Sunday, July 24, 2011

Makan Nasi Dagang Di Rumah MSO

Semalam, sekitar jam 9 lebih malam, saya telah mendapat panggilan telefon daripada En. Mohd Sayuti Omar (MSO). Setelah bertanya khabar ringkas, MSO menjemput saya sekeluarga ke rumahnya keesokan harinya, katanya untuk makan nasi dagang. Sudah tentu undangan sedemikian tidak akan saya lepaskan. Apa yang terbayang dalam hati ialah mungkin MSO akan mengadakan jamuan tertentu. Saya turut membayangkan, sudah tentulah ramai rakan dan sahabatnya yang akan datang ke rumah beliau esok. Demikianlah.

Petang tadi, sekitar jam 5.50 petang, saya sekeluarga pun tiba ke rumah MSO. Bila saya keluar sahaja dari kereta, saya tidak mendengar sesuatu yang meriah. Ini bermakna, rumah MSO mungkin tiada tetamu. Sementara isteri saya membetulkan kedudukan kenderaan kami, saya menyuruh Luqman melihat nombor rumahnya, memang betul itu rumahnya, tapi kata Luqman, tiada tetamu lain. Kenderaan di luar rumah juga tidak banyak. Saya terus membuat kesimpulan, mungkin para tetamunya sudah pulang. Mungkin saya sekeluarga adalah tetamunya yang terakhir.

Setelah menyedari kehadiran saya sekeluarga di luar pagar rumahnya, MSO dan isterinya terus menyilakan kami masuk. Begitu mesra sekali mereka. Bahkan MSO sendiri yang mengalu-alukan saya masuk di muka pintu rumahnya. Saya terus dibawa masuk hingga ke kerusi di ruang tamu. Memang benar, tiada tetamu lain di rumahnya. Hanya saya sekeluarga sahaja.

Setelah bertanya khabar, saya terus bertanya kepada MSO: “Tetamu lain sudah balik ke, En. Sayuti?” MSO menjawab: “Tidak ada tetamu lain, cikgu sekeluarga sahaja.” Saya sedikit terkejut mendengar jawapan daripada MSO. Bayangan saya sebelum ini sama sekali meleset.



Setelah duduk di ruang tamu seketika, saya sekeluarga pun terus dipersilakan ke ruang makan. Di sini sudah tersedia hidangan nasi dagang. Baunya sahaja sudah cukup menyelerakan. Ada ikan tongkol, udang dan ayam. MSO turut sama makan bersama saya sekeluarga. Bila MSO turut sama makan, separuh daripada rasa malu saya untuk makan sudah hilang.



Sambil makan, kami berbual mengenai isu-isu semasa. Isu Bersih 2 masih hangat diperbualkan. Banyak juga kejadian dalam perhimpunan Bersih 2 yang tidak disiarkan menerusi media arus perdana yang sempat diperkatakan. Saya dan MSO turut bertukar-tukar pandangan mengenai beberapa isu lain. Antaranya termasuklah mengenai Ibrahim Ali, kemungkinan pilihanraya ke-13, sedikit mengenai perihal UMNO, serta lain-lain lagi.

Nasi dagang yang dimasak sendiri oleh Kak Naimah (isteri MSO) memang begitu menyelerakan. Maklumlah rempahnya memang didatangkan terus dari Kelantan. Sedar tak sedar, rupa-rupanya saya bertambah 2 kali. Campur dengan pinggan pertama, maknanya saya makan nasi dagang di rumah MSO sebanyak 3 pinggan. Wau!!! Sesiapa yang dapat undangan untuk makan nasi dagang di rumah MSO, rugi kalau dilepaskan peluang keemasan yang datang.



Sebagaimana yang mungkin kita semua telah maklum, pergaulan MSO dengan golongan cacat penglihatan bukanlah asing. Sejak dari kecil lagi, MSO memang bersahabat akrab dengan Md Darus, yang pernah popular suatu ketika dahulu selaku penulis skrip drama radio dan TV dengan nama penanya M Hayat. MSO juga cukup arif dengan penghidupan golongan cacat penglihatan, daripada orang yang bekerja sebagai penjual tisu sehinggalah kepada petugas kakitangan awam seperti saya. Antara nama golongan cacat penglihatan lain yang segar dalam ingatan MSO termasuklah Norazman Sukerman, Shafiri dan juga sahabat saya yang sedang bertungkus-lumus menyiapkan tesis PHD-nya di UKM.

Sekitar jam 7.00 malam, saya sekeluarga pun minta diri untuk pulang. Sebelum pulang, MSO telah menghadiahkan kepada saya sebuah buku yang bagi saya cukup menarik untuk dibaca.



Kepada MSO sekeluarga, setinggi-tinggi terima kasih saya ucapkan di atas kesudian mengundang saya sekeluarga menikmati keenakan nasi dagang di rumahnya. Bagi saya sekeluarga, undangan ini bukansetakat istimewa, bahkan eksklusif. Saya sentiasa berdoa semoga beliau sekeluarga akan sentiasa berada di dalam peliharaan Allah sepanjang masa dengan dilimpahi dengan segala keberkatan, kenikmatan serta kebahagiaan dunia dan akhirat. Insha-Allah hubungan silaturahim sebegini akan terus berpanjangan.

Encik Amran tidak perlu sakit mata bila membaca coretan saya seperti ini!

No comments: