Sunday, June 29, 2014

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan



Ahlan wasahlan wamarhaban ya ramadhan ....

Tatkala berkumandang sahaja azan maghrib tadi, tentunya kita merafakkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadhrat Allah kerana kita telah diberi peluang sekali lagi untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini. Serentak dengan itu juga, tentunya kita akan teringat sebilangan orang yang kita kasihi atau yang dekat dengan kita yang telah bersama kita pada Ramadhan yang lalu tetapi kali ini tidak lagi beserta kita ketika kita melangkah ke detik pertama awal Ramadhan kali ini. Dalam konteks itu, kita masih beruntung dan masih diberi peluang. Alhamdulillah sebanyak-banyaknya.



Kelebihan serta keberkatan bulan Ramadhan memang tiada taranya. Terpulang saja kepada kita untuk merebutnya. Semoga Allah memberikan kita kekuatan untuk melaksanakan kewajipan yang telah diwajibkan ke atas kita bersempena dengan bulan Ramadhan kali ini. Mudah-mudahan juga Allah akan memberikan kepada kita kekuatan, kesihatan, kesenangan serta kelapangan untuk melakukan apa jua bentuk kebaikan bersempena dengan kehadiran Ramadhan kali ini.

Mudah-mudahan juga kehadiran Ramadhan kali ini akan membawa perubahan kepada diri kita daripada buruk kepada baik dan daripada baik kepada yang lebih baik. Sia-sialah Ramadhan yang kita lalui jika tiada sebarang perubahan khususnya yang berkaitan iman jika tiada langsung perubahan pada diri kita.

Bersempena dengan Ramadhan kali ini juga, saya suka berpesan kepada diri sendiri dan juga kepada mereka yang suka mendengar pesanan, marilah kita berpuasa seluruhnya dan bukan sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata. Maknanya, selain daripada selera yang kita puasakan, sama-samalah juga kita puasakan hati kita, lidah kita, telinga kita, tangan kita serta kaki kita.



Kepada seluruh muslimin dan muslimat di mana jua anda berada, saya ucapkan selamat berpuasa dan salam Ramadhan. Marilah sama-sama kita manfaatkan Ramadhan kali ini semaksimumnya kerana tiada jaminan yang kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang akan datang.

Ramadhan Karim.


No comments: