Wednesday, July 13, 2011

Kita Semua Sama Sahaja

Baru-baru ini, terpampang berita bertajuk Si Buta Kuat Nafsu dalam akhbar Metro. Selain itu, berita berkenaan juga turut dikeluarkan menerusi laman sesawang akhbar berkenaan.
Apa lagi, menjalar dan merebaklah berita berkenaan khususnya menerusi internet. Ada juga yang menyimpannya sebagai koleksi dalam thumb drive dan hard-disk. Pelbagai ulasan terpacul dari pelbagai mulut. Bentuk ulasan pula berbeza-beza mengikut status pengulasnya. Bagi yang mengenali latar belakang si pelaku, sudah tentulah ulasannya berbeza daripada yang tidak mengenali latar belakangnya.

Sepertimana yang pernah saya nukilkan, tragedi haruan makan anak sebagaimana yang terpampang dalam berita berkenaan dalam kalangan golongan cacat penglihatan bukanlah pertama kali berlaku. Walaupun jumlahnya masih kecil, namun peristiwa berkenaan merupakan tragedi kekeluargaan yang amat menyayat hati. Semoga kita semua dijauhkan Allah daripada ditimpa tragedi berkenaan untuk selama-lamanya.

Apabila meletup sahaja berita seperti di atas, maka pelbagai reaksi boleh kita sama-sama dengar daripada ahli masyarakat yang lain. Maklumlah, si pelakunya dikatan “si buta”. Bagi kebanyakan orang, bila sebut sahaja “si buta”, maka terbayanglah di mata mereka orang yang tertutup matanya dan berjalan dengan menggunakan tongkat dengan meraba-raba. Lebih jauh lagi, kebanyakan orang cuba mencari titik pertemuan di antara orang yang daif (buta) dengan perlakuan terkutuk (haruan makan anak). Ada yang tidak boleh menerima kenyataan bahawa golongan cacat penglihatan sanggup melakukan perkara terkutuk sedemikian. Maklumlah, bagi mereka taraf orang buta rendah sedikit daripada taraf malaikat. Ada juga yang terperanjat, nasib baik belum ada yang pengsan bila membaca berita berkenaan.

Di sini, saya ingin jelaskan, si pelaku dalam berita di atas bukanlah buta dalam erti kata yang sebenar. Si pelaku berkenaan merupakan seorang yang berpenglihatan terhad (rabun). Seorang rakan memberitahu saya, kadar penglihatannya agak baik. Demikianlah.

Bila direnungkan tragedi sebagaimana dalam berita di atas, banyak perkara yang boleh sama-sama kita jadikan sebagai iktibar. Selain itu, tragedi berkenaan juga mungkin sedikit sebanyak boleh mengubah persepsi sesetengah ahli masyarakat terhadap mereka yang cacat penglihatan.

Selama ini, sebahagian masyarakat menganggap golongan cacat penglihatan macam malaikat. Oleh kerana golongan berkenaan tidak berpenglihatan, maka mereka terlepas daripada dosa yang melibatkan mata. Dari satu sudut, pendapat sedemikian ada benarnya. Pada masa yang sama, kita juga harus ingat, Syaitan laanatullah akan menggunakan cara lain supaya si buta akan terjebak dalam kancah dosa dan maksiat tanpa melalui deria penglihatan. Bukankah itu janji syaitan laanatullah kepada Allah sewaktu ia dihalau dari syurga dahulu? Ia akan menyesatkan keturunan Adam dengan apa cara sekalipun tanpa mengira siapa mereka. Ini bermakna orang buta juga tidak terkecuali daripada godaan dan hasutan syaitan laanatullah. Bagi saya, golongan yang sudah lama akrab dengan mereka yang cacat penglihatan mungkin lebih memahami dengan hakikat yang saya perkatakan.

Hakikatnya, manusia di sisi Allah diukur sama rata dan sama rasa. Hanya yang membezakan di antara seseorang manusia dengan manusia lain ialah keimanan dan ketakwaan. Sebab itu, Allah ada berfirman di dalam kitab suci-Nya, yang antara lain mafhumnya “Sesungguhnya orang yang paling mulia dalam kalangan kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa”.

Secara rasionalnya, kalau seseorang itu sekadar buta sahaja, ia sama sekali bukan pendinding untuknya terjebak ke lembah kemurkaan Allah. Tidak ada satu nas pun yang memberi jaminan bahawa jika seseorang itu sudah cacat, maka ia bakal dijamin sebagai ahli syurga. Sekali lagi saya tegaskan, keimanan dan ketakwaan yang kukuh merupakan kunci asas untuk seseorang mendapat keredhaan Allah.

Di satu sudut, kita juga harus sama-sama mengakui sifat adil yang dimiliki oleh Allah. Justeru, saya tidak menafikan, bila Allah telah membutakan penglihatan seseorang, ia mungkin mempunyai kesempatan yang lebuih baik untuk menjadikan dirinya sebagai hamba yang lebih bersyukur ke hadhrat Allah. Sebab itu, ramai juga dalam kalangan mereka yang tidak berpenglihatan yang berupaya untuk menghafaz 30 juzuk Alquran.

Bagi saya, kita akan lebih rasional bila kita memandang golongan cacat (khususnya yang cacat penglihatan) sebagai manusia biasa. Sebagai manusia biasa, golongan ini berpotensi untuk menjadi hamba Allah yang solihin dan mereka juga berkemungkinan untuk jauh daripada redha Allah. Kalau selama ini kita mempunyai persepsi yang betul terhadap golongan cacat penglihatan, nescaya kita tidak akan terlalu terkejut dengan tragedi kekeluargaan yang menimpa salah seorang daripada golongan berkenaan baru-baru ini.

Kepada rakan-rakan senasib, kita juga harus sama-sama beringat. Kita merupakan sebuah kumpulan yang kecil di tengah-tengah masyarakat. Oleh itu, apa jua tragedi yang kita lakukan, sedikit sebanyak ia akan terpalit juga kepada rakan-rakan senasib yang lain. Jika kita ingin pihak lain memahami kita, pada masa yang sama kita juga harus berupaya untuk memahami golongan seperti kita dan juga masyarakat umum yang melingkari kita.

Oleh kerana yang biasa itu dianggap betul, marilah kita sama-sama perbetulkan yang biasa itu.

Salam dari Pulau Langkawi.

No comments: