Wednesday, November 17, 2010

Salam Aidil Adha

Bersempena dengan sambutan Aidil Adha tahun ini (1431 Hijrah), saya sekeluarga ingin mengambil kesempatan yang ada untuk mengucapkan selamat menyambut Aidil Adha khusus kepada pengunjung blog ini. Saya berdoa semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmat Yang Maha Esa. Ucapan Selamat aidil Adha juga ditujukan kepada sekalian muslimin di mana jua berada.



Saya sekeluarga menyambut perayaan Aidil Adha kali ini di Kuantan. Lagipun tahun lepas kami telah menyambutnya di Melaka. Alhamdulillah, dengan sedikit rezeki yang dikurniakan, keluarga kami di Kuantan turut mengadakan ibadah Qurban.



Perayaan ini juga turut dikenali sebagai Hari Raya Qurban. Ia bersempena dengan peristiwa qurban yang telah berlaku di antara Nabi Allah Ibrahim dan anaknya Nabi Allah Ismail. Banyak pengajaran dan teladan yang dapat diperolehi daripada kisah tersebut. Sesungguhnya, Nabi Muhammad S.A.W. adalah titisan zuriat yang telah diselamatkan daripada dua peristiwa qurban.



Dari segi kemeriahan, saya rasa lebih kurang sama sahaja antara di Kuantan dengan di Melaka. Menu sarapan di pagi raya sahaja yang sedikit berbeza. Walau apa pun, yang pentingnya kita semua harus bersyukur kerana masih diberi kesempatan untuk menyambut perayaan ini. Jika ada rezeki lebih bolehlah adakan ibadah qurban.

Salam dari Kuantan.

2 comments:

ummu said...

assalamualaikum Cikgu Zakaria
salam hari Jumaat ya
saya follow blog cikgu

Cikgu Zakaria said...

Waalaikumussalam kepada Ummu. Jazakillah diucapkan kerana sudi menjadi follower blog saya yang tidak sepertinya ini.