Friday, October 21, 2011

Coretan Untuk Tuan Haji Nazari

Tuan Haji Nazari Osman merupakan antara orang yang sememangnya dikenali khususnya dalam dunia golongan cacat penglihatan. Penglibatan beliau yang lama dan konsisten dalam aktiviti badan bukan kerajaan (NGO) khasnya Pertubuhan Orang Cacat Penglihatan Malaysia (SBM) menjadikan beliau seorang yang amat sinonim dengan pertubuhan berkenaan. Dari segi kemasukan dalam SBM selaku ahli, saya telah mendahului beliau, tetapi dari segi penglibatan dalam aktiviti pertubuhan tersebut secara aktif dan berterusan, beliau jauh ke hadapan daripada saya.

Seingat saya, beliau jarang tidak hadir dalam mana-mana mesyuarat agung SBM, khususnya SBM pusat, sejak dekad 90-an lagi. Ketika itu, mesyuarat akan menjadi hidup dengan kehadiran beliau. Bersama-sama dengan dua orang rakan lagi, iaitu Abdul Karim Dalib (Allahyarham) dan Muhammad Fuad Tang (Allahyarham), ketiga-tiganya akan melontarkan pelbagai pandangan, luahan, kritikan dan tidak kurang juga idea bernas kepada barisan kepimpinan SBM waktu itu. Ada ketikanya beliau akan mencabar kedudukan pemimpin SBM tertentu dengan masuk bertanding dalam pemilihan AJK Pusat SBM (kini ia dikenali sebagai Ahli Majlis Presiden) dalam mesyuarat agung tertentu.

Antara keistimewaan/kelebihan yang dimiliki olen Tuan Haji Nazari ialah bakatnya ketika berpidato. Beliau bukan sahaja petah dan pandai mengatur bahasa, tetapi adakalanya pidatonya agak berapi-api dan mampu untuk mempengaruhi audiennya. Selain itu, beliau juga pandai mengatur strategi untuk mencapai cita-citanya. Satu lagi kelebihan yang ada pada Tuan Haji Nazari ialah kepandaiannya mencari dan mencuri kesempatan demi merealisasikan cita-citanya. Bahkan tidak keterlaluan jika saya katakan, beliau juga turut dikurniakan nikmat tertentu iaitu anak-anak yang bijak dalam pelajaran.



(Orang yang duduk di tengah ialah Tuan Haji Nazari)

Kini Tuan Haji Nazari sudah pun berada di puncak kepimpinannya dalam SBM. Sejak pertengahan tahun lalu, beliau telah berjaya menjawat jawatan sebagai presiden kepada pertubuhan tersebut. Ini bermakna, pada masa ini beliau telah melalui separuh daripada tempoh yang diperuntukkan untuknya selaku presiden sebelum jawatan berkenaan harus dipertandingkan semula pada tahun hadapan.

Sebagai perbandingan, dari sudut jumlah keahlian serta saiz pertubuhan, SBM jauh lebih ke hadapan daripada Persatuan Orang-orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia (PERTIS). SBM mempunyai kawasan/cawangan di hampir setiap negeri di Malaysia. Manakala PERTIS pula hanya mempunyai cawangan di 5 buah negeri sahaja. Keahlian SBM pula sudah mencecah entah berapa ribu. Sedangkan keahlian PERTIS pula belum pun sampai ke angka 2 ribu orang. Ini menunjukkan kedudukan presiden SBM lebih unggul daripada YDP PERTIS.

Sama ada beliau sedar atau sebaliknya, apa yang sedang berlaku setelah lebih setahun beliau di puncak jawatan, kritikan serta luahan rasa tidak puas hati terhadap kepimpinan beliau semakin kerap kedengaran. Saya mula mendengar kritikan terhadap kepimpinan Tuan Haji Nazari sejak hujung bulan Mei lalu. Seorang rakan yang juga ahli lama SBM ada mengatakan: “Nazari memang pandai bercakap, tapi bila memimpin tak sama dengan apa yang dia cakap”. Selain itu, ada juga ahli lain pernah berkata: “Tahun depan kalau tak ada orang yang nak lawan Nazari, biar saya sahaja yang lawan dia”. Selanjutnya, saya juga pernah mendengar ahli yang lain berkata: “Nazari kena jaga-jaga, kalau silap langkah dia boleh kecundang tahun depan”. Ada juga ahli yang bersungut dengan berkata, waktu Nazari jadi presiden sekarang tak banyak projek (aktiviti), kalau nak projek kena tunggu lepas tahun depan. Apa maksudnya?

Ada juga ahli SBM yang lain mengatakan Tuan Haji Nazari kurang berani untuk membuat keputusan yang tegas dalam beberapa isu. Namun demikian,ahli berkenaan tidak pula menyatakan kepada saya secara terperinci isu mana yang dimaksudkan. Selanjutnya ada individu lain secara terus terang memberitahu saya dia sedang berusaha untuk memujuk bekas presiden terdahulu untuk masuk bertanding semula pada tahun hadapan bagi merebut semula jawatan presiden SBM. Pada masa yang sama, individu berkenaan turut sedar kemampuan Tuan Haji Nazari mengatur strategi bagi mempertahankan jawatannya selaku presiden SBM sekarang. Apakah erti semuanya ini?

Hakikatnya ialah, semakin ramai pihak yang mula mempertikaikan gaya dan cara kepimpinan Tuan Haji Nazari dalam SBM. Seandainya fenomena sebegini dibiarkan tanpa sebarang langkah penyelesaian yang konkrit, maka kedudukan Tuan Haji Nazari selaku presiden SBM pasti akan goyah dan rapuh menjelang mesyuarat agung dwitahunan pertubuhan tersebut pada tahun hadapan.

Dalam berpersatuan, tak kira apa bentuknya, perselisihan dan pergolakan merupakan sesuatu yang tidak dapat dielakkan. Ia timbul atas banyak faktor. Ada antaranya disebabkan kepimpinan yang lemah. Ada juga disebabkan munculnya sikap berpuak terutamanya dalam kalangan AJK-nya. Tidak kurang juga ia disebabkan tohmah dan fitnah yang ditimbulkan oleh pihak-pihak yang busuk hati. Ada juga kerana sikap sesetengah ahli yang suka melempar batu pada air yang tenang. Lemparan sebegini boleh menimbulkan riak-riak kecil dan jika ia tidak ditangani dengan bijaksana riak-riak kecil ini akan boleh bertukar menjadi ombak dan gelombang.

Untuk memuaskan hati semua ahli adalah sesuatu yang hampir mustahil. Walau bagaimanapun, sebagai pemimpin kita harus berkemampuan untuk memberi kepuasan kepada sebahagian besar ahli. Jangan sekali-kali teragak-agak untuk membuat keputusan yang adil dan tegas pada perkara yang betul dan benar. Jangan berkroni dan bersifat nepotisme.

Sebagai orang lama khususnya dengan SBM, saya yakin Tuan Haji Nazari memang arif dengan perkara-perkara yang saya nyatakan di atas. Namun begitu, ada dua perkara yang menimbulkan keraguan kepada saya. Pertama, Adakah Tuan Haji Nazari benar-benar menyedari rungutan serta rasa tidak puas hati yang sedang melanda sesetengah ahli SBM? Kedua, Adakah Tuan Haji Nazari sedang mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk memperbaiki keadaan sebagaimana di atas?

Ada seorang ahli SBM memberitahu saya, antara lain kata beliau, sekarang pun Tuan Haji Nazari sedang melakukan sesuatu untuk memastikan beliau dapat mempertahankan kedudukannya selaku presiden SBM dalam pemilihan tahun hadapan jika ada. Persoalannya, adakah strategi (jika ada) yang sedang beliau laksanakan benar-benar sesuai dan selaras dengan permasalahan yang sedang timbul? Jangan pula terlalu asyik mendampingi ahli biasa sehingga terlupa untuk mendekati AJK di segenap peringkat yang sedia ada. Takut-takut nanti ada duri dalam daging atau api dalam sekam pula.

Bagi saya, apa yang sedang melanda masih lagi belum serius dan kritikal. Tuan Haji Nazari masih punya masa untuk membaiki keadaan. Sebagai orang lama, saya yakin Tuan Haji Nazari cukup faham dengan fenomena yang sedang berlaku kerana suatu masa dahulu, beliau sedikit sebanyak pernah terlibat dengan situasi yang lebih kurang serupa terhadap kepimpinan yang ada ketika itu.

Saya amat sedar dan insaf, pada masa yang sama kepimpinan saya dalam PERTIS juga turut sedang diperhati serta dinilai oleh pelbagai pihak.

Saya sekadar memerhati dari tepi gelanggang sahaja.

Maklumat Tambahan:
SBM ialah singkatan kepada Society Of The Blind In Malaysia.

No comments: