Sunday, May 25, 2014

PRK Bukit Gelugor: Sekadar Coretan Ringkas



Hari ini (25 Mei), sedang berlangsung pilihanraya kecil (PRK) parlimen Bukit Gelugor, Pulau Pinang. 4 calon bertanding untuk merebut kerusi berkenaan. Pilihanraya kecil ini diadakan berikutan kematian penyandang sebelumnya, Karpal Singh, dalam satu kemalangan jalanraya pada 17 April lalu.

Saya tertarik dengan kenyataan pihak PDRM mengenai pilihanraya kecil ini yang antara lain menyatakan pilihanraya kecil ini merupakan antara pilihanraya paling aman yang pernah diadakan.

Situasi ini mungkin disebabkan hanya satu parti politik yang berstatus “gergasi” sahaja yang terlibat. Satu parti politik lagi mungkin masih berstatus “ikan bilis”. Manakala dua calon bebas pula mungkin masih kurang terkenaal dan tidak begitu menyerlah. Justeru, tiada unsur provokasi melampau yang timbul. Boleh dikatakan suasana kempen hampir sepenuhnya dikuasai oleh DAP.

Rata-rata penganalisis politik sependapat iaitu DAP sudah pasti akan dapat mengekalkan kedudukannya di Bukit Gelugor. Jadi keputusan pilihanraya kecil yang diumumkan nanti hanyalah sekadar untuk pengesahan rasmi sahaja bagi DAP mempertahankan Bukkit Gelugor. Populasi pengundi, kemenangan mendiang Karpal Singh dalam PRU lepas, reputasi mendiang Karpal Singh, dan DAP di Pulau Pinang dan sebagainya merupakan antara faktor bagi DAP untuk mengekalkan penguasaannya di Bukit Gelugor.

Penarikan diri MCA untuk menjadi pencabar di Bukit Gelugor bagi pihak BN sudah merupakan suatu kemenangan moral yang cukup bermakna bagi DAP. Dalam hal ini, nampaknya MCA agak bijak membuat keputusan. Untuk apa bertanding kalau sudah tahu akan tewas. Jika bertanding sekadar untuk menjadi pencabar tanpa kemenangan, itu sekadar membuang masa, tenaga dan wang sahaja.

Mungkin apa yang lebih dinanti-nantikan oleh penganalisis politik dan juga orang awam seperti saya ialah calon manakah yang bakal kehilangan wang pertarungan kelak. Selain itu, kita juga ingin tahu berapakah undi yang bakal diperoleh Ramkarpal.

Dengan kata lain, kemenangan DAP kelak tidak akan membawa apa-apa perubahan pada komposisi kerusi di parlimen. Ia sekadar mengekalkan statusquo yang ada sahaja. Di samping itu, ia juga sebagai penerusan kepada sistem demokrasi yang diamalkan oleh negara kita.


No comments: