Friday, July 8, 2011

Jangan Tersalah Tanggap

Awal minggu ini, sebahagian daripada kita mungkin terkejut bercampur terperanjat apabila berita mengenai “haruan makan anak” terpampang di dada beberapa akhbar. Apatah lagi bilamana perihal keji tersebut berkait langsung dengan golongan cacat penglihatan. Untuk membaca lebih lanjut mengenai berita yang dimaksudkan, sila baca berita seperti di bawah ini.


Si buta kuat nafsu
Oleh Sarah Zulkifli
sarah@hmetro.com.my KUALA LUMPUR: “Saya minta maaf,” demikian penjelasan ringkas seorang lelaki buta yang meraung kuat dan menghentak kepalanya berkali-kali di kandang tertuduh Mahkamah Sesyen di sini, semalam.

Lelaki berusia 47 tahun itu berkelakuan sedemikian selepas dia mengaku bersalah melakukan sumbang mahram dengan anak kandung perempuannya berusia 18 tahun sehingga menyebabkan mangsa mengandung tujuh bulan, empat tahun lalu.


Kelakuan lelaki yang beristeri dua dan mempunyai lapan anak berusia antara 22 tahun dan enam bulan itu yang menangis teresak-esak dan kuat menyebabkan prosiding ditangguhkan pada sebelah petang bagi memberi ruang kepada tertuduh bertenang.


Selepas prosiding disambung semula, tertuduh masih menangis teresak-esak dan memaksa Hakim Emelia Kaswati Mohamad Khalid memintanya bertenang.


Emelia kemudian menjatuhkan hukuman 10 sebatan dan penjara 18 tahun bermula dari tarikh dia ditangkap pada 30 Jun lalu.


Mengikut kertas pertuduhan, lelaki yang bekerja sebagai tukang urut itu melakukan perbuatan keji terbabit di rumah mereka di flat di Jalan Dang Wangi, di sini, antara 2007 hingga kejadian terbaru pada 24 Jun lalu. Berdasarkan fakta kes, tertuduh didakwa pernah merogol anak perempuan sulungnya itu sejak 2007 di rumah sama, namun mangsa tidak ingat kejadian. Namun, anaknya mendakwa bapanya melakukan perbuatan sama tiga kali pada tahun ini, termasuk terbaru pada 24 Jun lalu. Mangsa yang juga pelajar sebuah kolej swasta itu tidak sampai hati memberitahu ibunya tentang hal berkenaan, namun rahsia hitam itu bocor selepas mangsa mahu menangguhkan pengajian. Terdahulu, tertuduh yang tidak diwakili peguam itu merayu agar hukuman ringan dikenakan atas alasan faktor umur dan mempunyai penyakit darah tinggi serta buasir selain perlu menanggung dua isteri dan lapan anaknya. “Saya mengaku itu adalah kesalahan besar dan saya memohon maaf kepada isteri, keluarga dan anak atas perbuatan saya ini kerana saya tidak tahu ia menyalahi undang-undang,” katanya.




Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya, S Malini Anne memohon mahkamah memberikan hukuman setimpal kepada tertuduh kerana perbuatan dilakukannya sangat serius.


“Selain itu perbuatan berkenaan juga hina dan keji di sisi agama dan undang-undang kerana tergamak melakukan hubungan seksual dengan anak sendiri.



“Masa depan anaknya yang sedang belajar di sebuah kolej swasta juga gelap kerana perbuatan terkutuk tertuduh, malah kelihatan masih trauma dengan tindakan bapanya sendiri sepatutnya menjadi pelindung keluarga,” katanya.


Selepas memberikan penghakiman Emelia berkata, hukuman dijatuhkan itu tidak dapat memulangkan semula maruah anak tertuduh.



Terdapat beberapa perkara yang saya rasa terpanggil untuk menyentuhnya kali ini. Dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan, ia sebenarnya terbahagi kepada dua subgolongan yang utama, iaitu buta dan rabun. Secara umumnya, buta ialah mereka yang tiada penglihatan langsung. Saya termasuk dalam golongan sedemikian. Manakala rabun pula ialah mereka yang masih mempunyai penglihatan tetapi kadar penglihatannya terhad. Ada dalam kalangan mereka yang rabun ini masih boleh membaca dan menulis tulisan biasa tetapi jaraknya lebih dekat jika dibandingkan dengan mereka yang berpenglihatan normal. Saya harus menerangkan hal ini kerana kebanyakan mereka yang berpenglihatan berpersepsi apabila dikatakan “orang buta”, penglihatan mereka sama sahaja, iaitu tiada penglihatan langsung.

Selain itu, orang yang terlibat dalam kes yang dipaparkan dalam berita di atas merupakan seorang yang berpenglihatan terhad (rabun). Di sini, saya tidak sesekali bermaksud bahawa mereka yang tidak berpenglihatan langsung(buta) merupakan golongan maksum. Hal ini perlu saya jelaskan kerana berdasarkan tajuk berita “Si Buta Kuat Nafsu”, masyarakat akan berpersepsi golongan yang dimaksudkan ialah mereka yang tiada penglihatan langsung dan bila berjalan akan menggunakan tongkat. Sedangkan seperti yang saya nyatakan di atas, orang yang terlibat sebagaimana dalam berita di atas merupakan orang yang berpenglihatan terhad dan bila dia berjalan kebiasaannya dia tidak menggunakan tongkat.

Setakat yang saya maklum, berita “haruan makan anak” sebagaimana yang terpapar di dada-dada akhbar tertentu pada awal minggu ini bukanlah kes pertama dalam kalangan mereka yang cacat penglihatan. Kalau kita masih ingat, beberapa tahun lalu kes yang hampir serupa pernah terpampang di dada akhbar. Walau bagaimanapun, kes kali ini lebih berat kerana ia sempat menghasilkan bukti nyata hingga tiada keraguan lagi di pihak mahkamah.

Satu lagi ialah menurut berita yang terpapar, pekerjaan lelaki si pelaku perbuatan keji berkenaan ialah seorang tukang urut. Saya tidak pasti adakah beliau merupakan seorang tukang urut sepenuh masa atau separuh masa. Setakat yang saya maklum, lelaki si pelaku berkenaan pernah bekerja dengan sebuah bank suatu ketika dahulu. Walau bagaimanapun, apabila dalam berita berkenaan menyebut bahawa lelaki berkenaan adalah seorang tukang urut, sedikit sebanyak ia telah membuatkan sesetengah golongan senasib yang lain yang juga sedang berkecimpung sebagai tukang urut turut sama terpercik aibnya. Bak kata pepatah, kerana setitik nila, habis susu sebelanga.

Kepada rakan-rakan senasib, kita harus faham bahawa kita adalah ahli masyarakat yang kecil dan sangat mudah dikenali dengan hanya orang melihat mata kita. Oleh itu, jika salah seorang dari kita melakukan perbuatan tidak senonoh dan keji, kebiasaannya masyarakat akan lebih mudah untuk membuat generalisasi bahawa orang seperti kita mungkin sama sahaja seperti orang yang telah melakukan perbuatan keji tersebut. Gara-gara seekor kerbau yang membawa lumpur, habis semua terpalit.

Kepada mereka yang berpenglihatan pula, anda semua harus faham bahawa kita semua adalah manusia biasa. Allah dan Rasul tidak pernah memberikan jaminan bahawa setiap orang buta itu adalah ahli syurga hanya semata-mata kerana dia buta. Sesungguhnya amalan baik seseorang yang akan menentukan bahagia atau celaka di akhir hidupnya, dan bukan bentukfizikalnya.

No comments: