Friday, November 30, 2012

PERTIS Tak Ada Facebook (Penjelasan Akhir)




Sekali lagi peti email saya menerima maklumat lanjutmengenai hal facebook sebagaimana yang telah diketengahkan menerusi blog ini semalam. Kepada rakan yang telah menghantar email berkenaa, terima kasih yang tidak terhingga saya ucapkan. Berikut adalah kandungan penuh email berkenaan:

From:
Syahrul Bariah Jaffar
To:
PERSATUAN ORANG-ORANG CACAT PENGLIHATAN ISLAM MALAYSIA (PERTIS)
Sent: Friday, November 30, 2012 12:40 AM
Subject: [PERSATUAN ORANG-ORANG CACAT PENGLIHATAN ISLAM MALAYSIA (PERTIS)] Assalammualaikum.
Syahrul Bariah Jaffar posted in PERSATUAN ORANG-ORANG CACAT PENGLIHATAN ISLAM MALAYSIA (PERTIS)
Syahrul Bariah Jaffar
12:40am Nov 30
Assalammualaikum.saya ingin memaklumkan kepada semua bahawa group PERTIS ini telah wujud semasa saya menjadi kakitangan sambilan di ibu pejabat PERTIS lagi. Group ini diwujudkan sempena program makan malam PERTIS bersama KARYAWAN ketika itu. pada ketika itu jugak, antara admin yang ada ialah Zamzuri Ghani, Encik Hafiz Halim dan saya sendiri. tetapi ketika itu, saya membuat open group dan wujud bermacam macam post yang tidak sepatutnya. maka saya ubah group ini menjadi closed group. tetapi admin yang sebelum itu, saya buang dan admin sekarang ialah Ustaz Mohd Nasir Mohamed Yusoff dan saya sendiri. Sekarang ini ada pihak yang mengatakan bahawa moderator haram apabila timbul nya post mengenai politik. kita semua sedia maklum bahawa facebook mempunyai bermacam-macam masalah. post mengenai politik itu, baru saya buang dan juga orang yang tak berkenaan. Saya pohon maaf jika saya terlepas pandang mengenai post tersebut. hakikatnya saya selalu pantau group ini. dan itulah kali pertama dimana wujudnya post mengenai politik. oleh itu jugak, saya akan menarik diri saya dari menjadi moderator group ini. sebarang pertanyaan boleh menghubungi Encik Zamzuri Ghani - NYDP Pertis. kepada yang mengeluarkan post di blog tersebut, jangan suka menunding jari tanpa usul periksa. Wasalam..

Tujuan saya mengenengahkan kandungan email di atas adalah supaya kita sama-sama dapat menilai sendiri kandungannya dan juga penjelasan yang saya kemukakan di bawah ini.

Dalam hal ini, sepatutnya beberapa perkara harus dipertimbangkan dengan penuh teliti. Antaranya:

1. Apa-apa perkara pun, selagi ia atas nama PERTIS, maka pada akhirnya nanti PERTIS jugalah yang akan dipertanggungjawabkan sama ada dari aspek kesan, akibat dan sebagainya.
2. Sekiranya facebook berkenaan diwujudkan brsempena dengan majlis makan malam sebagaimana yang disebutkan di atas, maka sepatutnya ia telah pun dikuburkan sebagaimana telah berkuburnya majlis berkenaan.
3. Oleh kerana ia menggunakan nama PERTIS, maka semua moderatornya atau penyambungan tugas moderatornya hendaklah mendapat kebenaran/persetujuan secara bertulis daripada Jawatankuasa Pusat PERTIS kerana sebagaimana yang saya katakan,kesan dan akibat akhir akan dipertanggungjawab kepada PERTIS juga.
4. Pada masa yang sama, kita juga harus peka dengan Akta Keterangan (kalau saya tidak silap) iaitu 114A yang baru diperkenalkan. Oleh kerana ia menggunakan nama PERTIS, maka PERTIS yang akan dipertanggungjawabkan pada setiap kandungan yang dikeluarkan menerusi apa jua jenis lelaman internet.
5. Sepatutnya, apabila mana-mana individu/pihak tidak lagi bertugas dengan PERTIS, maka apa juga yang merupakan milik PERTIS hendaklah diserahkan kembali kepada persatuan ini, ini termasuklah barangan maujud seperti kunci atau fail, dan juga barangan yang bukan maujud seperti password atau yang seumpamanya. Pelaksanaan tanggungjawab seterusnya akan ditentukan oleh pihak tertinggi dalam PERTIS yang diberi tanggungjawab oleh para ahlinya.

Sekali lagi saya ingin tegaskan bahawasanya secara rasminya PERTIS belum lagi ada facebook. Selagi saya adalah Yang Di-Pertua PERTIS, maka saya bertanggungjawab penuh kepada PERTIS. Salah satu perkara yang menjadi teras tanggungjawab saya ialah “mencegah lebih baik daripada mengubati”. Adalah amat malang sekiranya budaya kerja kita umpama “sudah terhantuk baru tengadah” atau “sudah hujan baru hendak cari payung”.

Ini adalah penjelasan akhir saya mengenai isu di atas. Selepas ini, jika ada apa-apa jua ulasan mengenai isu yang sama, maka saya tidak akan melayannya lagi.

Rupa-rupanya ada juga orang yang tersuap cili!!!


No comments: