Monday, July 25, 2016

Pilihanraya Negeri Pulau Pinang




Baru-baru ini timbul konon khabarnya negeri Pulau Pinang berura-ura akan mengadakan pilihanraya negeri. Ia ekoran dakwaan rasuah yang sedang dihadapi oleh ketua menterinya, Lim Guan Eng. Setakat yang saya maklum, buat masa ini masih belum ada keputusan muktamad mengenainya.

Dari sudut kekukuhan kerajaan negeri yang sedia ada, ia masih stabil dan cukup kukuh. Jumlah kerusi yang menyokong kerajaan negeri cukup kuat dan secara akalnya kerajaan negeri tidak mungkin mampu digugat sehinggalah ke pilihanraya umum selanjutnya.

Di samping itu, keutuhan dan perpaduan parti-parti dalam Pakatan Harapan khasnya di Pulau Pinang juga masih stabil. Setakat ini tiada sebarang khabar angin bahawa ada mana-mana parti yang membentuk PH akan menarik diri daripada pakatan berkenaan. Jadi, guruh pun tidak berbunyi, angin pun tidak bertiup, mengapa air di tempayan hendak dicurahkan?

Dalam konteks ini, saya sependapat dengan beberapa tokoh Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang menjangkakan bahawa tidak akan berlaku pilihanraya negeri di Pulau Pinang dalam masa terdekat. Sepatutnya semua pihak, tidak kiralah parti politik mana sekalipun, harus membuktikan dalam apa jua tindakan mereka kepentingan rakyat adalah menjadi keutamaan. Sekiranya pilihanraya negeri diadakan dalam keadaan segalanya berada dalam keadaan stabil, tidakkah itu juga akan menjurus kepada pembaziran wang rakyat?

(Untuk rujukan pandangan pemimpin PAS,
Sila baca di sini)

Apabila Lim Guan Eng mula didakwa di mahkamah, maka satu pungutan derma kilat telah dilancarkan. Dalam masa yang cukup singkat, khabarnya jumlah pungutannya mencecah hampir dua juta ringgit Malaysia. Ia menunjukkan orang ramai, khasnya rakyat Pulau Pinang memberi sokongan yang cukup padu kepada ketua menterinya. Dengan ini, tiada syak, zan dan waham lagi hampir seluruh penduduk Pulau Pinang masih berdiri teguh di belakang kerajaan negeri Pulau Pinang, khasnya ketua menteri Lim Guan Eng.

Oleh itu, tiada sebab mengapa pilihanraya negeri perlu diadakan sekarang. Adalah kurang sesuai dan tidak bijak sekiranya pilihanraya berkenaan diadakan sekadar untuk menguji populariti Lim Guan Eng. Semua pihak sama ada kawan dan lawan sudah maklum Lim Guan Eng memang cukup kukuh dan padu di pulau mutiara. Buat masa ini tiada sesiapa pun yang boleh menggugat kekuatan yang ada pada Lim Guan Eng di pulau berkenaan.

Ucapan Lim Guan Eng Bahagian 1


Di sini, saya tidak berhasrat untuk membincangkan adakah pendakwaan yang sedang dihadapi oleh Lim Guan Eng bermotif politik atau sebaliknya. Saya sekadar berbicara mengenai kewajaran pilihanraya negeri yang sedang ura-ura akan diadakan di negeri Pulau Pinang sahaja.


No comments: