Tuesday, January 24, 2012

Melawat Bukit Kepong

Beberapa bulan yang lalu, nama Bukit Kepong meletup dan hangat diperkatakan orang. Ia gara-gara kenyataan yang dibuat oleh timbalan presiden PAS, Haji Mohammad Sabu yang mengangkat perjuangan Mat Indera sebagai pejuang sebenar dalam menuntut kemerdekaan negara. Namun demikian, kehangatan yang berlaku tak ubah bagai titisan embun di hujung rumput. Bila sinar mentari mula menjenguk maya, titisannya kian hilang. Begitulah halnya dengan Bukit Kepong. Hari ini, namanya tidak lagi meniti dari bibir ke bibir sepertimana beberapa bulan yang lalu. Walau bagaimanapun, sejarahnya tetap kukuh terpahat terutamanya dalam hati sanubari keturunan golongan pejuang yang pernah terlibat secara langsung dalam tragedi berdarah Bukit Kepong sekitar 62 tahun yang lalu.





Pagi semalam (23 Januari), saya dengan ditemani isteri, Luqman, seorang anak buah yang sebaya dengan Luqman serta ibu saya telah melawat Bukit Kepong. Dari rumah, kami mengambil jalan menghala ke Tangkak. Tiba di satu persimpangan, kami mengambil pula jalan menghala ke Segamat. Dengan berpandukan papan tanda jalan, akhirnya kami berjaya tiba di kawasan Bukit Kepong. Jalannya cantik dan baik. Tidak salah jika saya katakan, dengan hanya berpandukan papan tanda sahaja kita boleh tiba dengan mudah dan selamat di Bukit Kepong. Jarak masa dari rumah saya ke Bukit Kepong adalah sekitar sejam perjalanan dengan kenderaan. Sekitar jam 10.35 pagi, saya sekeluarga telah tiba di kawasan Bukit Kepong.





Hari ini, Bukit Kepong masih dapat mengekalkan ciri-ciri kekampungannya. Suasananya masih nyaman dengan angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa. Walaupun cuacanya agak panas, namun ia tidaklah sepanas bila berada di ibu kota. Jaraknya dari bandar Segamat sekitar 37 km, manakala dari bandar muar pula ialah sekitar 58 km.



Bila saya menjejakkan sahaja kaki, saya terhidu bau minyak tar. Agaknya jalan di sini ada yang baru berturap atau dibaik pulih dengan minyak tar.





Setibanya kami, saya sekeluarga terus ke kompleks sejarah Bukit Kepong. Kalau tak silap, dahulunya ia adalah tapak kompleks rumah pasung Bukit Kepong. Bangunan asalnya diperbuat daripada kayu dan beratap genting. Dalam serangan pengganas komunis pada subuh 23 Februari 1950, seramai 25 orang telah terkorban. Mereka termasuklah 14 orang anggota polis, 5 orang sukarelawan polis, 2 orang para isteri anggota polis, 2 orang awam. Manakala rumah pasung serta seluruh rumah kelamin di sekitarnya telah hangus dibakar puak komunis. Bangunan yang ada sekarang telah didirikan selepas tragedi berdarah tersebut.



Di dalam kompleks ini terdapat gambar-gambar peristiwa serangan komunis di Bukit Kepong. Selain itu, terdapat juga beberapa catatan mengenai peristiwa tersebut. Senarai anggota keselamatan yang terkorban juga turut dipampangkan dalam kompleks ini. Bagi mereka yang cacat penglihatan yang ingin berkunjung ke sini, seeloknya ditemani oleh mereka yang berpenglihatan untuk membolehkan kita mendapat maklumat lebih terperinci daripada gambar dan catatan yang ada. Pastikan rakan berpenglihatan itu mereka yang rajin membaca, bukan sekadar membaca satu perkataan pertama dan satu perkataan terakhir sahaja. Lagipun, tak banyak benda yang boleh disentuh dan dirasa dalam kompleks ini. Kita sekadar dapat merasai suasananya sahaja.







Dari kompleks sejarah, saya bergerak pula ke jeti lama di tepi Sungai Muar. Letaknya hanya beberapa meter sahaja dari kompoleks berkenaan. Jetinya diperbuat daripada batu. Di jeti inilah tempat bot polis berlabuh untuk pelbagai urusan ketika itu. Di bawah jeti inilah juga tempat Osman Yusuf, salah seorang anggota polis yang terselamat dalam tragedi berdarah Bukit Kepong bersembunyi menyelamatkan diri. Bagi pengunjung cacat penglihatan kena berhati-hati kerana jeti ini tidak berpagar dan tidak berdinding. Terdapat juga beberapa orang sedang memancing di tepi sungai. Suasana sebegini terus mengingatkan saya kepada peristiwa sehari sebelum berlakunya serangan pengganas komunis di kawasan ini. Pada 22 Februari 1950, rumah pasung Bukit Kepong telah dilawati oleh OCPD Pagoh, J.J. Raj (kini Datuk Seri). Sebagai meraikan lawatannya, para Anggota polis yang ada serta orang-orang kampung telah bersama-sama menangkap udang dan ikan dari sungai ini untuk dijadikan juadah makan tengah hari.



Setelah kami membasahkan tekak di sebuah warung yang letaknya tidak jauh dari kompleks sejarah, kami bergerak pula ke kawasan perkuburan Islam Bukit Kepong. Letaknya di sebelah Masjid Bukit Kepong. Di dalam kawasan perkuburan ini, terdapat satu kawasan berpagar dengan tembok batu yang merupakan kawasan persemadian mereka yang telah terkorban dalam tragedi Bukit Kepong. Ada di antara kubur yang masih bertanda nama dan boleh dibaca. Saya sendiri dapat memegang kedua-dua nisan kubur Sarjan Jamil Mohd Shah, ketua balai polis Bukit Kepong. Beliau terkorban setelah sekitar dua jam bertempur dengan komunis. Mulanya saya agak hairan kerana kuburnya pendek daripada kebiasaannya. Saya membuat kesimpulan, keadaannya sedemikian rupa mungkin kerana jenazah masing-masing sudah rentung dibakar yang menyebabkan jenazah masing-masing menjadi kecil daripada biasa.











Semoga Allah sentiasa mencucuri rahmat-Nya ke atas roh para pejuang bangsa khususnya yang bersemadi di perkuburan ini. Mereka telah ditakdirkan tidak berkesempatan untuk mengecapi kemerdekaan tanah air. Walhal merekalah antara para pejuang yang telah berkorban nyawa untuk kemerdekaan tanah air yang tercinta ini. Manakala kita pula telah ditakdirkan berkesempatan untuk mengecapi nikmat kemerdekaan di atas pengorbanan perjuangan para pahlawan ini.
(Alfatihah .... ).















Foto menunjukkan beberapa pusara pahlawan yang masih boleh dibaca nama mereka. Mereka ini terkorban bukan untuk British, tetapi untuk keamanan yang sedang kita sama-sama kecapi kini.



Dalam asyik saya bernostalgia dengan kenangan sejarah di sekitar kompleks sejarah Bukit Kepong, tiba-tiba saya disapa oleh seorang lelaki. ”Ini Zakaria, UM, ingat ke saya”? Setelah mengamati suaranya seketika, ingatan saya terus menerpa kepada beliau. ”Alwi kan?” Dengan mesra beliau menjawab: ”Allahu akbar .... masih ingat lagi.” Saya bukan sekadar dapat mengingati akan suaranya, tetapi juga stail beliau bila menerima wang daripada orang lain. Sebagai contoh, saya ada meminjam wang daripada beliau dengan jumlah tertentu, bila saya pulangkan kembali beliau terus menerimanya tanpa mengiranya. Alasannya, kena percaya dengan orang. Saya tidak pasti sama ada stailnya itu sudah berubah atau masih sama. Setelah kami bertukar cerita dan berita seketika, akhirnya kami pun berpisah. Demikianlah pertemuan singkat selepas 21 tahun.

Sekitar jam 12.00 tengah hari, saya sekeluarga pun bergerak meninggalkan kampung Bukit Kepong. Walaupun kunjungan kami agak singkat, tetapi ia tetap bermakna dan memberi kesan terutama kepada kedua-dua anak yang masih rebung yang kami bawa bersama.

Dalam tragedi Bukit Kepong, saya tetap berpendapat pasukan polis yang mempertahankan bukit Kepong adalah wira tanah air. Mereka mempertahankan Bukit Kepong dan bukannya London. Mereka juga berjuang bukan mempertahankan kekuasaan British, tetapi mereka berkorban demi mempertahankan Tanah Melayu. Sekiranya tanah air ini jatuh ke tangan kekuasaan komunis, maka yang akan menjadi komunis ialah Tanah Melayu dan bukannya Britain. Manakala pengganas komunis yang menyerang pula bukan bertujuan untuk membebaskan tanah air, sebaliknya mereka berhasrat untuk menegakkan rejim komunis di Tanah Melayu dengan doktrin komunis sebagai teras kenagaraan. Apa yang berlaku di Bukit Kepong tidak boleh disamakan dengan perjuangan Dol Said atau Tok Janggut. Amat jauh bezanya!

Di bawah ini, saya kongsikan beberapa maklumat dalam bentuk imej yang sempat diambil daripada kompleks sejarah Bukit Kepong. Kepada pengunjung cacat penglihatan pula, saya minta berbanyak maaf kerana maklumat yang saya kongsikan ini dalam bentuk imej yang tidak dapat dibaca oleh pembaca skrin seperti JAWS. Sila gunakan kreativiti sendiri untuk akses kepada maklumat yang dikongsikan.























2 comments:

ahmadsofian said...

saya pun akan melawat.

ahmadsofian said...

saya pun akan melawat tempat bersejarah ini.