Thursday, February 6, 2014

Azli Paat: Genap Setahun Pemergiannya




Pagi tadi, seperti biasa tatkala saya dalam perjalanan ke sekolah, saya akan mendengar siaran Bernama Radio 24. Kebetulan waktu itu rancangan khas memperingati genap setahun pemergian ke rahmatullah Azli Paat sedang berkumandang. Sayu dan hiba sekali rancangan yang dikumandangkan. Seolah-olahnya Allahyarham Azli Paat baru semalam meninggalkan kita. Saya amat bersetuju dengan pelbagai ulasan positif yang diketengahkan mengenai Allahyarham menerusi rancangan berkenaan.



Saya dan rasanya ramai lagi pendengar Bernama Radio 24 tidaklah mengenali Allahyarham Azli Paat secara dekat. Namun apa yang beliau sering kongsikan menerusi rancangan ICT Dan Anda yang disiarkan menerusi siaran radio berkenaan cukup bermanfaat dan terkesan hingga kini. Lebih jauh lagi, ilmu yang beliau kongsikan telah memberi manfaat kepada ramai pendengar termasuk diri saya sendiri hingga kini. Saya masih ingat lagi iaitu beliau juga pernah berkongsi maklumat mengenai perisian pembaca skrin seperti JAWS. Demikianlah luasnya pengetahuan yang telah dikurniakan Allah kepada Allahyarham. Beliau pula tidak kedekut dalam berkongsi ilmu yang beliau ada kepada semua orang.

Maka amat benarlah seperti sabda Rasulullah S.A.W. yang antara lain mafhummya, “Apabila mati anak Adam, maka putuslah amalannya melainkan tiga perkara, sedekah jariah, doa dari anak yang solih dan ilmu yang bermanfaat yang pernah diajarkannya kepada orang lain”.

Sekali lagi saya mengucapkan takziah kepada seluruh ahli keluarga Allahyarham. Kalian kehilangan saudara tersayang, kami kehilangan guru tercinta. Doa kita semua untuknya sentiasa mengiringi Allahyarham setiap masa. Walaupun Allahyarham semakin jauh meninggalkan kita, tetapi apa yang beliau tinggalkan tidak mungkin lekang dek panas dan tidak akan luput dek zaman. Ia akan sentiasa harum bak kasturi sepanjang masa.

Di sini, saya juga tidak lupa untuk mengucapkan sekalung tahniah kepada Bernama Radio 24 kerana berjaya mengenengahkan tokoh yang cukup sederhana tetapi amat hebat peribadinya.


No comments: