Wednesday, October 20, 2010

Menziarahi Makam Sheikh Ahmad Majnun Di Pengkalan Kempas



Beberapa minggu yang lalu, saya sekeluarga telah ke Port Dickson (PD). Tujuan utama saya ke sana ialah untuk menghadiri satu mesyuarat bersama-sama dengan sekumpulan penyelidik dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM). Pada satu petang yang agak terluang, saya sekeluarga telah berkesempatan untuk menziarahi makam Sheikh Ahmad Majnun yang terletak di Pengkalan kempas.





Pengkalan Kempas merupakan sebuah kampung kecil nelayan yang terletak sekitar 30 km dari hotel penginapan kami di PD. Lokasi kkampung berkenaan adalah kira-kira 50 km sebelah utara Melaka. Di sinnilah terletaknya makam Sheikh Ahmad Majnun.



Sewaktu kami tiba di Pengkalan Kempas, waktu sudah menunjukkan jam 6.00 petang. Mungkin kerana hari sudah lewat petang, maka jeti nelayan yang terletak tidak jauh dari kompleks makam sudah sepi dari sebarang aktiviti. Kawasan sekitarnya juga agak sepi. Walau bagaimanapun terdapat beberapa buah rumah nelayan di sekitar kompleks permakaman berkenaan.



Sewaktu menuntut di Universiti Malaya (UM) dahulu, saya pernah belajar mengenai kawasan permakaman Sheikh Ahmad Majnun. Namun begitu apa yang saya pelajari waktu itu bukannya mengenai ketokohan Sheikh ahmad Majnun, tetapi mengenai keunikan batu-batu yang terdapat di sekitar permakaman berkenaan.



Alhamdulillah. Kali ini saya dapat menyentuh dengan tangan saya sendiri batu-batu unik yang pernah saya pelajari hampir 2 dekad lalu. Berdasarkan sentuhan dan rabaan saya, memang batu-batu yang terdapat di sekitar makam ini memang unik, besar, keras, bak ungkapan terkenal dalam kalangan kami “kalau ketuk tak berbunyi”.



Siapakah tokoh yang bernama Sheikh Ahmad Majnun ini? Setakat yang saya ketahui, tiada catatan yang jelas mengenai ketokohan beliau. Ada sumber yang mengatakan bahawa Sheikh Ahmad Majnun adalah seorang ulamak yang pernah hidup ketika Melaka diperintah oleh Sultan Mansur Shah (1459-1477M). Sumber lain pula mengatakan bahawa Sheikh Ahmad Majnun telah dijatuhi hukuman bunuh oleh Tun Perak kerana dikatakan telah menderhaka kepada Sultan Mansur Shah. Manakala catatan pada makam tersebut pula mengatakan bahawa Sheikh Ahmad Majnun telah meninggal dunia di sekitar kawasan permakaman berkenaan ketika beliau dalam perjalanan ke satu destinasi. Wallahu aalam.



Apa yang menjadi tanda tanya ialah kalimah “Majnun” yang ada pada hujung namanya. “majnun” ialah kalimah Arab yang membawa maksud “tidak siuman, gila, dirasuk jin” dalam bahasa Melayu (rujuk Kamus Dewan, Edisi 2000, halaman 844). Dalam buku Sejarah Melayu, ada dikisahkan seorang ulamak yang dikatakan telah “junun. Junun juga merupakan kalimah Arab yang membawa maksud “gila, dirasuk jin” (rujuk Kamus Dewan, Edisi 2000, halaman 549).

Antara lain, Sejarah Melayu mencatat:


Arkian Sultan Mahmud hendak pergi mengaji Maklumat pada Maulana Yusuf; akan tuan itu telah junun, jika layang-layang orang lalu di atas bumbung rumahnya, disuruhnya buangi ali-ali. Setelah dapat, maka disuruhnya koyak layang-layang itu, dipesok-pesokkan; katanya, “Biadab, lalu di atas rumahku,” demikianlah kelakuan tuan itu.


(Dipetik daripada, Sejarah Melayu, oleh Abdul Samad Ahmad (Ed), (1977), halaman 201-202).



Namun begitu, ulamak yang dikatakan junun oleh Sejarah Melayu seperti di atas hidup dalam zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah (1488-1511). Lagipun, nama tokoh ulamak yang junun itu ialah Maulana Yusuf dan bukannya Sheikh ahmad.



Demikianlah Sheikh Ahmad Majnun, walaupun beliau telah menghadap Ilahi, tetapi ketokohannya tetap hidup dalam lipatan sejarah. Saya sekeluarga telah menghabiskan sekitar setengah jam di makam Sheikh Ahmad Majnun.

(Maklumat tambahan: Melaka telah jatuh ke tangan Portugis pada tahun 1511. Sultan Mahmud Shah (sultan Melaka yang terakhir) telah mangkat di Kampar, Sumatera, pada tahun 1528).

Di mana pun saya pergi, jika ada kesempatan, saya pasti akan mengunjungi tempat-tempat yang ada nilai sejarah.

No comments: