Sunday, July 24, 2011

Booth PERTIS - FKM UTM Di Pameran Oasis Tilawah Peringkat Antarabangsa

Baru-baru ini, sebagaimana biasa saban tahun, tilawah Alquran peringkat antarabangsa telah diadakan. Bersempena dengan tilawah tersebut, satu pameran turut juga diadakan. Pameran berkenaan di bawah anjuran Oasis Tilawah. Ia telah diadakan di Legar Putra, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Pameran tersebut telah berlangsung selama 4 hari, iaitu bermula pada 20 Julai (Rabu) dan telah berakhir pada 23 Julai (Sabtu) 2011.



Pameran berkenaan telah dirasmikan oleh YB Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri. Upacara perasmian pameran telah berlangsung pada 21 Julai 2011 (Khamis). Saya sendiri tidak dapat menghadiri upacara perasmian berkenaan kerana pada masa yang sama saya ke Putrajaya bagi menghadiri satu mesyuarat di Parcel C. Berdasarkan khabar yang saya terima, upacara perasmian telah berjalan lancar, bahkan YB Timbalan Menteri turut mengunjungi booth kendalian PERTIS – FKM UTM.



Dalam pameran kali ini, Persatuan Orang-orang cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) dengan bantuan serta kerjasama erat daripada pasukan penyelidik daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) telah turut sama menyertainya. Boleh dikatakan kebanyakan badan atau organisasi yang menyertai pameran ini bertujuan untuk memperkenal serta sekaligus menjual produk masing-masing. Ia merupakan kesempatan yang baik bagi badan-badan dan organisasi berkenaan untuk menjual produk yang telah dihasilkan. Hal ini ditambah lagi apabila bilangan pengunjung yang telah datang sememangnya ramai. Namun begitu, bagi PERTIS dan juga pasukan penyelidik daripada FKM UTM, tujuan kami menyertai pameran ini adalah sekadar untuk memperkenalkan panel E-Braille Quran serta aplikasi terkini yang sedang dibangunkan. Oleh itu, kepada para pengunjung yang mengunjungi booth kendalian PERTIS – FKM UTM, mereka akan diberi informasi mengenai Alquran Braille serta teknologi terkini yang berkaitan dengan Alquran Braille. Selain itu, beberapa maklumat mengenai PERTIS serta aktiviti yang sedang dilaksanakannya juga turut dipamerkan di booth PERTIS – FKM UTM.



Oleh kerana pada waktu biasa saya akan ke sekolah untuk bertugas seperti biasa, maka saya akan berada di booth pada sebelah petang atau malam. Sudah tentulah selaku YDP PERTIS sokongan serta kehadiran saya di booth kendalian PERTIS dan FKM UTM merupakan suatu kemestian.

Saya dimaklumkan sambutan daripada para pengunjung memang memberansangkan. Rata-rata mereka masih lagi tidak terdedah dengan Alquran Braille, apatah lagi untuk memahami teknologi E-Braille Quran.





Beberapa orang daripada kumpulan Rabani turut mengunjungi booth PERTIS – FKM UTM. Saya sendiri yang turut sama memberi penerangan kepada mereka mengenai Alquran Braille serta teknologi terkini yang berkaitan dengan Alquran Braille.





Pada 23 Julai (Sabtu) juga, PERTIS – FKM UTM telah diberikan satu slot oleh pihak penganjur pameran untuk memberi penerangan mengenai Alquran Braille kepada pengunjung yang hadir ketika itu. Untuk itu, saya sendiri telah diberi kepercayaan untuk melaksanakan slot berkenaan. Untuk itu, saya telah membahagikan slot kepada dua segmen, iaitu segmen penerangan mengenai Alquran Braille serta projek E-Braille Quran dan juga segmen mengalunkan bacaan ayat-ayat Alquran secara tarannum. Bagi memantapkan slot berkenaan, saya telah menyediakan lebih kurang 39 slide yang kemudiannya telah ditayangkan kepada hadirin di sekitar Legar Putra. Setelah segmen penerangan mengenai Alquran Braille selesai, ia terus disusuli dengan alunan bacaan ayat-ayat Alquran oleh Saudara Ahmad Qusairi bin Md Zizi yang telah menggunakan panel E-Braille Quran yang telah dibangunkan. Serentak dengan bacaan ayat Alquran yang dialunkan oleh Saudara Ahmad Qusairi yang dibaca menerusi panel E-Braille Quran, saya pula berperanan memancarkan menerusi LCD ayat-ayat yang sedang dibaca. Apa yang saya pancarkan ialah ayat-ayat Alquran bertulisan biasa. Tujuannya ialah supaya para hadirin dapat menyemak sama bacaan Alquran yang sedang dialunkan oleh Saudara Ahmad qusairi. Alhamdulillah, segalanya telah berjalan dengan lancar. Saya turut bersyukur kerana jari-jemari saya tidak tersalah tekan pada papan kekunci komputer, maklumlah keadaan yang agak bising sedikit sebanyak telah mengganggu penumpuan saya pada aplikasi JAWS. Di sini, saya mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih kepada pasukan penyelidik daripada FKM UTM, terutamanya kepada Prof. Madya Dr. Mohamed Hussein dan Tuan Haji Mohd Yunus yang telah memberi sokongan moral sebelum saya ke pentas utama untuk mengisi slot yang telah diberikan.



Ini merupakan kali kedua panel E-Braille ini digunakan dikhalayak ramai. Kali pertama ialah sewaktu mesyuarat agung tahunan PERTIS kali ke-16 pada bulan Jun yang lalu. Alhamdulillah, pada kedua-dua kemunculannnya di khalayak awam, panel E-Braille Quran tidak mendatangkan sebarang masalah. Bahkan ia dapat digunakan dengan lancar. Menurut Saudara Ahmad Qusairi pula, panel ini amat mudah untuk dipelajari cara penggunaannya.

Saya amat yakin, sekiranya pihak-pihak yang berkaitan terus memberikan sokongan, terutamanya dari segi penyediaan dana, pasukan penyelidik daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal (FKM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM) akan mampu untuk pergi lebih jauh lagi khususnya dalam penyelidikan yang berkaitan E-Braille. Apatah lagi, pada masa ini, pasukan ini telah pun memiliki kepakaran tersendiri dalam menghasilkan alat canggih berteknologi tinggi untuk manfaat golongan cacat penglihatan. Semoga usaha mereka akan sentiasa diberkati dan dirahmati Allah setiap masa.

No comments: