Friday, June 6, 2014

SBM Kini Jadi Tumpuan Pula



Pada hujung minggu lepas, Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS) selesai mengadakan mesyuarat agung tahunannya kali ke-19. Sebagaimana yang kita sudah sama-sama maklum, dalam mesyuarat berkenaan berlaku sedikit perubahan dalam pucuk pimpinan persatuan tersebut. En. Mohamad Faizal Che Yusuf kini adalah Yang Di-Pertua PERTIS yang baru. Pada masa yang sama, beliau juga merupakan salah seorang ahli Majlis Presiden SBM yang telah terpilih dalam mesyuarat dwitahunan SBM dua tahun lepas. Saya adalah pencadangnya ketika itu.

Setelah selesai mesyuarat agung tahunan PERTIS, kini sebahagian besar golongan cacat penglihatan di negara kita akan menumpukan perhatian pula kepada mesyuarat dwitahunan SBM yang akan berlangsung dari 20 – 22 Jun ini. Mesyuarat kali ini akan berlangsung di Kuala Lumpur.



Dalam tulisan saya kali ini, saya akan cuba melihat persamaan dan perbezaan antara PERTIS dan SBM. Ada kalanya kita harus melihat kedua-dua aspek berkenaan supaya pertimbangan yang betul boleh dibuat. Mungkin kerana kegagalan melihat dari kedua-dua aspek ini secara lebih objektif, maka ia telah menjadi punca kekalahan kepada salah seorang calon presiden yang cukup dikenali dalam mesyuarat dwitahunan SBM pada tahun 2012 yang lalu.



Secara entitinya, PERTIS dan SBM adalah dua buah organisasi yang berbeza. Perbezaan ini amat jelas bilamana kita meneliti perlembagaan kedua-dua organisasi berkenaan. SBM adalah sebuah pertubuhan yang boleh disertai oleh semua golongan masyarakat cacat penglihatan tanpa mengira latar belakang, agama, kaum dan etnik. SBM bukan sebuah organisasi keagamaan. Majoriti ahli SBM masih berpegang teguh dengan aspirasi ini. Maka itulah cubaan untuk menghapuskan kalimah “bukan keagamaan” dalam Bahagian Pengenalan Perlembagaan SBM telah ditolak oleh ahli walaupun ia pernah dibentangkan sebanyak dua kali. Maknanya majoriti ahli SBM masih ingin mengekalkan elemen ini dalam pertubuhan mereka.

Manakala PERTIS pula adalah sebuah persatuan yang ditubuhkan khusus untuk golongan cacat penglihatan yang beragama Islam sahaja. Justeru, aktiviti yang berteraskan Islam merupakan tonggak kepada kegiatan persatuan berkenaan. Walau bagaimanapun, menurut perlembagaan PERTIS, ia boleh melaksanakan apa jua kegiatan seperti ekonomi, pendidikan, kebajikan, sosial dan sebagainya. Ia selaras dengan taraf Islam itu sendiri yang bersifat komprehensif.

Dari aspek sejarah pula, SBM merupakan sebuah organisasi yang sudah lama ditubuhkan iaitu sejak tahun 1964 lagi. Oleh yang demikian, dari sudut usia SBM lebih lama “makan garam” daripada PERTIS. Manakala PERTIS pula telah ditubuhkan pada tahun 1996. Usianya baru sahaja meningkat remaja 18 tahun.

Berasaskan kepada kedudukan aset dan liabiliti kedua-dua organisasi ini, memang jelas iaitu kedudukan SBM lebih teguh jika dibandingkan dengan PERTIS. SBM sudah lama mempunyai bangunan sendiri. Bahkan hasrat untuk memiliki wisma SBM juga boleh dikatakan sudah menjadi kenyataan. Tidak keterlaluan jika saya nyatakan iaitu jumlah aset SBM sudah lama berada di paras jutaan ringgit. Sedangkan PERTIS pula masih bertatih untuk mengumpul aset. Walaupun sudah berusia 18 tahun, tetapi aset PERTIS masih berlegar pada paras setengah milion sahaja.

Seingat saya, kerjasama secara rasmi di antara PERTIS dan SBM amat jarang terjalin. Kalau ada pun kerjasama antara kedua-dua belah pihak, ia berlaku secara tidak langsung sahaja. Pernah ada usaha untuk menyelaraskan kerjasama di antara beberapa organisasi yang berkaitan dengan golongan cacat penglihatan, tetapi usaha tersebut terhenti di pertengahan jalan kerana penggeraknya tidak lagi menganggotai Majlis PRESIDEN SBM sejak tahun 2012.

Dari sudut keahlian pula, kedua-dua organisasi ini mempraktikkan konsep keahlian yang hampir sama. Kedua-duanya mempunyai Ahli Biasa dan juga Ahli Bersekutu. Ahli Biasa terdiri daripada mereka yang cacatg penglihatan, manakala Ahli Bersekutu pula ialah mereka yang berpenglihatan dan bersedia mendokong setiap objektif yang dihasratkan oleh organisasi tersebut.



Bilangan ahli SBM pula melebihi dua kali ganda daripada ahli PERTIS. Maka itulah SBM mempunyai cawangannya hampir di semua negeri di Malaysia. Bahkan di Sarawak, ia mempunyai lebih dari satu cawangan. Manakala PERTIS pula buat masa ini masih mempunyai 5 cawangan di 5 buah negeri. Kesemua cawangan PERTIS masih terletak di dalam semenanjung.

Sama ada kita sedar atau tidak, di antara SBM dan PERTIS, kedua-duanya sudah lama mempunyai tautan hubungan yang unik dan istimewa. Mereka yang menjadi pengasas PERTIS merupakan ahli-ahli SBM juga. Di antara tahun 2000 – 2002, Yang Di-Pertua PERTIS juga merupakan presiden SBM. Beberapa orang mantan YDP PERTIS juga merupakan ahli SBM. Bahkan majoriti ahli PERTIS juga merupakan ahli SBM. Secara tidak langsungnya, SBM dan PERTIS berkongsi keahlian orang yang serupa. Pada anggaran kasar saya, sekitar 30% ahli SBM terdiri daripada ahli PERTIS.

Bersandarkan fakta keahlian inilah, maka satu rumusan awal boleh disimpulkan, iaitu kebiasaannya jika pengaruh seseorang pimpinan PERTIS itu kuat dalam kalangan ahli PERTIS, kemungkinan pengaruhnya ke atas ahli-ahli SBM juga kuat adalah sesuatu yang tidak boleh diketepikan. Apatah lagi jika beberapa ahli SBM yang bukan Melayu turut tampil dan menyatakan sokongan mereka, sudah tentu ia bakal melonjakkan lagi pengaruh bakal calon berkenaan untuk merebut apa juga jawatan dalam Majlis Presiden. Berdasarkan sejarah lepas, jika seseorang ahli itu sudah buat hal di PERTIS, kemudian bertanding pula di SBM, ada kemungkinan dia akan ditolak oleh ahli-ahli SBM yang mana pada masa yang sama juga adalah ahli PERTIS. Realiti ini memang tidak boleh dinafikan. Seingat saya, sekurang-kurangnya dua calon pernah mengalami insiden seumpama ini.

Walau bagaimanapun, fakta yang saya ketengahkan di atas tidak semestinya berlaku pada semua orang. Ramai juga dalam kalangan pimpinan SBM dalam kalangan ahli Melayu berjaya naik ke puncak teraju pimpinan SBM hasil popularitinya dalam SBM itu sendiri dan tiada kaitan dengan perkembangan dalam organisasi yang lain. Selain itu, sejarah juga membuktikan ada mantan YDP PERTIS pernah gagal untuk merebut jawatan nombor 1 dalam SBM. Kegagalan beliau mungkin disebabkan beberapa faktor lain.

Seperti juga dengan organisasi yang lain, mesyuarat agung witahunan SBM merupakan kemuncak kegiatan yang amat dinanti-nantikan oleh semua ahli. Terdapat dua perkara penting yang akan mendapat perhatian semua ahli. Pertamanya ialah sejauh manakah berlaku perubahan dalam barisan pipinan SBM. Maklumlah ia boleh dilakukan hanya sekali dalam masa dua tahun. Keduanya, apakah isu-isu yang bakal mendapat perhatian dan akan dibangkitkan berdasarkan kepada laporan pelbagai aktiviti serta laporan kewangan yang bakal dibentangkan oleh Majlis Presiden.

Di peringkat ini, seseorang bakal calin yang berura-ura untuk menawarkandiri bertanding untuk merebut tempat dalam Majlis Presiden seharusnya berupaya untuk membuat congakan tertentu. Antaranya, berapa ramaikah ahli SBM yang hadir dalam mesyuarat berkenaan. Seterusnya, berapa ramai pula dalam kalangan ahli yang hadir itu merupakan ahli pula kepada organisasi lain. Selanjutnya, bagaimana pula track rekod bakal calon yang bertanding dalam organisasi yang lain. Sama ada suka atau tidak, faktor-faktor di atas tetap menjadi perkiraan kepada ahli untuk membuat pilihan. Apa yang menimpa kepada salah seorang calon dalam pemilihan 2012 adalah realiti pada apa yang dinyatakan. Kegagalan salah seorang calon dalam pemilihan SBM peringkat KL/Selangor pada tahun 2013 juga boleh dikaitkan dengan track rekod beliau dalam organisasi lain sebelumnya. Perlu diingat, jumlah kehadiran ahli SBM dalam mesyuarat agung dwitahunannya tidak sama dengan jumlah sebenar keahlian SBM itu sendiri. Seperkara lagi, secara relatifnya jumlah ahli SBM yang terlibat dengan organisasi lain yang akan hadir dalam satu-satu mesyuarat dwitahunan mungkin lebih tinggi daripada jumlah peratusan sebenar keahlian jenis ini dalam SBM.



Justeru, tidak hairan jika seseorang bakal calon yang merupakan ketua kepada organisasi lain tetapi asas organisasinya bukan golongan cacat penglihatan, maka dia tidak akan mendapat tempat dalam pemilihan SBM. Sekali lagi rekod keputusan pemilihan SBM 2012 menjadi rujukan dan buktinya. Bagi calon seperti ini untuk memperoleh 20 undi pun amat sukar. Ia sekaligus membuktikan track rekod perkhidmatannya dalam organisasi lain tetap menjadi kayu ukur dalam kalangan ahli SBM sewaktu membuang undi.

Barang diingat, mesyuarat dwitahunan SBM sentiasa mendapat perhatian daripada sebahagian besar ahlinya. Jumlah kehadiran dalam mesyuarat berkenaan kebiasaannya tidak mengecewakan.

Namun demikian, ke arah memantapkan sumbangan dan saranan buah fikiran dalam mesyuarat berkenaan, para ahli seharusnya mahir dengan selok-belok perlembagaan persatuan. Ahli-ahli juga seharusnya membaca terlebih dahulu setiap dokumen mesyuarat yang dibekalkan sebelum turut terlibat dengan sesi perbahasan. Dengan itu, barulah cadangan yang lebih konstruktif dapat diajukan bagi dipertimbangkan oleh ahli-ahli mesyuarat yang lain. Ia juga boleh mengelakkan mesyuarat daripada terjebak dalam situasi celaru yang hanya akan membuang masa.



Saya memang sedar berita panas yang sedang melingkari ahli-ahli SBM buat masa ini. Walaupun saya belum mengeluarkan apa-apa kenyataan mengenainya, sudah ada orang yang mula membuat andaian serta ramalan itu dan ini. Bagus juga begitu. Walau apa pun, tunggu sahaja ulasan lanjut mengenainya.


No comments: