pakatan tersebut, maka berkubur jugalah sokongan daripada pengundi pelbagai bangsa terhadap parti berkenaan. PAS sekarang amat bergantung kepada sokongan pengundi tradisinya sahaja. Kehadiran calon PAN yang dijangka akan meletakkan calonnya di kerusi yang selama ini ditandingi oleh PAS turut akan memberi laluan yang cukup getir dan sukar kepada PAS di Pulau Pinang. Blok pembangkang ketiga yang dicanangkan oleh PAS tidak mempunyai sebarang makna kepada PAS. Berdasarkan kepada realiti yang ada, blok pembangkang ketiga ciptaan PAS dan IBM seakan tidak wujud langsung. Inilah hakikat yang cukup pahit untuk ditelan oleh PAS.

Bagi PAN pula, memanglah parti berkenaan nampak beriya-iya benar supaya pilihanraya negeri diadakan sekrang. Menerusi pilihanraya ini PAN dapat mengukur kekuatan sebenar yang dimilikinya. Walaupun mungkin calon PAN tidak menang, tetapi parti berkenaan sudah cukup gembira dan seronok sekiranya jumlah undi yang diperolehinya melebihi daripada jumlah undi yang diperolehi oleh PAS. Lihat sahajalah apa yang telah berlaku dalam pilihanraya kecil parlimen Sg Besar tempoh hari. Kalah tidak mengapa asalkan jumlah undi yang diperolehinya lebih daripada apa yang diperolehi oleh PAS.

Namun demikian, dalam konteks negeri Pulau Pinang, ada kemungkinan juga PAN akan mampu untuk melahir kerusi sulungnya menerusi pilihanraya. Ini berdasarkan kedudukan parti tersebut yang merupakan salah sebuah komponen dalam Pakatan Harapan sudah tentulah akan mendapat sokongan daripada para pengundi daripada pelbagai bangsa. Ini ditambah pula dengan jentera pilihanraya yang lebih kuat dan ramai daripada PH itu sendiri. Dengan erti kata lain, kemampuan PAN untuk mengambil alih tempat PAS di Pulau Pinang tidak boleh dinafikan. Jika PAS ada semangat, PAN pula ada semangat dan kemampuan.

Dari satu sudut pula, persaingan antara PAS dan PAN merupakan sesuatu yang cukup menyedihkan. Kedua-duanya bukan sahaja bukan seagama dan sebangsa, tetapi kedua-duanya pernah berada dalam satu jemaah tak berapa lama dahulu. Namun demikian, sepertimana yang saya pernah katakan, permusuhan dalam politik tidak pernah kenal batasan. Kebiasaannya permusuhan dalam politik lebih menjurus kepada untuk menghancurkan lawan daripada mencari jalan untuk bertolak ansur dan berdamai. Justeru, persaingan antara PAS dan PAN lebih kepada yang kalah menjadi abu dan yang menang menjadi arang. Yang akan ketawa terbahak-bahak ialah orang lain. Itulah yang bakal dilihat dalam pilihanraya negeri Pulau Pinang jika ia diadakan dalam masa terdekat.

Seperti kebiasaan BN juga tidak mahu alah. Beberapa parti komponen dalam BN juga turut berasa yakin akan mendapat kerusi yang lebih dalam pilihanraya negeri kali ini. Bagi saya, kalau parti dalam BN yang berasaskan kaum Cina, kemungkinan untuk menambah kerusi memang amat tipis. Ini berdasarkan mood pengundi Cina di Pulau Pinang yang dijangka akan memberikan sokongan mereka yang tidak berbelah bagi kepada DAP. Manakala paarti UMNO pula dijangka mempunyai harapan yang lebih cerah untuk menambah jumlah kerusi yang mereka ada. Ini kerana persaingan antara PAS dan PAN akan memberi kelebihan kepada UMNO untuk menang di kawasan yang majoriti pengundinya adalah orang Melayu.

Untuk ke sekian kalinya, saya ingin tegaskan iaitu pilihanraya negeri Pulau Pinang tidak seharusnya diadakan sekarang. Orang politik daripada organisasi politik mana sekali pun harus memberi laluan yang sebebasnya kepada pihak yang berkuasa untuk melaksanakan proses undang-undang kepada sesiapa sahaja yang dirasakan ada bukti untuk didakwa. Orang ramai tidak seharusnya diheret sama dengan tujuan untuk mempengaruhi pperlaksanaan proses undang-undang ke atas mana-mana individu.


No comments: