Sunday, July 31, 2011

Marhaban Ya Ramadhan

Setinggi-tinggi puji dan syukur ke hadrat Allah Yang Maha Kuasa kerana dengan limpah kurnia serta izin dari-Nya kita dapat bertemu lagi dengan bulan Ramadhan tahun 1432 Hijrah. Pada saat ini, tiadalah peertemuan yang paling bermakna, paling syahdu dan paling besar manfaatnya selain pertemuan dengan Ramadhan almubarak (yang diberkati). Cuba renungkan sebentar, ada di antara kerabat kita, rakan dan taulan kita atau pun orang-orang yang kita kenali kini tidak lagi diberi peluang untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini lantaran mereka sudah lebih dahulu dijemput Ilahi.

Dengan ketibaan Ramadhan, pelbagai nikmat dan rahmat mencurah turun untuk kita. Pada bulan ini, dibukakan semua pintu syurga; ditutup semua pintu neraka; dibelenggu segala syaitan; diampunkan dosa bagi mereka yang memohon keampunan; dimakbulkan doa bagi mereka yang berdoa; dam berbagai lagi nikmat yang tidak tersurat oleh kita. Nikmat yang terbesar dalam bulan Ramadhan ialah jika kita berpeluang menemui malam Alqadar. Malam yang lebih baik daripada seribu bulan ini disabdakan oleh Rasulullan akan muncul pada 10 malam terakhir dalam bulan Ramadhan. Sejauh manakah kita berusaha untuk memperolehinya?

Kebiasaannya, bulan Ramadhan juga merupakan bulan pesta kerana dalam bulan inilah kita dapat menyaksikan pelbagai pesta diadakan secara serentak. Ada pesta jualan; ada pesta makan; ada pesta beli-belah; ada pesta iklan; dan ada pesta ibadah. Terpulanglah kepada kita untuk memilih pesta yang mana satu yang kita ingin sertai. Teringat saya kepada salah satu SMS yang saya terima sebentar tadi, antara lain penghantar SMS berkenaan mengatakan: “Bulan Ramadhan adalah bulan untuk memberi orang makan, bukan bulan untuk kita makan semata-mata.

Agak menjadi satu kelaziman juga di mana pada beberapa malam pertama, masjid dan surau akan dipenuhi oleh jemaah. Selepas dua minggu Ramadhan, keadaan mula berubah. Surau dan masjid mula lengang sedikit demi sedikit. Sepatutnya, apabila Ramadhan kian di penghujungnya, kita seharusnya semakin kuat beribadat dan surau dan masjid semakin penuh. Ini kerana malam Alqadar akan berlaku pada malam-malam di sepertiga akhir bulan Ramadhan. Demikian antara yang pernah dikhabarkan oleh Rasulullah untuk panduan umat kesayangan baginda.

Selain itu, dalam bulan ini, ada satu aktiviti yang menjadi kelaziman hampir di mana-mana sahaja. Aktiviti yang saya maksudkan ialah apa yang dipanggil sebagai Ihya’ Ramadhan. Aktiviti ini dilaksanakan di masjid, surau, madarasah, sekolah, pejabat, jabatan dan juga di tempat-tempat lain. Secara umumnya, Ihya’ Ramadhan bermaksud menghidupkan bulan Ramadhan dengan ibadah/aktiviti dengan tujuan untuk mencari redha Allah. Ini merupakan satu aktiviti yang bagus dan patut kita sama-sama sertai. Aktiviti yang sudah menjadi tradisi di sesetengah tempat harus disokong dan diberi penambahbaikan dari semasa ke semasa.

Oleh itu, saya suka mengingatkan kepada diri sendiri dan juga kepada sesiapa sahaja yang gemar akan peringatan, marilah sama-sama kita manfaatkan bulan Ramadhan kali ini semaksimumnya. Manalah tahu, ini merupakan Ramadhan akhir buat kita?

Di sini, bersempena dengan ketibaan Ramadhan Al-mubarak, saya serta keluarga ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan 1432 Hijrah kepada seluruh ahli keluarga, saudara-mara dan juga kepada seluruh pengunjung blog BW. Ucapan salam Ramadhan juga saya tujukan kepada seluruh barisan kepimpinan Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) di semua peringkat, seluruh kakitangan PERTIS serta seluruh ahli PERTIS di mana jua anda berada. Akhirnya, salam Ramadhan juga saya tujukan kepada sekalian muslimin dan muslimat, semoga ibadah kita dalam bulan Ramadhan kali ini akan benar-benar memperolehi redha Allah dari awal hingga ke akhirnya.

Wassalam.

No comments: