Sunday, June 26, 2016

Masjid Jamik Jalan Tun Perak Kuala Lumpur




Semalam (25 Jun), saya sekeluarga telah berkunjung ke Masjid Jamik Jalan Tun Perak, Kuala Lumpur. Tujuan kunjungan kami adalah untuk membantu anak tunggal kami bagi menyiapkan tugasan untuk mata pelajaran Sejarah dalam PT3. Saya telah mencadangkan kepadanya untuk menjadikan Masjid Jamik Jalan Tun Perak sebagai bahan tugasannya.

Secara peribadi, memang masjid ini mempunyai kenangan tersendiri bagi saya. Sewaktu saya menuntut di sekolah menengah dahulu iaitu di St. John’s Institution yang mana lokasinya tidak jauh dari masjid ini, di sinilah saya sering menunaikan solat Jumaat hampir setiap minggu. Ketika itu, saya memang mahir dengan jalan dan kawasan sekitar masjid ini. Bahkan saya berupaya berjalan seorang diri dari sekolah ke masjid ini untuk solat Jumaat.

Hari ini keadaannya sudah banyak berubah. Jadi saya tidak lagi mempunyai keyakinan seperti dahulu untuk bergerak seorang diri di kawasan ini. Inilah perubahan namanya.

Di bawah ini, saya sisipkan beberapa foto yang mungkin boleh membantu murid tingkatan 3 yang kebetulan turut menjadikan masjid jamik ini sebagai bahan tugasan sejarah masing-masing. Mudah-mudahan perkongsian ini ada manfaatnya, insha-Allah.




No comments: